فرق شلاق حدی و شلاق تعزیری

نوشته پیش رو توسط وکیل کیفری درخصوص فرق شلاق حدی و شلاق تعزیری تنظیم گردیده است. مجازات شلاق هم به عنوان حد و هم به عنوان تعزیر اجرا می شود در ادامه این نوشته به تعریف شلاق حدی و شلاق تعزیری و تفاوت این دو می پردازیم.

شلاق حدی چیست؟

مجازات شلاق حدی ثابت و مقطوع است و در قانون مجازات اسلامی نوع و میزان آن مشخص شده است. به این معنی که قاضی صادر کننده حکم نمی تواند میزان آن را کم یا زیاد کند.  مانند مجازات شرب خمر که میزان آن ۸۰ ضربه تازیانه است.

مجازات حدی در قالب شلاق مختص جرائم حدی از قبیل زنا، قذف، شرب خمر و از این دست جرائم است.

شلاق تعزیری چیست؟

میزان شلاق تعزیری حاوی حداقل و حداکثر است. تعزیر مجازاتی است که حداقل و حداکثر آن در قانون عنوان شده و تعیین میزان آن از اختیارات قاضی می باشد و قاضی صادر کننده حکم بین این حداقل و حداکثر را انتخاب می کند.

تفاوت شلاق حدی و تعزیری

در صورتی که شلاق حدی باشد شخص دارای محکومیت کیفری موثر می باشد و مرتکب جرم به موجب این محکومیت، از برخی از حقوق خود به مدت زمان 2 سال  محروم می شود. ولی در شلاق تعزیری محکومیت موثر نبوده و فقط در سجل کیفری ثبت می شود و از حقوق اجتماعی محروم نمی شود.

درشلاق تعزیری، ایام بازداشت قبلی محاسبه میگردد و به ازای هر روز بازداشت، سه ضربه شلاق محاسبه می شود ولی در شلاق حدی، ایام بازداشت تاثیری در میزان و تعداد ضربات شلاق نخواهد داشت.

نمونه سوالات

1 – مبلغ خرید ضربه شلاق تعزیری در سال 1400 چقدر است ؟

اگر شلاق تعزیزی قابل تبدیل به جزای نقدی باشد هر سه ضربه شلاق معادل چهارصد هزراریال یا چهل هزار تومان می باشد.

2 – هر روز حبس معادل چند ضربه شلاق و جریمه است؟

در صورتی که مجازات مورد حکم، شلاق تعزیری یا جزای نقدی باشد، هر روز بازداشت، معادل سه ضربه شلاق یا سیصد هزار(3۰۰.۰۰۰) ریال است.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

4.4/5 - (58 امتیاز)