نحوه اجرای مجازات شلاق

نوشته پیش رو توسط وکیل کیفری در خصوص نحوه اجرای مجازات شلاق در قانون ایران برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. یکی از مجازات هایی که هم به عنوان حد و هم تعزیر اجرا می شود مجازات شلاق است. شلاق همان معنای تازیانه را می دهد که در جرایمی مانند زنا، قذف، شرب خمر و ….. قابل اعمال و اجرا است. لذا، پس از صدور رای محکومیت متهم به اجرای مجازات شلاق چه اینکه متهم آزاد باشد چه در زندان باشد مجازات اجرا می گردد.

الف) اجرای مجازات شلاق نسبت به مجرم زندانی

در صورتی که مرتکب جرم در زندان باشد اگر محل اجرای حکم تعیین شده باشد در همان محل اجرا میشود در غیر اینصورت باید به زندان اعلام شود که مجازات شلاق اجرا گردد.

بعد از اجرای حکم شلاق اگرمرتکب جرم به دلیل دیگری در بازداشت نباشد، آزاد می شود. بعد از اجرای مجازات شلاق قاضی اجرای احکام ، دستور مختومه شدن پرونده را می دهد.

اگر مرتکب جرم مانعی در جهت اجرای شلاق داشته باشد باید مراتب را به نماینده اجرا اعلام کند. در صورت وجود مانع برای اجرای مجازات شلاق قاضی اجرا، اجرای حکم را تا رفع مانع به تعویق  و به زمان دیگری موکول می کند.

ب) اجرای شلاق نسبت به مجرم آزاد

در صورتی که مرتکب جرم در زندان نباشد قاضی اجرای احکام احظاریه ای ارسال تا مرتکب جرم برای اجرای حکم حضور یابد. بعد از حضور و احراز هویت مرتکب جرم صورتجلسه ای تنظیم و شخص مرتکب جرم به مرجع انتظامی معرفی می شود تا حکم اجرا گردد.

بیشتر بخوانید : کلاهبرداری و مجازات کلاهبرداری

وسیله اجرای شلاق (جنس شلاق )

مطابق ماده 27 آیین نامه نحوه اجرای احکام شلاق، اجراي شلاق به وسيله نوار چرمي به هم تابيده بطول تقريبي يک متر و به قطر تقريبي 5/1 سانتي متر انجام مي شود.

 

اجرای مجازات شلاق

مکان اجرای شلاق

مطابق  ماده 29 آیین نامه نحوه اجرای احکام شلاق، مجازات شلاق چنانچه در فضاي سرپوشيده اجراء شود بايد دماي هواي آن معتدل باشد و چنانچه در فضاي باز اجراء شود نبايد دماي هوا بسيار سرد يا بسيار گرم باشد. در نقاط سردسير سعي مي شود در ساعات گرمتر و در نقاط گرمسير در ساعات خنکتر حکم اجراء گردد.

باید توجه شود که  شدت ضربه شلاق نباید به صورتی باشد که باعث خطر جانی یا نقص عضو شخص بشود. لذا، اجرای حکم شلاق در زمان بیهوشی ممنوع است و استفاده از داروهای بی حسی، مواد روانگردان و هر چیزی که مانع احساس درد باشد، قبل و یا در حین اجرای حکم شلاق ممنوع است و حکم در اینصورت اجرا نخواهد شد.

تردید در شمارش شلاق

در صورتی که اجرا کننده حکم شلاق شک کند که چند ضربه شلاق زده است، با توجه به رعایت احتیاط در حق محکوم علیه، بنا بر اکثریت ضربه گذاشته می شود.

بیشتر بخوانید : خیانت در امانت و مجازات آن

بیهوش شدن در حین اجرای حکم

در صورتی که هنگام اجرای مجازات فرد بیهوش شود اجرای حکم تا زمان بهبودی کامل شخص متوقف می شود و اجازه ادامه مجازات داده نمی شود.

وجود مانع پزشکی برای اجرای شلاق

در صورتی که محکوم مدعی وجود مانع پزشکی برای اجرای مجازات شلاق باشد قاضی اجرای احکام کیفری وی را به پزشکی قانونی معرفی  می کند تا به بررسی کامل احوالات شخص بپردازد.

در صورتی که نظر پزشک قانونی بر بیماری محکوم باشد باید تا بهبودی کامل شخص صبر کرد و تا زمان بهبودی ، اجرای مجازات شلاق به تعویق می افتد.

اجرای شلاق در محکوم زن

مطابق ماده 32 آیین نامه نحوه اجرای احکام شلاق، اجراي حد محکومين اناث به نحو نشسته و با لباسي که بدن آنها بسته باشد اجرا مي شود. ضربات شلاق حدی محکومان زن ، از شانه تا پایین کمر و به صورت مساوی و غیرمتمرکز در تمام نقاط گفته نواخته می شود.

محکوم باید پوششی و لباسی داشته باشد که بدن وی نمایان نشود و اجرای حکم توسط مامور زن و بدون حضور مردان اجرا می شود.

اجرای شلاق در محکوم مرد

مطابق ماده 33 آیین نامه نحوه اجرای احکام شلاق ، شلاق هاي حدي محکومين ذکور به نحو ايستاده اجراء مي شود و در حد زنا و تفخيذ و شرب خمر در حالي است که پوشاکي غير از ساتر عورت نداشته باشد و در حد قوادي و قذف از روي لباس معمولي اجراء مي شود.

جهت مشاوره حقوقی با وکلا و کارشناسان ما با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

3.7/5 - (9 امتیاز)