در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟  یکی از سوالات پرتکرار شما عزیزان این است که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ یا حقوق زن در طلاق توافقی چیست؟ در این نوشته سعی داریم به صورت مختصر به این سوال پاسخ دهیم با ما همراه باشید .

گاهی زوجین به دلیل عدم سازش یا عدم تمایل به زندگی مشترک به صورت توافقی تصمیم به طلاق میگیرند. در اینصورت باید در خصوص تمام حقوق ناشی از زوجیت مانند مهریه زوجه، حضانت و ملاقات فرزندان، اجرت المثل ایام زندگی مشترک، جهیزیه به توافق برسند. بنابراین، حقوق مالی زن از مهم ترین مسئله هنگام جدایی زوجین در طلاق توافقی است.

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد؟

یکی از مهم ترین حقوق مالی زوجه، مهریه است که به محض وقوع نکاح و با مطالبه زوجه، زوج متعهد به پرداخت آن می باشد. بر خلاف دیدگاه اکثر اشخاص در طلاق توافقی زن نیازی به بذل تمام یا بخشی از مهریه ندارد و اینکه تمام مهریه  یا بخشی از مهریه را ببخشد بستگی به توافق زوجه با زوج دارد .

بنابراین ، در صورت توافق زوجین به طلاق توافقی زوجین باید در مورد مهریه و نحوه پرداخت به توافق برسند  تا در زمان طلاق دچار مشکل نشوند. توجه داشته باشید که این توافق الزاما یا در دفاتر اسناد رسمی یا توسط وکیل توافقی تنظیم شود تا در آینده افراد را دچار مشکل نکند.

توافق زوجین نسبت به مهریه با یکی از موارد ذیل امکانپذیر و قانونی است :

  1. زوجه قبلا مهریه را در دفاتر اسناد رسمی ابراء کرده باشد یا در هنگام طلاق مهریه را ابراء کند. ابراء مهریه ممکن است نسبت به بخشی از مهریه یا تمام مهریه صورت گیرد.
  2. ممکن است زوجه در ایام زندگی مشترک مهریه را وصول کرده باشد در اینصورت زوجه باید اقرار به وصول مهریه نماید.
  3. ممکن است زوجه در ازای حق طلاق بخواهد مهریه را بذل نماید.
  4. ممکن است زوجین توافق نمایند بخشی از مهریه بذل و بخش دیگر به صورت یکجا و یا به صورت اقساطی پرداخت شود.
  5. ممکن است زوجین توافق نمایند که تمام مهریه به صورت دفعه الواحده  یا به صورت اقساطی به صورت چک وعده دار یا سکه به زوجه پرداخت شود. یا به جای مهریه مندرج در عقدنامه اموال دیگری مانند اتومبیل، ملک و … پرداخت شود.
  6. ممکن است زوجین توافق نمایند در حین طلاق مهریه زوجه بر ذمه زوج باقی بماند.
در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟
در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟

آیا در طلاق توافقی نفقه به زن تعلق می‌گیرد؟

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ یکی از مهم ترین حقوق زنان در هنگام عقد نکاح  نفقه است. نفقه شامل تمام نیازهای زوجه مانند خوراک، پوشاک، مسکن، امور درمانی، بهداشتی و … است. مطابق مقررات قانون مدنی ، مرد مکلف به پرداخت نفقه می باشد.البته نفقه منوط به تمکین می باشد یعنی زوجه مکلف به تمکین از زوج است. اگر زن از همسر خود تمکین نداشته باشد نفقه به وی تعلق نمی گیرد.

در طلاق توافقی علی الاصول نفقه به زن تعلق نمیگیرد، مگر اینکه زوجین در خصوص نفقه توافق کنند در اینصورت میتوان مبلغی را بابت نفقه معوقه با توافق بر دمه شوهر باقی گذاشت. به تجربه شاهد بودیم در اغلب موارد در طلاق توافقی مباحث مالی زوجین غالبا در مهریه حل و فصل می شود معمولا زوجه نسبت به نفقه معوقه ادعایی ندارد.

آیا در طلاق توافقی اجرت المثل به زن تعلق میگیرد؟

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ یکی دیگر از حقوق مالی زوجه اجرت المثل است. زن می‌تواند نسبت به تمام اموری که در خانه انجام داده است و وظیفه او نبوده از مرد تقاضای اجرت نماید  و مرد نیز موظف به پرداخت اجرت المثل است در پاسخ به اینکه آیا در طلاق توافقی اجرت المثل به زن تعلق میگیرد یا خیر؟

این مورد هم کاملا به توافقات زوجین بستگی دارد و زوجین باید در این خصوص با یک دیگر صحبت کنند و به توافق برسند. اگر زوجه قبل از طلاق نسبت به مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک اقدام کرده باشد در اینصورت باید در دادگاه اقرار به وصول آن نماید.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟
در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟

وضعیت جهیزیه زن در طلاق توافقی

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ جهیزیه نیز از حقوق زن در طلاق توافقی می‌باشد و اگر زن تمام جهیزیه را تهیه کرده باشد می‌تواند در هنگام طلاق توافقی آن را از مرد استرداد کند و مرد نیز موظف است تمام جهیزیه را به زن برگرداند و تصمیم خود را در این خصوص در توافقنامه مکتوب کنند.

حق حضانت در طلاق توافقی

در طلاق توافقی معمولا قضات محترم در تعیین حضانت فرزندان به توافق زوجین توجه میکند و توافقات زوجین ملاک می باشد و سن فرزندان ملاک تعیین حضانت فرزندان نمی باشند. مطابق قانون حضانت فرزند تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر است و پس از آن تا سن بلوغ حضانت با پدر می‌باشد زوجین می‌توانند در خصوص حضانت فرزندان در طلاق توافقی با یکدیگر تصمیم بگیرند و آن را در توافقنامه ثبت کنند.

نتیجه گیری در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟

طلاق توافقی یکی از بهترین و سریع ترین شیوه ها برای جدایی زوجین می باشد. اینکه در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد تماما بستگی به توافق زوجین دارد و دادگاه مطابق تصمیمات آنها درباره ی مهریه، نفقه و … حکم صادر می کند. این توافق ممکن است بسیار متنوع باشد و بسته به شرایط  زوجین، متغیر و متفاوت می باشد.

بنابراین، در طلاق توافقی زن از تمامی حقوق خود برخوردار بوده و مختار است بخشی و یا تمام حقوق مالی خود بگذرد تا مرد را راضی به طلاق کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ می‌توانید با  وکلا و کارشناسان حقوقی ما  به صورت تماس تلفنی و یا از طریق واتساپ مشاوره رایگان دریافت کنید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

2/5 - (4 امتیاز)