طلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است؟

طلاق در دوران عقد و نامزدی، به طور معمول و اغلب اوقات یکی از دلایل طلاق و اختلاف بین زوجین مدت زمان طولانی عقد و نامزدی است که این امر خود موجب بروز اختلافاتی بین زوجین می شود.

همانطور که مکررا گفته شده طلاق توافقی یکی از راحت ترین  شیوه طلاق در دوران عقد و نامزدی می باشد. یعنی توافق سر تمام موارد از جمله مهریه و مسائل مالی بین زوجین. با قبول این روش زوجین هر چه سریع تر و آسان تر می پذیرند که به این رابطه خاتمه دهند.

لذا، قانون با احترام به انتخاب و تصمیم زوجین در طلاق توافقی هر تصمیمی را که اتخاذ کرده باشند را پذیرفته و طبق قانون به آنها عمل می نماید.

بنابراین، به طور کلی باید ذکر شود که طلاق در دوران عقد و نامزدی شرایط خاص و قوانین مربوط به خود را دارد که توسط قانونگذار تصویب شده است. بدین منظور در این مقاله به توضیحی در باب طلاق در دوران عقد و نامزدی میان زوجین پرداخته ایم.

طلاق در دوران عقد و نامزدی

بیشتر بخوانید : مراحل طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل چگونه است؟

انواع طلاق در دوران عقد و نامزدی

طلاق در دوران عقد و نامزدی ممکن است از طرف مرد، یا از طرف زن و یا طلاق در دوران عقد به صورت توافقی صورت گیرد که به هریک از آنها می پردازیم.

1- طلاق به صورت توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی حتی در دوران عقد و نامزدی هم به زوجین توصیه شده و به آنها تاکید می شود که راحت ترین و بی دردسر ترین طلاق در دوران نامزدی و عقد هم طلاق توافقی می باشد. تنها نکته این است که زوجین باید سر تمام مسائل اعم از مالی و غیر مالی با یکدیگر توافق نمایند.

شرایط مهریه در طلاق توافقی در دوران عقد هم باز به توافق میان زوجین بستگی داشته و هر چه زن و مرد سر آن توافق نمایند قانون اجرا خواهد کرد. مثلا می توانند توافق کنند که زوجه کل مهریه را به زوج ببخشد یا اینکه توافق نمایند بخشی از مهریه توسط زوجه بخشیده شده و مابقی از سوی زوج پرداخت شود.

اما نکته قابل توجه و حائز اهمیت این است که اگر درخواست طلاق از سوی زوجه باشد باید یکی از شرایط ضمن عقد را داشته باشد تا بتواند درخواست طلاق خود را بدهد. البته اگر که وکالت در طلاق از سوی همسر خود را نداشته باشد

2 – طلاق در دوران عقد از طرف زن

طلاق در این دوران تفاوت چندانی با طلاق در دوران ازدواج ندارد. اما همانطور که گفته شد درخواست طلاق در این دوران از سوی زوجه ملزم به دو شرط است که یکی اثبات تحقق شروط ضمن عقد نکاح و دیگری اثبات عسر و حرج زوجه می باشد. که اگر یکی از این دو مورد محقق نگردد حکم طلاق به درخواست زوجه صادر نخواهد شد.

3 – طلاق در دوران عقد از طرف مرد

شرایط طلاق در دوران عقد به درخواست زوج هم تفاوت خاصی با دوران بعد از ازدواج ندارد. تنها تفاوت در این است که آیا زوجه در دوران عقد باکره بوده یا خیر؟.

در این خصوص مطابق ماده 1102 قانون مدنی  هر گاه شوهر قبل از رابطه نزدیکی همسر خود را طلاق دهد مستحق نصف مهریه خواهد شد. لذا، اگر مرد بیشتر از نصف مهریه را پرداخت کرده باشد حق دارد مازاد آن را مسترد کند.

طلاق در دوران عقد از طرف زن و مرد

باکره بودن یا نبودن در طلاق توافقی

تنها فرق بین باکره بوده یا نبودن در طلاق توافقی موضوع مهریه می باشد. زن و مرد بعد از تصمصم به طلاق با مراجعه به دادگاه و پزشکی قانونی باید گواهی سلامت بکارت زوجه را تهیه نمایند.

چناچه زن باکره باشد مهریه اش نصف می گردد. اما در صوتیکه زن باکرگی اش را از دست داده باشد مهریه به طور کامل به او تعلق می گیرد. اما تمام شرایط گفته شده ملزم به توافق طرفین می باشد که زوجین می توانند با توافق بینشان حتی کل مهریه را ببخشند یا زوجه بخشی از آن را مطالبه نماید.

باکره بودن در طلاق در دوران عقد

در این دوران هم اگر زن باکره باشد می تواند نصف مهریه اش را طلب کند. اگر زن باکره باشد بعد از طلاق با ارائه مدارک لازم می تواند به ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست شناسنامه جدید و حذف نام همسر از شناسنامه را بخواهد.

طلاق توافقی و مهریه در دوران عقد

در این زمان هم مهریه به زن تعلق میگیرد، یعنی زوجه بعد از  انعقاد عقد ، چه عقد دائم و چه عقد موقت مالک مهریه محسوب می شود و می تواند هر زمان که بخواهد آن را از زوج طلب کند و از لحاظ اینکه زن و مرد در دوران عقد باشند یا بعد از عروسی در مطالبه مهریه تفاوتی ایجاد نمی کند.

تنها تفاوت در این است که اگر در دوران عقد زوجین رابطه  نزدیکی نداشته باشند و زوجه باکره باشد مهریه نصف خواهد شد. اما اگر غیر از این باشد  یعنی وقتی که رابطه جنسی کامل صورت گرفته و زوجه بکارت خود را از دست دهد مالک کل مهریه خواهد بود.

وکیل طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق به نوبه خود امری مهم و قابل تامل بوده و برای قرار گرفتن در مسیر آن باید از وکیل طلاق توافقی کمک گرفته شود. طلاق موجب شکست افراد به خصوص در دوران عقد و نامزدی شده و شرایط طلاق در دوران عقد بسیار قابل توجه و مهم بوده و بهتر است که برای سهولت در روند پرونده و تسریع انجام آن از وکیلی با تجربه و زبده دعوت به عمل آورده شود.

داشتن وکیلی خوب وآگاه موجب این می شود که از تضیع حقوق افراد جلوگیری گردد و بهترین راه برای حصول نتیجه بهتر ارائه گردد.

طلاق در دوران عقد و باکره بودن

گواهی پزشکی قانونی برای طلاق در دوران عقد لازم است؟

گواهی پزشکی قانونی برای طلاق در دوران عقد زمانی الزامی است که زوجه باکره باشد. در این صورت زوجه جهت دریافت گواهی سلامت به پزشک قانونی معرفی می شود. در صورتی که زوجه باکره نباشد باید در حین اجرای صیغه طلاق گواهی عدم بارداری را به دفتر طلاق ارائه نماید.

مدت زمان طلاق توافقی در دوران عقد

مدت زمان طلاق توافقی در دوران عقد به شرایطی مانند مهارت وکیل، ثبت دادخواست طلاق توافقی در کدام دادگاه و… بستگی دارد. در گروه وکلای یعقوبی مدت زمان طلاق توافقی در دوران عقد حدودا 20 روز می کشد.

تبعات و پیامدهای طلاق در دوران عقد چیست؟

درست است که طلاق در دوران عقد به دلیل نداشتن فرزند و دغدغه های مربوط به آن موضوع طلاق را برای زوجین راحت تر می کند و احتمال بروز مشکلاتی را پایین‌تر می آورد اما نکته حائز اهمیت این است که طلاق در دوران عقد موجبات آسیب های روحی روانی بیشتری را نسبت به طلاق بعد از ازدواج برای زوجین فراهم می کند.

زوجینی که در دوران عقد زندگیشان منجر به طلاق می شود به دلیل عدم شروع زندگی مشترک و تجربه نکردن زندگی زیر یک سقف پذیرای مشکلات روانی عدیده ای از جمله : ترس بعد از جدایی و سخت‌تر شدن ازدواج مجدد، افسردگی بعد از ناکامی در عشق، دچار شدن به وسواس‌های احتمالی، احساس گناه شدید از بابت انتخاب اشتباه، سرزنش دیگران، بدبینی و… می شوند.

مدارک طلاق توافقی در دوران نامزدی یا عقد

  1. اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  2. اصل شناسنامه زوج (مرد و زن)
  3. کپی کارت ملی زوجین
  4. گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد)
  5. وکالت نامه محضری طلاق در صورتیکه حق طلاق با زن باشد.
  6. توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و غیره.
  7. نظر مشاوره خانواده دادگاه.
4/5 - (2 امتیاز)