طلاق توافقی در دوران بارداری

طلاق توافقی در دوران بارداری، در صورتی که زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند باید در خصوص حقوق مالی زوجین مانند مهریه زوجه، حضانت فرزندان، اجرت المثل زن در زندگی مشترک و … به توافق برسند.

سوالی که به کرات از ما پرسیده می شود این است که طلاق توافقی در دوران بارداری امکانپذیر است یا خیر. در این نوشته به بررسی موضوع طلاق توافقی در دوران بارداری، شرایط جدا شدن ازهمسر باردار، تکلیف نفقه و حضانت فرزندان می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

مطابق قانون طلاق زن باردار وجود دارد و حامله بودن زن مانع طلاق نیست و شرایط ویژه ای در این خصوص وجود ندارد و فرقی نمی کند که طلاق از چه نوعی باشد، توافقی باشد یا غیر توافقی (یکطرفه از طرف زن و یا مرد) باشد.

تنها نکته در این مورد این می باشد که عده زن حامله با غیر حامله تفاوت دارد و در مدت عده نفقه زن بر عهده مرد است و ممکن است یک سری توافقات اضافه مانند هزینه های درمان و بیمارستان بر زوج تحمیل شود.

عده طلاق توافقی در دوران بارداری

مطابق ماده 1153 قانون مدنی «عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد زن باردار و حامله تا زمان وضع حمل وی است».

عده به مدت زمانی می گویند که زن بعد از طلاق ، فوت ، فسخ نکاح نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند که مدت هر کدام متفاوت می باشند. فلسفه نگهداشتن عده جلوگیری از اختلاط نسل و احترام به رابطه زناشویی سابق و بعد است.

بنابراین، عده طلاق زن باردار مطابق ماده 1153 و 1154 قانون مدنی تا زمان وضع حمل (زایمان) می باشد و فرقی نمی کند چند ماه مانده باشد. به عنوان مثال اگر طلاق در ماه دوم بارداری انجام شود عده زن 7 ماه خواهد بود و زن بعد از حمل می تواند ازدواج کند.

طلاق توافقی در دوران بارداری

عده وفات زن باردار

در ماده 1154 قانون مدنی «عده وفات چه در عقد دائم و چه در عقد موقت چهار ماه و 10 روز است مگر آنکه زوجه باردار باشد که در این صورت عده وفات تا زمان وضع حمل زوجه است».

نکته : عده وفات زن باردار تا زمان وضع حمل می باشد، مشروط براینکه فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد والا مدت عده همان چهار ماده و ده روز خواهد بود. ولی در مورد زنان غیر حامل چهار ماه و ده روز است.

حضانت فرزند بدنیا آمده پس از طلاق توافقی

حضانت فرزند بدنیا آمده پس از طلاق توافقی مطابق با قانون می باشد. مطابق مقررات قانون مدنی حضانت فرزند تا 7 سالگی بر عهده مادر می باشد و فرقی نمی کند که فرزند دختر باشد یا پسر.

بعد از رسیدن فرزند به 7 سالگی، فرزند از دایره حضانت مادر خارج می شود و حضانت فرزند بعد از 7 سالگی در مورد فرزند دختر تا 9 سالگی و در مورد فرزند پسر تا 15 سالگی با پدر می باشد و پس از بلوغ انتخاب اینکه با کدام والد زندگی کنند با فرزند خواهد بود.

توجه داشته باشید که حضانت فرزند بدنیا آمده پس از طلاق توافقی ممکن است  به صورت توافقی تعیین شود. به عنوان مثال زوجین توافق کنند که حضانت فرزند قبل از 7 سالگی با پدر باشد یا بالعکس حضانت فرزند بعد از 7 سالگی با مادر باشد.

آثار و نتایج حقوقی طلاق توافقی در دوران بارداری

آثار و نتایج حقوقی طلاق توافقی در دوران بارداری با زن غیر باردار از حیث احکام و شرایط تفاوتی ندارد و طلاق در زمان بارداری ممکن است.

تفاوت در مدت زمان عده زن باردار می باشد که در بالا توضیح دادیم. من حیث المجموع نفقه زن تا زمان وضع حمل بر عهده مرد می باشد. در خصوص حضانت فرزند مطابق قانون تصمیم گیری می شود یعنی تا حضانت فرزند تا 7 با مادر و بعد از آن تا سن بلوغ با پدر می باشد.

وکیل متخصص طلاق توافقی در دوران بارداری

انواع طلاق توافقی در دوران بارداری

طلاق زن باردار ممکن است به یکی از روشهای زیر صورت گیرد که ادامه به تشریح انواع طلاق توافقی در دوران بارداری می پردازیم :

1 – طلاق توافقی زن باردار

ممکن است زوجین در اثنای بارداری قصد داشته باشند که به صورت توافقی از همدیگر جدا شوند. در اینصورت باید به اتفاق به مراکز مشاوره مراجعه و پس از گذراندن مشاوره اقدام به دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق نمایند.

پس از دریافت گواهی عدم انصراف می توانند نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند. طلاق زن حامله، اصولا طلاق رجعی می باشد، مگر اینکه طلاق خلع باشد، در این صورت طلاق زن حامله باین می باشد.

2 – طلاق زن باردار از طرف مرد

مطابق مقررات قانونی مدنی حق طلاق با مرد می باشد و هر زمان که ارداه کند می تواند نسبت به طلاق اقدام کند. مشروط بر اینکه مرد حقوق مالی زن (نفقه، مهریه، اجرت المثل و نصف اموال) را به او پرداخت کند. در این خصوص فرقی بین زن باردار و غیر باردار  وجود ندارد و باردار بودن زن مانعی برای طلاق نیست و نوع طلاق رجعی می باشد.

3 – درخواست طلاق از طرف زن باردار

همانطور که در بالا توضیح دادیم حق طلاق با مرد است و زن تنها با شرایطی می تواند نسبت به طلاق اقدام نماید. مانند تحقق شروط ضمن عقد نکاح یا بر مبنای عسر و حرج مانند عدم پرداخت نفقه، اعتیاد مرد به نحوی که زندگی مشترک آسیب برسد و غیره.

موارد گفته شده منوط به اثبات و داشتن مدارک محکمه پسند می باشد و عسر و حرج زن باید توسط دادگاه احراز شود در غیر اینصورت دادخواست وی رد می شود.

بنابراین، درخواست طلاق از طرف زن باردار صرفا با ارئه مدارک و مستندات قوی امکانپذیر است و در این خصوص فرقی بین زن باردار و غیر باردار نیست.

طلاق در دوران بارداری

نفقه زن حامله بعد از طلاق

نفقه  زن حامله بعد از طلاق و قطع رابطه زوجیت تا زمان وضع حمل بر عهده شوهر می باشد.  نفقه زن عبارتست از خوراک، مسکن، پوشاک و… همچنین نفقه فرزند نیز بر عهده پدر می باشد.

مدارک دادخواست طلاق توافقی در دوران بارداری

  • اصل کارت ملی و شناسنامه زن و مرد
  • اصل سند ازدواج دائم یا رونوشت آن
  • گواهی ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیک قضایی
  • گواهی مرکز مشاوره مبنی بر عدم انصراف از طلاق

قوانین مرتبط به طلاق توافقی در دوران بارداری

ماده‌ی 1140 قانون مدنی «طلاق زن در زمان قاعدگی و یا در حالت نفاس جایز نیست مگر اینکه زن یا زوجه باردار بوده و یا طلاق قبل از زناشویی واقع گردد».

مطابق ماده 1153 قانون مدنی «عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد زن باردار و حامله تا زمان وضع حمل وی است».

ماده 1154 قانون مدنی «عده وفات چه در عقد دائم و چه در عقد موقت چهار ماه و 10 روز است. مگر ،آنکه زوجه باردار باشد که در این صورت عده وفات تا زمان وضع حمل زوجه است».

جهت مشاوره حقوقی در زمینه طلاق توافقی در دوران بارداری، شرایط ، مدارک میتوانید به صورت رایگان با وکلای مجرب طلاق توافقی و متخصص گروه وکلای یعقوبی به صورت حضوری و غیرحضوری مشورت نمایید.

به محتوا امتیاز دهید