گواهی عدم بارداری برای طلاق چیست؟

گواهی عدم بارداری برای طلاق یکی از مدارک مورد نیازبرای ثبت طلاق می باشد. بعد از صدور حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش زوجه باید به آزماشگاه  جهت تست  بارداری مراجعه نماید.

آزمایش عدم بارداری برای طلاق یکی از مدارک خیلی مهم برای اجرای صیغه طلاق می باشد و زوجه مکلف است یا در آزمایشگاههای مستقر در دادگاه یا خارج از آن نسبت به تهیه گواهی اقدام نماید.

زیرا در حین اجرای صیغه طلاق  وضعیت بارداری یا عدم بارداری زن مشخص شود و گواهی آزمایش عدم بارداری صرفا شرط ثبت طلاق می باشد. در صورتی که سردفتر بدون گواهی عدم بارداری نسبت به ثبت طلاق اقدام نماید مرتکب تخلف شده است.

مستند قانونی گواهی عدم بارداری برای اجرای صیغه طلاق در ماده 31 قانون حمایت از خانواده پیش بینی شده است.  مطابق ماده 31 «ارائه گواهی پزشک ذی صلاح در مورد وجود جنین یا عدم آن ، برای ثبت طلاق الزامی است ؛ مگر اینکه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند».

آیا بارداری زن خللی در طلاق ایجاد می‌کند؟

مطابق مقررات قانون مدنی بارداری زن مانعی برای طلاق محسوب نمی شود و اگر زن باردار باشد باید در خصوص نفقه و حضانت فرزند تعیین تکلیف شود.

در صورتی که زن باردار باشد در حین اجرای صیغه طلاق نیازی به تست بارداری نیست. دلیل اصرار قانونگذار در تعیین باردار بودن با نبودن زن مشخص کردن  اصل و نسب طفل است.

گواهی عدم بارداری برای طلاق

مراحل و نحوه دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق

نحوه دریافت گواهی عدم بارداری برای طلاق در رویه محاکم متفاوت و بستگی به روال کار دادگاه ها دارد.

بعضی از دادگاه ها دارای آزمایشگاه می باشند که در داخل دادگاه مستقر است و در این دادگاهها زوجه جهت تست بارداری به آزمایشگاه های مستقر در دادگاه معرفی می شود و گواهی‌های عدم بارداری از آزمایشگاه‌های خارج از دادگاه را نمی‌پذیرند.

در مقابل برخی دادگاهها  تست عدم بارداری را موکول به دفترخانه طلاق می نمایند و سر دفتر باید با ملاحظه تست عدم بارداری ، اقدام به ثبت طلاق نماید.

مدت زمان اعتبار گواهی عدم بارداری برای طلاق

مدت زمان اعتبار گواهی عدم بارداری برای طلاق سه ماه بعد از صدور گواهی عدم بارداری می باشد. یعنی زوجین یا وکلای آنها در این مدت باید تا پایان مدت زمان 3 ماهه به دفاتر طلاق مراجعه کنند. در غیر اینصورت اگر این مهلت منقضی شود، زوجه باید مجددا اقدام به انجام آزمایش عدم بارداری نماید.

نحوه دریافت گواهی عدم بارداری در طلاق

تست بارداری در طلاق زن یائسه

مطابق مقررات قانون حمایت خانواده در هر طلاقی زوجین باید در حین اجرای صیغه طلاق به ارائه گواهی عدم بارداری در دفترخانه اقدام نمایند اما این مورد دارای استثنائاتی می باشد.

در صورتی که زوجه یائسه باشد نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری برای طلاق نیست و دلیل آن عدم امکان بارداری برای زوجه یائسه است. معمولا خانم های 50 سال نیازی به گواهی عدم بارداری ندارند و دادگاهها اقرار زوجه مبنی بر یائسگی را می پذیرند.

تست بارداری در طلاق دختر باکره

در صورتی که زوجه دوشیزه یا باکره باشد نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری برای اجرای صیغه طلاق نیست. در این موارد روال دادگاهها این است که زوجه به پزشک قانونی جهت تست سلامت بکارت معرفی می شود. در صورت وجود رابطه جنسی در دوران عقد، تمامی مهریه به زن تعلق گرفته و زوجه برای اجرای صیغه طلاق باید گواهی عدم بارداری دریافت کند.

بنابراین، در صورتی که زوجه دوشیزه باشد انجام معاینات پزشکی قانونی یکی از مراحل اجباری و الزامی تشریفات طلاق محسوب می ­شود.

  •  اگر زوجه باکره باشد مستحق دریافت نصف مهریه می باشد و زوجه در صورت باکره بودن می تواند نام شوهر خود را از شناسنامه اش پاک کند.

گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای مجرب در خصوص دعاوی خانواده آماده ارائه خدمات مشاوره و قبول پرونده می باشد. جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)