مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی، در جامعه ایرانی همانگونه که شرع ازدواج را امری صحیح و پسندیده دانسته ، قانون هم برای نظم بخشیدن به آن مقررات و قوانینی را وضع نموده است . پر واضح است که همان قانون ، هنگام بروز مشکلات و اختلافات جدی میان زوجین، طلاق را راهکاری برای پایان دادن به اختلافات می داند. علیرغم اینکه طلاق امری است مذموم ولی در شرایطی هم لازم و هم از اوجب واجبات می باشد که می توان به منظور رعایت حقوق افراد و جلوگیری از بی نظمی در جامعه به آن رجوع گردد.

طبق قانون مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر، با مراجعه به دادگاه و طی مراحل قانونی زن خود را طلاق دهد و زن هم با وجود شرایط مقرر در قانون و در صورت احراز و تحقق و اثبات مصادیق مندرج در قانون از دادگاه تقاضای طلاق نماید. لیکن طلاق توافقی از ساده ترین راههای طلاق می باشد که کمترین کشمکش را خواهد داشت مضافاً طلاق توافقی دارای سرعت بالائی بوده و اصحاب دعوی نتیجه سریعتری می گیرند.

از نکات حائز اهمیت در طلاق توافقی که آن را تبدیل به طلاقی رایج نموده بدواً جلوگیری از جدال و نزاع زوجین با یکدیگر و متعاقباً کوتاه بودن مدت صدور گواهی عدم سازش از زمان تقدیم دادخواست تا اجراء حکم در دفاتر ازدواج و طلاق می باشد.

گام اول از مراحل طلاق توافقی ( توافق زوجین برای طلاق است ).

زوجین در طلاق توافقی باید در خصوص مسائل مربوط به طلاق از جمله مهریه، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان، جهیزیه، ملاقات فرزندان به توافق برسند که این توافق می تواند به موجب سند رسمی در دفترخانه اسناد رسمی یا توسط وکلاء یا در جلسه رسیدگی در شعبه رسیدگی کننده تهیه و امضاء گردد.

در طلاق توافقی توافقات در خصوص مسائل مالی و غیرمالی حسب رضایت زوجین انجام می پذیرد و لازم نیست هیچ کدام از زوجین از حق و حقوق قانونی خود بگذرند بلکه هر دو طرف به تراضی با یکدیگربه توافق و تفاهم می رسند. لهذا توافق طرفین در دادگاه به ثبت رسیده و ضمانت اجرای قانونی پیدا می کند. در ادامه نوشته به توضیح مراحل طلاق توافقی بدون وکیل و با وکیل می پردازیم با ما همراه باشید.

مراحل طلاق توافقی
مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی به دو روش صورت می گیرد که سریع ترین و کوتاهترین آن روش دوم می باشد که ذیلا بطور مختصر به آن اشاره می شود.

در صورتی که طلاق توافقی با حضور زوجین انجام شود شرکت زوجین در جلسات مشاوره الزامی می باشد. مطابق ماده 25 قانون حمایت خانواده  سال 91 و بخشنامه سال 97 ، در کلیه طلاق های توافقی زوجین می بایست به مراکز مشاوره  مراجعه و با اخذ گواهی عدم انصراف از مراکز غربالگری و مشاوره ، دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند.

1- مراحل طلاق توافقی بدون وکیل از طریق مراکز مشاوره :

  1. ثبت نام زوجین در سامانه نوبت دهی طلاق ( سامانه تصمیم ) و ثبت اطلاعات خود .
  2. حضور زوجین در مراکز غربالگری که  با توجه به محل سکونت خود انتخاب می نمایند.
  3. مرکز غربالگری زوجین را به مراکز مشاوره معرفی می نماید که زوجین پس از طی جلسات مشاوره ( تقریبا 5 جلسه )، که حدوا 45 روز زمان می برد. اگرزوجین در مراکز مشاوره به سازش نرسیدند و اصرار برای انجام طلاق داشتند مراکز مشاوره مکلف به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق هستند.
  4. پس از صدور گواهی عدم انصراف از مراکز غربالگری ، زوجین می بایست به دفترخدمات الکترونیک قضایی مراجعه و نسبت به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند.
  5. جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی ، زوجین یا وکلای آنان باید اصل عقدنامه یا رونوشت آن و اصل شناسنامه و کارت ملی و گواهی عدم انصراف را همراه داشته باشند.
  6. پس از ارسال دادخواست به دادگاه خانواده صالح ، و ارجاع به شعبه و تعیین وقت ، زوجین در تاریخ مقرر به شعبه برای حضور در جلسه رسیدگی مراجعه می نمایند.
  7. در دادگاه ، نامه ارجاع به مشاوره و داوری صادر می شود تا زوجین پس از پرداخت هزینه مشاوره نزد مشاور حضور پیدا کرده و توافقاتشان در خصوص مهریه و نفقه و اجرت المثل  ایام زندگی مشترک، حضانت و ملاقات فرزندان و جهیزیه صورتجلسه  گردد.
  8. جهت صدور گواهی عدم سازش، باید وضعیت باردار بودن یا نبودن زوجه احراز گردد، که در این خصوص شعبه دادگاه ، نامه معرفی زوجه به آزمایشگاه را صادر می نماید. البته زوجه باید ابتدا هزینه معرفی به آزمایشگاه را در دادگاه واریز نماید.
  9. زوجه به آزمایشگاه دادگاه مراجعه و گواهی عدم بارداری را دریافت می نماید. این نکته قابل توجه است که اگر زوجه باکره باشد ، وی برای دریافت گواهی سلامت باید به پزشکی قانونی مراجعه نماید و گواهی سلامت بکارت را مبنی بر دوشیزه بودن و غیر مدخوله بودن را دریافت نماید.
  10. در صورتی که زوجه یایسه باشد، نیازی به گواهی عدم بارداری نیست و اقرار وی مبنی بر یائسگی کافی می باشد.
  11. مرحله بعد، صدور گواهی عدم سازش و اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی توسط زوجین است.
  12. آخرین مرحله، مراجعه زوجین به دفتر طلاق و ثبت و اجرای صیغه طلاق است و مهلت اجرای طلاق در دفترخانه سه ماه از تاریخ قطعیت رای است که در صورت عدم اجرا ، پس از انقضاء مهلت مذکور رای از درجه اعتبار ساقط می شود.

در صورتی که زوجین خودشان بخواهند برای طلاق توافقی اقدام کنند  به ناچار باید در جلسه مشاوره شرکت کنند و حضورشان در جلسات مشاوره الزامی است. و مدت زمان آن حدودا از زمان مشاوره تا زمان طلاق 3 ماه می باشد.

مراحل طلاق توافقی
مراحل طلاق توافقی

2- مراحل طلاق توافقی با وکیل و بدون مشاوره :

در صورتی که زوجین حاضر به حضور در هیچ یک از مراحل رسیدگی و مشاوره و حتی دفتر طلاق نباشند  و زوجین هر دو توافق به طلاق توافقی داشته باشند  و یا حتی زوجه با در دست داشتن وکالت در طلاق می تواند با مراجعه به دفتر وکالت، انجام امور را به وکلا بسپارند و وکلا در کوتاهترین زمان بین 15 الی 20 روز کاری  بدون حضور زوجین گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت و برای اجرای آن به دفتر طلاق مراجعه نمایند.

در این روش وکلای زوجین با ثبت دادخواست طلاق یکطرفه اقدام و با مراجعه به شعبه نسبت به تغییر خواسته یعنی طلاق توافقی اقدام می کنند و مراتب توافقات زوجین در دادگاه صورتجلسه و به امضاء طرفین می رسد.

عزیزانی که قصد طلاق توافقی دارند حتما قبل از حضور در دفتر وکالت در سامانه ثنا ثبت نام نمایند زیرا اعطای وکالت به وکیل دادگستری مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا می باشد.

گروه وکلای یعقوبی متشکل از وکلای پایه یک دادگستری است که بطور تخصصی در خصوص طلاق توافقی فعالیت می نمایند. برای اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید. خدماتی که وکیل طلاق توافقی به شما ارائه می کند عبارتند از :

  1. مشاوره تلفنی و واتسابی با وکیل دادگستری.
  2. جلسه حضوری با وکیل طلاق توافقی.
  3. تنظیم توافقات زوجین در رابطه با طلاق توافقی.
  4. ثبت قرارداد الکترونیک با موکل  از طریق سامانه ثنا.
  5. ارائه گزارش هفتگی به موکل از روند پرونده.
  6. انجام تمام امور مورد وکالت توسط وکیل طلاق توافقی از جمله ارائه دادخواست ، حضور در جلسه رسیدگی و مشاوره و اجرای دادنامه در دفتر طلاق و ثبت آن.

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل طلاق توافقی با شماره های مندرج ذر سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

4/5 - (4 امتیاز)