اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد؟

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد؟ یکی از سوالات پرتکرار شما عزیزان این است که اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد یا خیر. در این نوشته به بررسی و پاسخ این سؤال می پردازیم با ما همراه باشید.

یکی از مهم ترین حقوق مالی زن مهریه می باشد. مطابق ماده ی ۱۰۸۲ قانون مدنی “به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.” مهریه به محض انعقاد عقد نکاح به تملک زوجه در می آید و در صورت عندالمطالبه بودن زن مختار است که هر زمان اراده کند آن را از شوهر مطالبه کند.

حق طلاق مرد نیز امتیاز و حقی است که قانونگذار به مرد اعطا نموده است با این توضیح که در صورتی که زن دلایل محکمی برای طلاق نداشته باشد مرد میتواند مانع طلاق زوجه شود.

زن تنها در صورتی می تواند برای طلاق اقدام کند که یا در شرایط عسر و حرج باشد و با اثبات و احراز آن برای طلاق اقدام کند یا اینکه یکی از موارد دوازده‌گانه شروط ضمن عقد نکاح (البته در صورت امضا) محقق شود. اگر زوجه بتواند به واسطه عسر و حرج یا تحقق شروط ضمن عقد نکاح موفق به اخذ حکم طلاق شود گرفتن طلاق و مهریه هر دو امکانپذیر است.

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد؟
اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد؟

یکی از مواردی که زن به راحتی می تواند نسبت به طلاق اقدام کند عدم پرداخت نفقه حداقل به مدت 6 ماه است. در صورتی که مرد نسبت به پرداخت نفقه زوجه به مدت 6 ماه امتناع نماید زن می تواند نسبت به مطالبه نفقه معوقه اقدام کند. اگر مرد بعد از صدور حکم قطعی و اجراییه نسبت به پرداخت مهریه اقدام نکند زن به استناد شرط اول ضمن عقد نکاح می تواند تقاضای طلاق کند و نیازی به بخشش تمام مهریه ندارد.

در صورتی که زن هیچ گونه دلایل و مدارکی برای اثبات عسر و حرج در راستای طلاق نداشته باشد می  تواند با بخشش کل مهریه یا بخشی از آن رضایت شوهر را برای طلاق کسب کند. قطعا بهترین و سریعترین راه برای طلاق، توافق زوجین برای طلاق و مهریه می باشد. ولی اگر مدارک قوی و محکمه پسند برای طلاق دارید حتما طلاق یکطرفه را انتخاب کنید که حقوق قانونی شما تضییع نشود.

نکته : در صورتی که زن ناشزه باشد یا مرتکب روابط نامشروع شود مستحق دریافت مهریه می باشد.

اگر زن حق طلاق داشته باشد مهریه به وی تعلق میگیرد؟

در صورتی که زن از شوهرش وکالت در طلاق داشته باشد و زن سابق بر این مهریه خود را نبخشیده باشد می تواند نسبت به طلاق و دریافت مهریه اقدام کند. البته بعضی قضات درباره مقدار مهریه و قبول بذل مهریه تصمیم گیری می کنند.

استحقاق دریافت زن به مهریه بستگی به حدود اختیارات مندرج در وکالتنامه دارد. اگر در وکالت در طلاق قید شود که زن به موجب بخشش مهریه حق طلاق دارد در این صورت مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد در غیر این صورت،  زن حق دریافت مهریه خواهد داشت. در این خصوص قبل از هر اقدامی با وکیل طلاق مشاوره بگیرید.

4.3/5 - (19 امتیاز)