طلاق خلع چیست؟

طلاق خلع چیست و چقدر طول می کشد؟ طلاق خلع چیست و ارکان و شرایط طلاق خلع چیست و اینکه آیا در طلاق خلع رضایت زوج لازم است یا خیر موضوع نوشته حاضر می باشد با ما همراه باشید.

خلع در لغت به معنی برکناری یا اخراج می باشد. طلاق خلعی در اصطلاح حقوقی به معنی بخشش مهریه می باشد. به این معنا که زن در طلاق خلعی باید تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد.

مطابق ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی طلاق خلعی به طلاقی گفته می شود که زوجه به دلیل کراهت و برای رضایت مرد برای طلاق، قسمتی یا همه مهریه خود را در ازای طلاق می بخشد که ممکن است عین مهر، معادل آن و یا بیشتر یا کمتر از مهریه باشد. این طلاق از نوع طلاق بائن می باشد که برای زوج حق رجوع وجود ندارد.

در طلاق خلعی در صورتی که زوجه در مدت عده به مهریه رجوع کند (البته در صورتی که حق رجوع را از خود سلب و ساقط نکرده باشد امکان رجوع دارد) طلاق خلعی تبدیل به طلاق رجعی می شود.

ویژگی اصلی طلاق خلع چیست؟

ویژگی اصلی طلاق خلعی کراهت زوجه از زوج است. به این معنا که زوجه در ازای طلاق قسمتی از مهریه یا همه مهریه یا بیشتر از میزان مهریه را می بخشد تا رضایت مرد برای طلاق را کسب کند.

طلاق خلع از طلاقهایی است که مرد به هیچ عنوان حق رجوع به زن را ندارد ولی زن در مدت عده می تواند به ما بذل رجوع کند و با رجوع زن به مهریه ماهیت طلاق تغییر پیدا می کند و از طلاق خلعی تبدیل به طلاق رجعی می شود و مرد می تواند در مدت عده به زوجیت رجوع کند.

طلاق خلع

ارکان و شرایط طلاق خلع چیست؟

ارکان طلاق خلعی بر پایه دو رکن می‌باشد که عبارتند از :

  1. کراهت و نفرت زن از شوهر به اندازه ای که ادامه زندگی مشترک برای زوجه غیر ممکن گردد.
  2.  یکی از ارکان مهم در طلاق خلع بخشیدن مالی از طرف زن به شوهر در جهت کسب رضایت شوهر برای طلاق می باشد که ممکن است عین مهریه یا بیشتر از مهریه باشد که میزان بخشش بستگی به توافقات زوجین دارد و در مورد میزان بخشش مهریه قاعده معینی وجود ندارد.

شرایط برگشت در طلاق خلعی چگونه است؟

شرایط برگشت در طلاق خلعی به این صورت می باشد که در صورتی که زن پس از بخشش مهریه ، از بخشش مهریه پشیمان شود و بخواهد به مهریه رجوع کند باید در ایام عده به دفترخانه ای که طلاق در آنجا صورت گرفته است مراجعه و رجوع خود به مهریه را اعلام نماید ومتعاقب آن امکان برگشت زوج به زوجیت فراهم می شود.

  • برگشت به مهریه یک عمل حقوقی یک طرفه و از ایقاعات می باشد و زوج باید از برگشت زوجه به مهریه آگاه شود تا او نیز بتواند از حق رجوع به زوجیت استفاده کند.
  • در صورتی که زوجه در دادگاه یا طی سند جداگانه حق رجوع به مهریه را از خود سلب و ساقط نموده باشد زوجه نمیتواند به مابذل رجوع کند.
  • توجه داشته باشید که زوجه فقط در ایام عده می تواند به مهریه و یا مالی که بخشیده رجوع کند اگر مدت عده منقضی شود امکان رجوع به مهریه وجود ندارد.

طلاق خلعی نوبت اول و دوم چیست؟

طلاق خلع نوبت اول به این معنی است که طلاق برای اولین بار انجام شده است و اگر طلاق برای نوبت دوم انجام شود نوع طلاق مندرج در حکم طلاق،  طلاق خلعی نوبت دوم خواهد بود.

طلاق خلع

آیا در طلاق خلعی به زن نفقه تعلق می گیرد؟

در طلاق خلعی بعد از طلاق به زن نفقه تعلق نمی گیرد ولی در طلاق رجعی زن حق دریافت نفقه را بعد از طلاق تا مدت زمان انقضاء عده خواهد داشت.

وضعیت مهریه زن در طلاق خلعی

در طلاق خلعی زن استحقاق دریافت تمام مندرج در عقدنامه را ندارد زیرا یکی از ارکان و شرایط طلاق خلعی بخشش تمام یا قسمتی از مهریه می باشد و نمیتواند مهریه را به صورت کامل دریافت کند.

آیا طلاق خلعی عده دارد؟

بله مطابق ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی زن در طلاق خلعی باید عده نگه دارد و میزان آن سه طُهر یا گذراندن سه دوره پاکیزگی می‌باشد. در صورتی که زن باردار باشد عده زن در طلاق خلعی تا زمان وضع حمل می‌باشد. اگر زوجه باکره و یا زن یائسه باشد نیازی به نگهداشتن عده نیست.

طلاق خلع چقدر طول میکشد؟

در صورتی که طلاق از طرف زن  و با ارئه دلایل و بخشش قسمتی از مهریه صورت گیرد با توجه به اینکه روند طلاق دارای سه مرحله بدوی ، تجدیدنظر و فرجام خواهی می باشد. یعنی بعد از صدور حکم طلاق در دادگاه بدوی ، مرد بیست روز فرصت دارد تا به رای اعتراض و تقاضای تجدیدنظرخواهی کند.

همچنین بعد از صدور رای در دادگاه تجدیدنظر باز مهلت اعتراض به رای که همان فرجام خواهی است را دارد پروسه طلاق خلعی در صورت اعتراض مرد حدودا 8 ماه تا 1 سال زمان می برد. ولی در صورتی که زن رضایت شوهر را برای طلاق اخذ و بخشی یا تمام مهریه اش را ببخشد در اینصورت پروسه طلاق کوتاهتر می شود. جهت مشاوره با وکیل خانواده تماس بگیرید.

4.4/5 - (15 امتیاز)