منظور از طلاق به دلیل کراهت از شوهر چیست؟

طلاق به دلیل کراهت از شوهر، موضوع نوشتار پیش رو بررسی طلاق به دلیل کراهت از شوهر می باشد که در شرع اسلام این نوع طلاق را طلاق خلع یا مبارات نامیده اند. همانطور که پیداست این نوع طلاق به تقاضای زوجه صورت می گیرد و زوجه در ازای طلاق، مالی را به شوهر خود می پردازد.

همچنین زوجه ممکن است مهریه خود را در ازای طلاق خلع به شوهر ببخشد. طلاق خلع یا طلاق به دلیل کراهت از شوهر، یکی از انواع طلاق بائن است. منظور از طلاق های بائن طلاق هایی است که در آن حق رجوع و بازگشت به زندگی زناشویی برای شوهر وجود ندارد.

در طلاق خلع نیز به دلیل این که شوهر در ازای جاری ساختن صیغه طلاق مالی را دریافت می کند، مادامی که زوجه به مال خود رجوع نکرده است، شوهر حق رجوع به زندگی زناشویی را نخواهد داشت.

همانطور که اشاره شد زوجه می تواند به مالی که در ازای طلاق پرداخت کرده است(فدیه)، رجوع کند و آن را از شوهر باز پس گیرد. بدیهی است در این حالت طلاق از حالت بائن خارج شده و رجعی می شود. در نتیجه شوهر نیز در مدت عده حق رجوع به زن را خواهد داشت.

طلاق به دلیل کراهت از شوهر
طلاق به دلیل کراهت از شوهر

انواع طلاق به دلیل کراهت

بر حسب این که فدیه یا مالی که زوجه در ازای طلاق به شوهر خویش می پردازد چه میزان باشد، نوع طلاق نیز متفاوت است. از این رو انواع طلاق به دلیل کراهت به دو نوع خلع و مبارات تقسیم می شود.

تفاوت اصلی طلاق خلع و مبارات در این است که در طلاق خلع میزان فدیه از مهریه زن بیشتر نخواهد بود. اصطلاحاً طلاق خلع همان معنای مهرم حلال و جانم آزاد در عرف را دارد. این در حالی است که فدیه در طلاق مبارات ممکن است بیشتر از مهریه باشد.

یعنی علاوه بر این که زوجه مهریه خود را به شوهر می بخشد، شوهر ممکن است مال دیگری را نیز در ازای جاری ساختن طلاق از زوجه دریافت کند.

بیشتر بخوانید : وکیل طلاق توافقی

شرایط و نحوه طلاق به دلیل کراهت و تنفر از شوهر

برای آنکه طلاق به دلیل کراهت یا طلاق خلع و مبارات انجام گیرد، زوجه یا وکیل او می بایست دادخواست حقوقی را تنظیم کرده و به دفتر دادگاه خانواده تقدیم نمایند. مطابق با قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391، اصولاً دادگاه خانواده محل اقامت خوانده(شوهر)، برای رسیدگی به دعوای طلاق صلاحیت دارد. لکن در صورتی که محل اقامت زوجه از محل اقامت شوهر فاصله زیادی داشته باشد، زوجه می تواند دادخواست طلاق را در دادگاه خانواده شهرستان محل اقامت خود طرح نماید.

همانطور که اشاره شد نخستین اقدام برای انجام طلاق خلع و مبارات، تنظیم دادخواست طلاق است. دادخواست برگه چاپی خاصی است که مشخصات طرفین دعوی و موضوع دعوی بر روی آن قید می شود. برخی از مهمترین مطالبی که می بایست در دادخواست طلاق ذکر شود، عبارت از موارد زیر است:

  • نام، نام خانوادگی، نشانی محل اقامت و سایر مشخصات هویتی زوجه به عنوان خواهان دعوی.
  • نام، نام خانوادگی، نشانی محل اقامت و سایر مشخصات هویتی شوهر به عنوان خوانده دعوی.
  • نام، نام خانوادگی و نشانی دفتر وکیل، در صورتی که دادخواست توسط وکیل خواهان طرح شده باشد. در این صورت سند اثبات کننده وکالت یا وکالتنامه نیز می بایست به دادخواست ضمیمه شده و به دفتر دادگاه تحویل گردد.
  • موضوع خواسته؛ طلاق به دلیل کراهت یا طلاق خلع و مبارات.
  • دلایل و مدارک مورد استناد؛ در این بخش زوجه یا وکیل دلایل و مدارک کراهت زوجه از شوهر خود را ارائه می نمایند. در این بخش ممکن است اسنادی مثل گواهی پزشکی قانونی و … نیز ضمیمه گردد. همچنین در صورتی که زوجه به شهادت شهود استناد می نماید، در این بخش می بایست نام و نشانی محل اقامت آنان را ذکر نماید.
طلاق به دلیل کراهت از شوهر
طلاق به دلیل کراهت از شوهر

شیوه اجرای طلاق به دلیل کراهت

بر اساس قانون حمایت خانواده انجام هرگونه طلاق، منوط به صدور گواهی عدم سازش یا حکم طلاق توسط دادگاه خانواده است. دادگاه خانواده نخست تلاش می کند تا میان زوجین صلح و دوستی برقرار نموده و آنان را از طلاق منصرف سازد.

همچنین ممکن است آنان را به مراکز مشاوره خانواده زیر نظر قوه قضاییه ارجاع دهد. پس از این در صورتی که زوجین همچنان بر تصمیم خود پابرجا باشند، دادگاه گواهی عدم سازش را صادر می کند. پس از صدور گواهی عدم سازش و ابلاغ آن زوجین سه ماه مهلت دارند تا در دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق حضور پیدا کرده و صیغه طلاق را جاری سازند.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل خانواده با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

به محتوا امتیاز دهید