دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن، زن بدون داشتن دلایل محکمه پسند نمیتواند طلاق بگیرد زیرا در قانون ما حق طلاق با مرد است. زن برای طلاق ناگزیر باید دلایل محکم و قابل قبولی را به دادگاه ارئه بدهد. دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زوجه عبارتند از تحقق یکی از شروط 12 گانه ضمن عقد نکاح (البته در صورتی که مرد امضاء کرده باشد) و اثبات عسر و حرج زوجه که در ادامه نوشته به توضیح هر کدام از آنها می پردازیم.

توصیه ما به عزیزانی که قصد طلاق دارند این است که قبل از طرح هر گونه دعوایی حتما با وکیل خانواده مشاوره بگیرید. زیرا در دعاوی خانواده پرونده های طلاق از طرف زن یکی از حساس ترین و سخت‌ترین پرونده ها می باشد. چنانچه به دنبال راهکار طلاق می باشید گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای با تجربه در زمینه های دعاوی خانواده آماده ارائه خدمات مشاوره به صورت حضوری و تلفنی می باشد.

دلایل محکمه پسند برای طلاق عبارتند از :

1- اثبات تحقق یکی شروط 12 گانه ضمن عقد نکاح  به شرطی که زوج آن را امضاء کرده باشد. مصادیق شروط ضمن عقد نکاح عبارتند از ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن ،  عدم پرداخت نفقه به مدت 6 ماه، ترک زندگی مشترک توسط  زوج، اعتیاد مرد به مواد مخدر به اندازه ای که بنیان و اساس زندگی مشترک خلل وارد آورد، ابتلای زوج به امراض صعب العلاج و غیره.

2- اثبات عسر و حرج زن. عسر و حرج یعنی به وجود آمدن شرایطی که ادامه  زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید. در صورتی که عسر و حرج زن در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود. تشخیص و احراز عسر و حرج زوجه با قاضی رسیدگی کننده به پرونده است.

مستند قانونی طلاق بر مبنای عسر و حرج زوجه ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی است. که مصادیق آن ترک زندگی مشترک توسط مرد، اعتیاد به مواد مخدر، حکم قطعی حبس به مدت ۵ سال یا بیشتر، ضرب و شتم و سوء رفتار زوج به اندازه ای که زندگی را برای زوجه غیر ممکن نماید،  می باشد.

دلایل محکمه پسند برای طلاق

مهم ترین دلایل محکمه پسند برای طلاق

۱- نپرداختن نفقه

یکی از مهم ترین دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن عدم پرداخت نفقه می باشد. مطابق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی، در صورتی که مرد از پرداخت نفقه به مدت 6 ماه استنکاف نماید و یا توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد زن می تواند نسبت به مطالبه نفقه معوقه اقدام نماید. چنانچه مرد بعد از صدور اجرائیه از پرداخت نفقه امتناع نماید زن می تواند به استناد به عدم پرداخت نفقه تقاضای طلاق به دلیل عسر و حرج  نماید در اینصورت دادگاه زوج را مجبور به طلاق می کند.

2- غیبت شوهر به مدت 4 سال

مطابق ماده 1023 قانون مدنی در صورتی که مرد به مدت 4 سال  در زندگی مشترک غایب شود زن می تواند درخواست طلاق دهد. مطابق ماده 1023 قانون مدنی ، دادگاه در صورتی حکم به طلاق صادر کند که مراتب نشر آگهی به صورت 3 دفعه متوالی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و هر کدام به فاصله یک ماه انجام شود. در صورتی که ظرف مهلت یکسال از تاریخ نشر اولین آگهی بگذرد و حیات غایب ثابت نشود ، دادگاه حکم طلاق صادر می کند.

3- سوء رفتار مستمر زوج

سوء رفتار مستمر زوج و جنون زوج به اندازه ای که زندگی مشترک را برای زوجه مختل و باعث واردشدن ضرر مالی یا جانی یا روحی روانی  گردد از مواردی است که زن می تواند به استناد آن تقاضای طلاق نماید. توجه داشته باشید که اثبات سوء رفتار مستمر زوج  در دادگاه بسیار سخت می باشد، مگر در مواردی که زوج، به سوء  رفتار شهرت داشته باشد و زوجه بتواند با شهادت شهود و سایر دلایل اثبات کند.

4- محکومیت زوج به مدت 5 سال یا بیشتر

محکومیت قطعی زوج به مدت 5 سال یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی از پرداخت، منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد نیز یکی دیگر از شروط ضمن عقد نکاح است که به زن امکان  طلاق را می دهد.

دلایل محکمه پسند برای طلاق
دلایل محکمه پسند برای طلاق

5- عقیم بودن زوج

مطابق شرط دهم عقدنامه چنانچه مرد بعد از گذشت 5 سال  به دلیل عقیم بودن  یا سایر عوارض جسمی نتواند زوجه را باردار نماید زوجه می تواند با استناد به تحقق شروط ضمن عقد نکاح تقاضای طلاق نماید. لازم به ذکر است که زوجه برای طلاق باید مدارک پزشکی برای تایید ادعای خود داشته و یا اینکه تقاضای ارجاع به پزشک قانونی جهت تایید عقیم بودن همسر را از دادگاه بخواهد

6- ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن

در صورتی که مرد بدون اجازه و رضایت زن نسبت به ازدواج مجدد اقدام نماید زن می تواند به استناد بند 12 شروط ضمن عقد نکاح و ارائه دلایل محکمه پسند برای طلاق اقدام نماید. توجه داشته باشید که اگر مرد با اجازه و حکم دادگاه نسبت به ازدواج مجدد اقدام نماید زن نمی تواند به این دلیل طلاق بگیرد.

7- ضرب و جرح عمدی زوجه

در مواردی که زوج ، زوجه را مورد ضرب و جرح قرار می دهد زوجه باید بدوا به پزشک قانونی مراجعه و پس از دریافت نظر پزشک قانونی نسبت به شکایت ضرب و جرح اقدام نماید. زوجه پس از گرفتن حکم قطعی مبنی بر ضرب و جرح می‌تواند بر اساس این حکم، تقاضای طلاق نماید. توجه داشته باشید که فقط با یک حکم ضرب و جرح امکان طلاق وجود ندارد و محاکم به صرف یک حکم مبنی بر ضرب و جرح حکم به طلاق را صادر نمی کنند.

8- اعتیاد زوج

اعتیاد زوج  به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد نمودن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.

9- ترک زندگی مشترک

در صورتی که زوج زندگی مشترک را بدون عذر موجه به مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در مدت یک سال ترک نماید ، زن می‌تواند تقاضای طلاق نماید.

ارائه دلایل محکمه پسند برای طلاق و داشتن مدارکی مبنی بر اثبات عسر و حرج و تحقق شروط ضمن عقد نکاح و احراز و اثبات ان در محکمه کار فنی است که نیازمند وکیل متخصص طلاق می باشد. زیرا  وکیل طلاق با ارزیابی دلایل و پیگیری‌های علمی و فنی خود این شانس را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای متخصص آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. جهت مشاوره با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

3.2/5 - (4 امتیاز)