اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟

اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟ یکی از سوالات پر تکرار شما عزیزان این است که در صورتی که زن تمکین نکند آیا می تواند طلاق بگیرد یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال بدوا به توضیح تمکین و عدم تمکین زوجه و آثار ان در طلاق می پردازیم با ما همراه باشید.

یکی از تکالیف زن در زندگی مشترک تمکین او از شوهرش می باشد. تمکین به دوسته عام و خاص تقسیم می شود. تمکین عام یعنی فرمانبرداری زوجه از زوج و پذیرش ریاست مرد بر خانواده مانند  خوش رفتاری با شوهر، گرفتن اجازه از شوهر برای خروج از منزل و تمکین خاص یعنی زن باید به وظایف زناشویی در حد متعارف در قبال همسرش بپردازد.

توجه داشته باشید که مواردی در قانون پیش بینی شده است که زن می تواند از شوهرش تمکین نکند و در صورت عدم تمکین ناشزه محسوب نمیشود.

  • این موارد عبارتند از ابتلای شوهر به بیماری های جنسی و مقاربتی، در صورتی که زن عذر شرعی و یا بیماری داشته باشد که تمکین باعث ضرر جسمی به وی شود ، در صورتی که بودن زن و شوهر زیر یک سقف خوف ضرر جسمی ، مالی و یا شرافتی برای زوجه به همراه داشته باشد.
  • علاوه بر این موارد در صورتی که حق سکونت به زن داده شده باشد زن می تواند در منزل مشترک با همسر زندگی نکند.
  • مورد بعدی که زن می تواند از شوهرش تمکین نکند استفاده از حق حبس می باشد. در صورتی که زوجه دارای شرایط و اعمال حق حبس باشد می تواند از همسر تمکین نکند.

در صورتی که زن بدون عذر موجه از شوهر تمکین ننماید در اینصورت حقی نسبت به نفقه، اجرت المثل ، نحله و شرط تنصیف اموال مرد ندارد و مرد می تواند با اثبات عدم تمکین زن از دادگاه رسیدگی کننده درخواست طلاق کند.

اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟
اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟

در پاسخ به این سؤال  که اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟ باید به شرایط زن توجه نمود. یعنی اگر زن در شرایط عسر و حرج باشد (ماده 1130 قانون مدنی)  یا یکی از شروط ضمن عقد نکاح محقق شود و ادامه زندگی مشترک برای زن طاقت فرسا یا غیرممکن شود می تواند درخواست طلاق نماید.

در صورت احراز و اثبات عسر و حرج زن در دادگاه ، دادگاه حکم به طلاق صادر و مرد را اجبار به طلاق می کند و در صورت عدم رضایت مرد ، زوجه به اذن دادگاه طلاق داده می شود. بنابراین، در این شرایط عدم تمکین زن در زندگی مشترک تاثیری در حکم طلاق ندارد.

دلایل موجه برای طلاق عبارتند از مانند عدم پرداخت نفقه زن، ترک زندگی مشترک توسط مرد به مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در طول یکسال، اعتیاد مرد به مواد مخدر و مشروبات الکلی به نحوی که به بنیان و اساس زندگی مشترک خلل وارد شود، سوء رفتار و سوء معاشرت زوج با زوجه به نحوی که ادامه زندگی مشترک برای زوجه قابل تحمل نباشد و یا تحقق یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد ازدواج و غیره…

در صورتی که زن دلایل موجهی برای طلاق نداشته باشد نمیتواند طلاق بگیرد زیرا حق طلاق در قانون ایران با مرد است، مگر اینکه زن با بخشش مهریه مرد را راضی به طلاق کند. بنابراین در این فرض نیز عدم تمکین یا نشوز زن مانع طلاق نیست.

در صورتی که زوجه از زوج حق طلاق یا همان وکالت در طلاق را گرفته باشد زن هر زمان ارداه کند می تواند برای طلاق اقدام کند و در این مورد عدم تمکین زن مانع طلاق نیست و زوجه با توجه به حقی که دارد می تواند از حق خود استفاده و به طلاق اقدام کند.

در صورتی که زن با عذر موجه نسبت به تمکین اقدام نمیکند مانند خوف ضرر جانی یا شرافتی ، عدم تمکین زن باعث سقوط حقوق مالی مانند نفقه ، شرط تنصیف اموال مرد نمیشود.

جهت مشاوره حقوقی با گروه وکلای یعقوبی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

5/5 - (1 امتیاز)