دادخواست الزام به تهیه مسکن

دادخواست الزام به تهیه مسکن ، از تکالیف مرد طبق قانون ، پرداخت نفقه زن  و تهیه مسکن مستقل، البسه، اسباب منزل و هزینه‌های درمان است که جزء حقوق زن به شمار می رود و متقابلاً تمکین زن از مرد هم از تکالیف زن است.

هرگاه زن بدون اینکه عذر موجهی داشته باشد از مرد تمکین نکند تکلیف مرد در پرداخت نفقه به زن پس از ارائه دادخواست الزام به تمکین و صدور حکم در دادگاه و اثبات  نشوززن ، ساقط می شود.

تهیه منزل مناسب و مستقل و در حد شان و شخصیت زن  بخشی از نفقه زوجه محسوب می‌شود. بنابراین اگر مرد نسبت به تهیه منزل مستقل اقدام نکند زن می‌تواند زوج را به تهیه مسکن مستقل الزام نماید و دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل را ارائه نماید.

شایان ذکر است حسب ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی : زوجه  باید در منزلی که شوهر انتخاب و تعیین می نماید سکونت نماید، مگر اینکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.

بنابراین تهیه مسکن بر عهده زوج  است، مگر این که به زوجه حق مسکن به عنوان شروط ضمن عقد داده شده باشد. بنابراین اگر حق انتخاب مسکن با مرد باشد زن باید به در منزلی زندگی نماید که شوهر تهیه کرده است و در صورت عدم تمکین زن ، پس از اثبات در دادگاه  زن ناشزه محسوب و مستحق دریافت نفقه نمی باشد.

در چه مواردی زن می تواند الزام زوج به تهیه منزل جداگانه را بخواهد؟

نفقه زن باید توسط ‏شوهر پرداخت شود و حتی  زن می تواند در صورت اثبات شرایط ماده 1115 قانون مدنی مرد را ملزم به تهیه مسکن مستقل یا مسکن مناسب برای زندگی جداگانه نماید.

حسب ماده 1115 قانون مدنی : هرگاه بودن زن با شوهر دریک منزل متضمن خوف ضرربدنی یا مالی یا ‏شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن علیحده اختیار کند و دادگاه حکم الزام به تمکین و بازگشت به ‏منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن دربازگشتن به منزل شوهر معذور است نفقه به عهده مرد است.

بنابراین ، در صورتی که زن ثابت نماید که بودن او با همسرش در زیر یک سقف خطرات جانی، مالی یا آبرویی برای او به همراه دارد زوجه می تواند الزام مرد به تهیه مسکن مستقل را با ارائه دادخواست از دادگاه درخواست نماید در چنین مواردی پرداخت نفقه زن به عهده زوج خواهد بود.

بیشتر بخوانید : مراحل طرح دعوی الزام به تمکین چیست؟

دادخواست الزام به تهیه مسکن

مراحل الزام به تهیه مسکن مستقل

  1. مراجعه زوجه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی با در دست داشتن سند نکاحیه یا عقدنامه و شناسنامه و کارت ملی
  2. ثبت دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل در دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  3. ارجاع دادخواست به دادگاه، تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ  به طرفین دعوا
  4. هزینه دادرسی دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل معادل دعاوی غیر مالی می باشد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل :

در صورتی که زوجین هر دو در یک استان باشند محل اقامت زوج ملاک میباشد. در صورتیکه زوجین هر کدام در دو استان متفاوت اقامت داشته باشند، محل اقامت زوجه ملاک است و دادگاه محل اقامت زوجه صالح به رسیدگی است.

رابطه مسکن مستقل و تمکین

تهیه مسکن از جمله الزامات برای شروع زندگی مشترک می باشد. که این امر از تکالیف و وظایف مرد به شمار می رود که مسکنی در حد شان زوجه تهیه نماید.

حال ممکن است تهیه منزل مستقل از طریق خرید یا رهن و اجاره انجام بگیرد. در صورتی که مرد منزل مستقلی را تهیه نکند این امر از موارد عسر و حرج زن خواهد بود و زن می تواند تمکین ننماید.

لازم به ذکر است که مسکن جزو نفقه به حساب می آید به همین دلیل زوجه می تواند دادخواست الزام به تهیه منزل مستقل را علیه زوج اقامه نماید.

عدم تهیه مسکن از طرف زوج چه ضمانت اجرایی دارد؟

در صورتی که زوج از تهیه منزل مستقل استنکاف نماید زوجه میتواند اقدام به ارائه دادخواست حقوقی به خواسته منزل مستقل نماید و یا نسبت به طرح شکایت کیفری ترک انفاق اقامه دعوا نماید. این نکته قابل ذکر است که عدم تهیه منزل توسط زوج از موارد عسر و حرج به شمار میرود.

الزام به تهیه مسکن

نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن

ریاست محترم دادگاه خانواده تهران

با سلام ، احتراما  اینجانبه رویا میرزایی با خوانده محترم به نکاح دائم یکدیگر در آمده ایم که حاصل ازدواج دو فرزند مشترک پسر 4ساله و دختر 12می باشد. نظر به این که خوانده محترم هیچ اقدامی در جهت تهیه منزل برای زندگی مشترک نمی ننماید، لذا تقاضای الزام مشارالیه به تهیه منزل به  همراه اثاث البیت طبق ماده 1107 قانون مدنی به انضمام کلیه خسارات دادرسی را خواستارم.

نمونه دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

ریاست محترم دادگاه خانواده تهران

با سلام ، احتراما  اینجانبه رویا میرزایی با خوانده محترم به نکاح دائم یکدیگر در آمده ایم که حاصل ازدواج دو فرزند مشترک پسر 4ساله و دختر 12می باشد. نظر به این که خوانده محترم دارای مشکلات روانی شدید همراه با سوء رفتار میباشد که بارها اینجانبه را مورد ضرب و شتم قرار داده و مستندا به ماده 1115 ق .م  زندگی با همسرم زیر یک سقف متضمن خوف ضرر بدنی و شرافتی میباشد تقاضای رسیدگی و صدور حکم شایسته مورد تقاضاست.

دعاوی الزام به تهیه مسکن مستقل دارای ظرافت های قانونی است که اشراف کامل به تمام مباحث قانونی و راهکارهای حقوقی آن نیازمند مشورت با وکیل خانواده است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست الزام به تهیه مسکن

  1. کارت ملی
  2. شناسنامه
  3. عقدنامه

سوالات متداول

آیا زوجه می تواند در صورت نداشتن منزل مستقل از تمکین خودداری کند؟

یکی از تکالیف مرد تهیه منزل مستقل و متناسب برای زوجه است اگر زوج از انجام این تکلیف قانونی سرباز زند زن ملزم به تمکین نیست.

در چه مواردی زن می‌تواند منزل جداگانه داشته باشد؟

در صورتی که بودن زوجه با زوج در یک منزل مشترک خطرات جانی، مالی یا آبرویی برای او داشته باشد در اینصورت زوجه می تواند تقاضای الزام زوج به تهیه مسکن را از دادگاه بخواهد.

ضمانت اجرایی عدم تهیه مسکن چیست؟

در صورتی که زوج برای همسر خود منزل مستقل فراهم نکند، این موضوع از موارد عسر و حرج زن می باشد و زن به استناد عسر و حرج  می تواند تقاضای طلاق کند.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

3.5/5 - (10 امتیاز)