مهریه زن متوفی به چه کسانی می رسد؟

مهریه زن متوفی به چه کسانی می رسد؟ یکی از سوالات پرتکرار شما عزیزان این است که در صورتی زن فوت نماید مهریه اش به چه کسی می رسد و تکلیف مهریه زن متوفی چه می شود در این نوشته به پاسخ مختصری به این سوالات پرداختیم با ما همراه باشید.

یکی از مهم ترین حقوق مالی زوجه مهریه است و زوجه هر زمانی اراده کند می تواند آن را مطالبه کند. به محض مطالبه زوج مکلف است مهریه را بپردازد و نمیتواند از پرداخت مهریه امتناع نماید ، مگر در صورتی که زوجه مهریه اش را ابراء کند یا ببخشد که در اینصورت ذمه مرد نسبت به پرداخت مهریه بری خواهد شد.

بنابراین، فوت زن موجب ساقط شدن مهریه نمیشود و وراث حین الفوت زوجه می توانند نسبت به مطالبه مهریه اقدام نمایند. وراث حین الفوت زوجه  طبق قاعده توارث تعیین می شوند که ممکن است فرزندان یا پدر و مادر وی باشند. بنابراین،  اگر زوجه فوت کند وراث وی می توانند بر اساس سهم الارث خود از مبلغ مهریه بهره‌مند شوند.

توجه داشته باشید که حق مهریه زن فوت شده فقط شامل زنی که در عقد دائم می باشد نیست و شامل زنی که در عقد موقت نیز می باشد جاری است. همچنین در صورتی که زوجه مهریه را در زمان حیاتش دریافت نموده یا بخشیده باشد مهریه زن متوفی قابل مطالبه نیست.

در صورتی که زنی فوت ‌نماید، مهریه وی که جزو مطالبات زوجه می باشد به وراث او خواهد رسید. وراث زوجه طبق قاعده توارث تعیین می شوند و میتوانند به عنوان ذی‌نفع نسبت به مطالبه مهریه اقدام نمایند که شامل پدر، مادر، فرزندان وی می باشد.

بیشتر بدانید : نحوه وصول مهریه در سال 1401

مهریه زن متوفی

آیا شوهر از مهریه زن متوفی ارث می برد؟

بله، شوهر از مهریه زن متوفی ارث می برد و سهم زوج از مبلغ مهریه کسر و الباقی بین پدر و مادر و فرزندان پرداخت می گردد.

در صورتی زن و شوهر هر دو فوت کرده باشند آیا وراث زن می تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید؟

بله وراث زوجه حتی در صورتی که زن و مرد هر دو فوت کرده باشند می توانند نسبت به مطالبه مهریه اقدام نمایند. زیرا مهریه زن با فوت زن و شوهر اسقاط نمی گردد و مهریه زن از ماترک اموال شوهر به وراث زوجه پرداخت می شود.

آیا مهریه زن بعد از مرگ ساقط می شود؟

خیر زیرا به محض وقوع عقد زن مالک مهریه می شود و هر زمان اراده کند می تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام کند. مهریه دینی است که بر ذمه مرد قرار دارد مرد مکلف است که مهریه زوجه را در صورت مطالبه زوجه پرداخت کند ، مگر اینکه زوجه مهریه خود را ابراء کند یا ببخشید.

با فوت زن مهریه ساقط نمی شود و ورثه زوجه می توانند بعد از فوت نسبت به مطالبه مهریه اقدام نمایند زیرا با فوت هر شخصی حقوق مالی متوفی به ورثه او می رسد و مهریه نیز شامل این مورد می باشد.

ساقط شدن مهریه بعد از مرگ زن

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت چگونه است؟

مهریه زن متوفی چگونه محاسبه می شود؟

در صورتی که مهریه زوجه وجه رایج کشور یعنی وجه نقد باشد ملاک پرداخت مهریه زن متوفی، زمان فوت وی است. ولی در صورتی که مهریه زن سکه یا اموال غیر منقول مانند زمین ، آپارتمان باشد ورثه می توانند به همان اندازه تعیین شده، مهریه را مطالبه کنند.

آیا مهریه مادر به فرزند می رسد؟

بله، مهریه مادر به فرزند می رسد پس از فوت مادر فرزندان وی به جانشینی از جانب مادر می توانند نسبت به مطالبه آن اقدام کنند و مرد نمی تواند به بهانه فوت همسر از پرداخت مهریه امتناع نماید.

آیا مهریه زن متوفی نیز قابل تقسیط است؟

بله ، در صورتی که مرد توان پرداخت دفعه الواحده مهریه را نداشته باشد می تواند تقاضای اعسار از پرداخت مهریه نماید و دادگاه با توجه وضعیت درامدی مرد مهریه را تقسیط می کند.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

3.6/5 - (48 امتیاز)