نحوه وصول مهریه در سال 1402

نحوه وصول مهریه، ریاست محترم قوه قضاییه، بخشنامه ای را (بند  ب ماده 113 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه  ای) به مراجع قضایی ابلاغ نمودند که بموجب آن مقرر گردید، افرادی که دارای سند رسمی لازم‌الاجراء از قبیل سند نکاحیه و…  هستند برای اجرای مهریه مندرج در سند ازدواج خود ، ابتدا به واحدهای ادارات ثبت اسناد و املاک (اداره پنجم مهریه) مراجعه نمایند تا با توقیف داراییهای زوج حقوق شرعی و قانونی خود را دریافت نمایند و طبق رویه جدید نمی توانند ابتدا از طریق دادگاه اقدام کنند. برای آشنایی با نحوه وصول مهریه با ما همراه باشید.

قبل از تصویب بخشنامه جدید نحوه وصول مهریه به این شکل بود که زوجه برای مطالبه مهریه خود مختار بود به دادگاه و یا اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نماید. ولی در حال حاضر اولین اقدام باید از طریق ثبت انجام گیرد. در صورتی که زوجه موفق به وصول حقوق قانونی خود از طریق اداره ثبت نشود باید از ادامه عملیات اجرایی در ثبت انصراف  و درخواست مختومه شدن پرونده را بدهد. سپس زوجه پس از مختومه کردن پرونده در اداره ثبت برای وصول مهریه به دادگاه مراجعه نماید.

اداره پنجم مهریه (اداره ثبت) پس از تقاضای اجرائیه از طرف زوجه ، می بایست نسبت به شناسایی و توقیف اموال زوج اقدام نماید. چنانچه ظرف دو ماه از تقاضای اجرائیه در ثبت، اموالی از زوج شناسایی و توقیف نشود یا امکان اجرای مهریه ظرف مدت شش ماه نباشد، زوجه می‌تواند با انصراف از اجرای مهریه در اداراه پنجم مهریه و دریافت گواهی انصراف از عملیات اجرایی مهریه به  دادگاه  مراجعه  نماید.

بیشتر بخوانید : مراحل مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت چیست؟

نحوه وصول مهریه
نحوه وصول مهریه

قدم به قدم نحوه وصول مهریه

قدم اول)

زوجه باید با در دست داشتن مدارک شناسایی خود (شناسنامه و کارت ملی) اصل عقدنامه یا رونوشت آن، به دفتر خانه ازدواجی که در عقدنامه و یا  شناسنامه درج گردیده مراجعه و تقاضای صدور اجرائیه نسبت به مهریه خود نماید.

در صورت عدم دسترسی به اصل عقدنامه، مثلا عقدنامه در دست زوج است شما می توانید با مراجعه به دفتر خانه ای که عقد نمودید از سردفتر ازدواج  با پرداخت هزینه مختصری، تقاضای اخذ رونوشت عقد نامه را بنمایید.

ممکن است این مشکل برای شما پیش بیاید که آدرس دفتر خانه که عقد انجام گرفته تغییر کرده  یا اینکه  شما فراموش کرده باشید که دفتر ازدواجی که شما عقد کرده بودید، کجا بوده است و یا حتی سردفتر ازدواج فوت کرده باشد در مواجهه با این موارد می توانید  به کانون سردفتران ازدواج و طلاق یا اداره ثبت شهر مورد نظر مراجعه و برای پیدا کردن نشانی جدید و یا کفیل دفترخانه اقدام نمایید.

قدم دوم )

زوجه یا وکیل زوجه می تواند از سردفتر تقاضای صدور اجرائیه برای کل مهریه یا بخشی از آن را مثلا از تعداد  300سکه  110 را بنماید که دفتر خانه به همان میزان تقاضا شده اجراییه برای مهریه صادر مینماید. زوجه یا وکیل وی باید فرم مخصوصی را که دفتر خانه جهت معرفی اموال زوج با آنان ارائه می نماید را پر نمایند. مثلا معرفی پلاک خودروی شخصی زوج ، خط همراه زوج ، پلاک ثبتی اموال غیر منقول و سهام شرکت …

قدم سوم )

مطلع نمودن زوج از صدور اجراییه مهریه توسط دفتر خانه، دفتر خانه پس از صدور اجراییه آن را به اداره ثبت ارسال مینماید تا در ثبت تشکیل پرونده اجرایی شود. همچنین نسخه ای از اجراییه را به زوج در صورتی که در سامانه عدل ایران (سامانه ثنای قوه قضاییه) ثبت نام نموده باشد به صورت الکترونیکی ابلاغ می نماید. در غیر این صورت به آخرین نشانی زوج، مندرج در عقدنامه با پست سفارشی ارسال می شود حتی اگر زوج در آنجا سکونت نداشته باشد و این نشانی مربوط به گذشته باشد.

در حال حاضر دفتر خانه فرم مخصوص معرفی اموال زوج را به زوجه میدهد تا لیست اموال زوج را مانند حسابهای بانکی ، اموال منقول و غیر منقول ، سهام شرکت ، خط تلفن، اموال یا وجوه نزد شخص ثالث مانند سهم الارث و سهم حقوق و مزایا و حتی ممنوع الخروجی زوج را به ترتیب معرفی نماید. در صورتی که زوجه به هیچ کدام از اموال زوج دسترسی نداشته باشد با درخواست زوجه، اداره ثبت از مراجع ذیربط استعلام می نماید.

نحوه وصول مهریه
نحوه وصول مهریه

قدم چهارم )

پس از تشکیل پرونده اجرایی در ثبت ، پیامکی که حاوی شماره پرونده اجرایی است به زوجه ارسال می شود که زوجه می بایست برای پیگیری و مراجعه به ثبت، نسبت به اخذ نوبت از سامانه نوبت دهی اینترنتی مهریه اقدام نماید و سپس در تاریخ مورد نظر برای پیگیری پرونده به اداره ثبت مراجعه نماید. در حال حاضر برای مراجعه به اداره پنجم مهریه باید حتما نوبت اینترنتی داشته باشید.

قدم پنجم )

حسب ماده  20 قانون اجرای مفاد اسناد رسمی، ابلاغ  اجراییه مهریه به زوج و دادن مهلت ده روزه از تاریخ ابلاغ نسبت به پرداخت مهریه در نظر گرفته شده است.

قدم ششم )

اگر زوجه موفق به توقیف اموال زوج گردد که از مستثنیات دین هم نباشد، اموال جهت قیمت گذاری به کارشناس رسمی (  ارزیاب ) ارجاع می شود که پس از تعیین قیمت، مال به مزایده گذاشته می شود تا از محل فروش انها زوجه به حقوق قانونی خود دست یابد.

نکته : این احتمال وجود دارد که اموال زوج، در شهر دیگری غیر از شهری باشد که زوجه اجراییه صادر نموده مثلا زوجه در تهران برای مهریه اجراییه صادر نموده ولی اموال زوج در شهر اصفهان قرار دارد در این گونه مواقع اداره ثبت تهران به اداره ثبت اصفهان نیابت میدهد که عملیات اجرایی را در آن شهر ادامه دهد.

قدم هفتم )

در صورتی که زوجه با استعلامهای انجام شده در اداره ثبت در مدت دو ماه از تقاضای صدور اجراییه، نتواند اموال زوج را  شناسایی و توقیف کند، و یا نتواند ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای  مهریه مندرج  در نکاحیه  اقدام نماید،  یا اموال معرفی شده جزء مستثنیات دین باشد زوجه باید نسبت به مختومه کردن پرونده اقدام و با دریافت گواهی از ثبت به دادگاه مراجعه نماید.

قدم هشتم )

بعد از دریافت گواهی از اداره ثبت زوجه باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و نسبت به ثبت دادخواست مطالبه مهریه اقدام نماید. پس از ارسال دادخواست به دادگاه و تعیین وقت رسیدگی و تشکیل جلسه دادگاه، حکم به پرداخت مهریه صادر می نماید.

بیشتر بخوانید : نحوه مطالبه مهریه از طریق دادگاه 

نیم عشر اجرایی اجرای ثبت

اگر زوجه موفق به توقیف اموال زوج گردد، برای وصول طلب خود (مهریه) ، اموال برای فروش به  مزایده گذاشته می شود بعد از انجام مزایده و وصول مهریه ، محکوم علیه (زوج) باید مبلغی را به عنوان نیم عشر پرداخت کند. اگر زوجه پس از صدور اجراییه مهریه، به هر علت از ادامه عملیات اجرایی منصرف شود از پرداخت نیم عشر دولتی معاف خواهد شد.

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه وصول مهریه با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

4.3/5 - (25 امتیاز)