مجازات عدم پرداخت نفقه

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص مجازات عدم پرداخت نفقه و ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه توسط مرد در قانون به دو روش کیفری و حقوقی پیش بینی شده است که در این نوشته به ضمانت اجرای حقوقی و کیفری نپرداختن نفقه می پردازیم.

مطابق قانون یکی از مزایایی که برای زنان در نظر گرفته شده است پرداخت نفقه از سوی مرد برای زن می باشد. مطابق قانون عدم پرداخت نفقه برای مرد، جرم محسوب و طبق قانون با فرد مجرم برخورد خواهد شد.

مطابق قانون در زندگی مشترک میان زن و مرد مجموعه تعهدات و وظایفی برای زوجین در نظر گرفته شده است که رعایت اصول آنها از واجبات می باشد. در این میان بعضی از این حقوق ها فقط برای زنان تعریف شده است و فقط به آنها تعلق دارد که یکی از مهمترین آنها نفقه زن می باشد.

لذا در هر صورت حتی اگر مرد از لحاظ مالی و اقتصادی در شرایطی سختی باشد طبق شرایط و وضعیت فعلی خود متعهد و مکلف به پرداخت نفقه می باشد جهت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات عدم پرداخت نفقه با ما همراه باشید.

ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه زن

حسب ماده 1111 قانون مدنی زن می تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه ، به محکمه رجوع کند . در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به پرداخت نفقه محکوم خواهد کرد. مطابق ماده 1129 قانون مدنی در صورت استنکاف شوهر از پرداخت نفقه و عدم امکان اجرای حکم، محکمه و الزام او به پرداخت نفقه ، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید .

فلذا، ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه زن چنین است که زن از طریق دادگاه های حقوقی اقدام به ارائه دادخواست حقوقی مطالبه نفقه می کند و نفقه خود را مطالبه می نماید که در این حالت چنانچه شرایط تعلق نفقه به زن وجود داشته باشد ، مرد موظف به پرداخت نفقه به وی خواهد شد. بعلاوه اینکه اگر مرد به هر دلیلی نتواند نفقه زن را بپردازد، برای زن حق طلاق بوجود می آید.

بیشتر بخوانید : مراحل و شرایط استرداد جهیزیه

مجازات عدم پرداخت نفقه
مجازات عدم پرداخت نفقه

ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه زن

نفقه علاوه بر ضمانت اجرای حقوقی، دارای ضمانت اجرای کیفری هم می باشد. مجازات عدم پرداخت نفقه مطابق ماده 53 قانون حمایت خانواده هرکس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع ورزد ، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود.

همچنین تعقیب کیفری با شکایت شاکی خصوصی می باشد و در صورت گذشت شخص از شکایتش، در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می گردد.

طبق موارد فوق الذکر در قانون مجازات عدم پرداخت نفقه جرم محسوب شده و هر شخصی که این تعهد و مسئولیت را می پذیرد نباید از انجام وظیفه و تعهد خود سرپیچی نماید که اگر چنین باشد باید قانون و مقرراتی برای آن وضع گردد تا افرادی که کوتاهی می کنند طبق قانون با آنها برخورد گردد.

لذا، نفقه هم از این قاعده مستنثنی نبوده و طبق قانون با فرد مجرم برخورد می شود. به چنین عملی در قانون اصطلاحا ترک انفاق گفته می شود که مجازات در نظر گرفته شده برای آن حبس می باشد.

در چنین جرمی برای اینکه شخصی به دلیل عدم پرداخت نفقه مجازات گردد باید دارای شرایط و موقعیتی باشد که اگر با وجود داشتن شرایط و موقعیت مناسب از پرداخت نفقه امتناع ورزید و یا اینکه طبق قانون مقرر اثبات گردد زن از مردش تمکین کرده است قانون مرد را به حبس از 6 ماه  تا دوسال حبس محکوم می کند.

نکته مهم و حائز اهمیت این است که اگر مرد ثابت کند زن از او تمکین نکرده است نه تنها مجازاتی برای او در نظر گرفته نمی شود بلکه او دیگر مکلف به پرداخت نفقه به زن نمی باشد زیرا شرط ثبوت و تعلق نفقه منوط به تمکین زن می باشد.

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه از طریق دادگاه

حکم جلب برای عدم پرداخت نفقه

زن با توجه به حق خود در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی همسرش می تواند حکم جلب برای مرد بگیرد.

جلب یا حکم جلب سیار در صورت عدم پرداخت نفقه، دستوری است که باید از سوی مراجع قضایی صادر شود که به موجب آن شخص مجبور به ادای دین خود نسبت به همسر و یا فرزندان خود شود و از حق و حقوقشان سر پیچی ننماید.

در جامعه کنونی به خصوص در کشور ما زنان و فرزندان از لحاظ مالی و اقتصادی بیشتر متکی به مرد خانواده هستند که اگر مرد هم از این تعهد و وظیفه خود سر باز زند مشکلات اقتصادی خانواده به ریخته و شرایط خانواده از هم گسیخته می گردد به همین جهت قانون این امر را بسیار مهم دانسته و برای حل این مشکل تدابیر و قوانینی را در نظر گرفته است.

با تمام این اوصاف باز هم مردانی هستند که با بی توجهی و سرپیچی از قانون از پرداخت نفقه خودداری می کنند. بنابراین با  این وضعیت بوجود آمده  زن می تواند به کلانتری محل یا شهر خود مراجعه کرده و تقاضای جلب برای شوهر خود نمایند.

حالت دیگری هم از حکم جلب وجود دارد که  بعد از حکم نهایی دادگاه مرد مکلف به پرداخت نفقه می گردد اما  باز هم به طور مکرر از دادن آن سرباز می زند که این بار به درخواست زن یا فرزند از طرف دادگاه حکم جلب او را صادر خواهد شد و به زندان می رود.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص مجازات عدم پرداخت نفقه با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

3.5/5 - (4 امتیاز)