مجازات حمل و استفاده از شوکر و اسپری

مجازات حمل و استفاده از شوکر و اسپری امروزه در جامعه گروهی از مردم برای دفاع از خود و بالا بردن امنیت جانی در اجتماع همراه خود اشیایی مانند شوکر و اسپری فلفل حمل می نمایند. داشتن مجوز فروش ودسترسی آسان به این اقلام تعجب آحاد مردم را در پی داشته است. خیلی از افراد به عنوان اینکه این اقلام کاربرد دفاعی داشته از آن استفاده کرده و همراه داشتن این اشیاء را امری قانونی می‌دانند.

بدین ترتیب در این مقاله به بررسی موضوع مجازات حمل و استفاده از شوکر و اسپری در قانون ایران برای روشن شدن این مطلب که چرا و چگونه افراد بدون مجوز قانونی این اقلام را تهیه کرده و از آن استفاده می نمایند پرداخته و تبعات آن را از دید قانون مورد بررسی و تفسیر قرار می دهیم.

مجازات جرم حمل شوکر در قانون مجازات اسلامی

حسب ماده 12 قانون

مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب1390، هر کس به‌طور غیرمجاز شوک‌ دهنده ها(شوکرها) را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد، مجرم است و مرتکب به حبس از 91 روز تا 6 ماه محکوم خواهد شد.

مجازات جرم حمل اسپری در قانون مجازات اسلامی

حسب ماده ۱۱ قانون

مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز؛ هر کس مرتکب قاچاق اقلام یا مواد تحت کنترل شود یا به ساخت و مونتاژ هر یک از آنها اقدام کند به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

  1. مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از بیست و پنج تا سی سال
  2. مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از پنج تا ده سال
  3. مواد ناریه یا منـفجره غیرنظامی، به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشـف شده و در صـورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غـیر امنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از شش ماه تا دو سال
  4. گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور به حبس از دو تا پنج سال
  5. مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از شش ماه تا دو سال

مجازات حمل و استفاده از شوکر و اسپری 

همچنین حسب ماده ۱۲ قانون

مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

  1. مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از پانزده تا بیست و پنج تا سی سال
  2. مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از دو تا پنج سال
  3. مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف‌شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه
  4. گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور، به حبس از شش ماه تا دو سال
  5. مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه

خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشنها و مراسم استفاده می‌شود مستوجب جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا ده میلیون ریال است. مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطرساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

مرجع اعطای مجوز حمل شوکر

مرجع اعطای مجوز حمل شوکر طبق مصوبه شورای امنیت ملی کشور بر عهده نیروی انتظامی می باشد. لذا، شغل هایی مانند صرافان، طلافروشان، وکلای دادگستری و حتی جامعه پزشکی و پرستاران و داروخانه‌ های شبانه‌روزی به دلیل پایین بودن امنیت و حساسیت بالایی که دارند می توانند با مراجعه به پلیس پیشگیری ناجا دادخواست نیاز به تجهیزات دفاع شخصی مانند شوکر برقی و… را ارائه نمایند.

فرآیند اعطای مجوز حمل شوکر

پس از درخواست متقاضی، پلیس پیشگیری ناجا با بررسی های تخصصی و اطمینان از سلامت جسمی و روانی شخص متقاضی و ارجاع به پزشک قانونی و اطمینان از صحت و سلامت شخص متقاضی نسبت به اعطای اقلام فوق اقدام می نماید.

شوکر سلاح گرم محسوب می شود یا سرد؟

هر گونه سلاحی که موجب خونریزی، ضرب و جرح ، آسیب های بدنی و یا نقص عضو نشود سلاح سرد محسوب می شود. بنابراین شوکر جزء سلاح سرد محسوب می شود.

جزای نقدی استفاده از شوکر

طبق ماده ۴ قانون

مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز جزای نقدی سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن از ده میلیون تا بیست میلیون ریال می باشد.

همچنین خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشنها و مراسم استفاده می‌شود مستوجب جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا ده میلیون ریال است. مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطرساز نیست شامل این قانون نخواهد شد.

دادگاه صالح رسیدگی به جرائم حمل اسپری و شوکر

اکثر مردم در این راستا بر این باور بودند که مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم و مجازات حمل و استفاده از شوکر و اسپری دادگاه انقلاب باشد. اما با رای صادره از دیوان عالی کشور در این خصوص به این باور پایان داده شد و اعلام شد که رسیدگی به این جرائم و لو حمل اسلحه گرم در صلاحیت دادگاه کیفری۲ می باشد.

جهت مشاوره در خصوص مجازات حمل و استفاده از شوکر و اسپری تماس بگیرید.

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

4.3/5 - (147 امتیاز)