گرفتن سند المثنی ملکی در چه مواردی ممکن است؟

گرفتن سند المثنی ملکی، سند مالکیت انواع اموال غیرمنقول یا املاک، از جمله اسناد رسمی مهمی می باشد که توسط دوایر ثبتی یا دفاتر ثبت اسناد رسمی صادر می شود. ممکن است این سند گم  شود یا از بین رود. در این صورت به استناد ماده 120 آیین نامه قانون ثبت اسناد و املاک، دارنده می تواند به دوایر ثبتی مراجعه کرده و برای گرفتن سند المثنی ملکی اقدام نماید.

صدور سند المثنی ملکی منوط به انجام اقداماتی از قبیل تنظیم استشهادیه، انتشار آگهی در روزنامه و … می باشد. در این نوشتار مراحل و شرایط لازم برای گرفتن سند المثنی را مطابق با آیین نامه قانون ثبت اسناد مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط لازم برای گرفتن سند المثنی ملکی چیست؟

بر مبنای ماده 120 آیین نامه اصلاحی قانون ثبت اسناد و املاک، چنانچه سند مالکیت ملکی از بین رفته یا گم شده باشد، مالک می بایست تقاضای صدور سند المثنی را به اداره ثبت محل وقوع ملک تقدیم نماید. مالک همچنین مکلف است نحوه گم شدن یا از بین رفتن سند را به اطلاع اداره ثبت محل برساند.

علاوه بر این مالک می بایست استشهادیه ای در دو نسخه تهیه نماید و آن را به امضای حداقل سه نفر برسد. امضای شهود می بایست به امضای حداقل یکی از شهود برسد، که امضای شاهد مذکور نیز به گواهی نیروی انتظامی محل یا دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد.

پس از وصول درخواست گرفتن سند المثنی ملکی و استشهادیه، اداره ثبت نخست می بایست آن را ثبت کرده و در دفتر مخصوص املاک ثبت نماید. اداره ثبت سپس می بایست مراتب را طی بخشنامه ای به دفتر اسناد رسمی اعلام نماید. در اداراتی که واحد رایانه وجود داشته باشد نیازی به ارسال بخشنامه نیست و از طریق واحد رایانه ابلاغ صورت می گیرد. سپس اداره ثبت به هزینه درخواست کننده مراتب مفقود شدن یا از بین رفتن سند ملکی را در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یا یکی از روزنامه هایی که آگهی های ثبتی در آن منتشر می شود قید گردد.

پس از ارائه مدارک چنانچه تا ده روز پس از انتشار آگهی اعتراضی نسبت به صدور سند المثنی دریافت نگردد، اداره ثبت اقدام به صدور سند المثنی خواهد نمود. از نظر قانونی مطابق با ماده 120 لایحه قانون ثبت اسناد و املاک، سند المثنی که توسط اداره ثبت صادر می گردد دارای همان اعتباری است که در مورد سند مفقود شده یا نابود شده وجود داشته است.

گرفتن سند المثنی ملکی

مراحل دریافت سند المثنی ملکی

  1. دریافت دو برگ اشتشهادیه از حسابداری اداره ثبت
  2. تکمیل فرم استشهادیه محلی و گواهی آن توسط دفتر اسناد رسمی
  3. مراجعه به اداره ی ثبت جهت ارائه ی استشهادیه و پرداخت هزینه ی آگهی
  4. انتشار یک نوبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و یا روزنامه ی آگهی های ثبتی
  5. عدم اعتراض به آگهی برای مدت زمان 10 روز پس از انتشار آگهی
  6. صدور سند المثنی ملکی

نکات حقوقی در خصوص دریافت سند المثنی ملکی

گرفتن سند المثنی ملکی ممکن است توسط شخص مالک یا وکیل او پیگیری شود. در هر صورت دو اقدام اساسی در زمینه دریافت سند ملکی المثنی انتشار آگهی مفقود شدن یا نابود شدن سند و همچنین استشهادیه ای است که می بایست به ترتیب مذکور تهیه شده و به اداره ثبت محل تقدیم گردد.

به طور کلی در خصوص زمین، مسکن، چاه و … با توجه به غیرمنقول بودن این اموال، رسیدگی به امور و دعاوی حقوقی مربوطه در صلاحیت مراجع اداری و قضایی می باشد که در شهرستان محل قرار داشتن ملک ارائه خدمت می کنند. در نتیجه اگر سند مالکیت مربوط به ملکی که در شهر شیراز قرار دارد مفقود گردد، برای گرفتن سند المثنی ملکی باید به اداره ثبت شهر شیراز مراجعه گردد.

در صورتی که برای صدور سند المثنی معارضی پیدا شود، یعنی شخص یا اشخاصی ادعا نمایند مالکیت ملک مذکور متعلق به متقاضی صدور سند المثنی نیست. در این صورت مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی مراتب به متقاضی اعلام می گردد. چنانچه متقاضی صدور سند المثنی همچنان بر خواسته خود پافشاری نماید می بایست ظرف ده روز مدارک و مستندات اثبات کننده مالکیت خود را به اداره ثبت تقدیم نماید. مامورین اداره ثبت موضوع را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که صدور سند مالکیت از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد، سند المثنی را صادر می نمایند.

اداره ثبت شهرستان محل وقوع ملک، در ازای صدور سند المثنی ملکی هزینه ای تحت عنوان حق الثبت دریافت می کند. این هزینه علاوه بر هزینه انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار می باشد که باید توسط متقاضی پرداخت شود.

گرفتن سند المثنی ملکی
گرفتن سند المثنی ملکی

اصلاحیه ماده ۱۲۰ قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۲۳,۱۱,۱۷

دو تبصره زير به ماده ۱۲۰ آئين نامه قانون ثبت املاك اضافه مي‌شود :

تبصره ۱ ـ در مواردي كه مالك به‏ علت فقدان سند مالكيت تقاضای صدور المثنی سند مالكيت مي‌نمايد بايستی طريق از بين رفتن سند مالكيت را كتباً به اداره ثبت اعلام و كسانی كه از جريان امر مستحضرند معرفي شوند. اداره ثبت پس از انجام تحقيقات لازمه از مطلعين در ظرف ده روز بايد مراتب را به هزينه متقاضی به‏ وسيله يكي از جرايد كثيرالانتشار و جريده‌اي كه آگهي‌هاي ثبتي در آن درج مي‌شود و روزنامه رسمي در سه نوبت هر بيست روز يك مرتبه آگهي و در صورتی كه تا ده روز پس از انتشار آخرين آگهي اظهاری نسبت به ملك مورد آگهی نرسد به دادن المثنی سند مالكيت اقدام نمايد. در آگهی فوق مراتب زير بايد قيد شود :

۱ـ اسم و نام خانوادگي مالك. ۲ـ شماره پلاك و محل وقوع ملك. ۳ـ خلاصه دعواي فقدان سند مالكيت. ۴ـ معاملاتی كه طبق حكايت پرونده ثبتی و اظهار مالک در سند مالكيت نوشته شده.

تذكر اينكه هر كس نسبت به ملك مورد آگهی هر گونه معامله كرده باشد كه در قسمت چهار ذكر نشده است در ظرف دو ماه از تاريخ انتشار اولين آگهي به اداره ثبت مراجعه و سند خود را ابراز دارد.

تبصره ۲ـ اداره ثبت مكلف است در روز صدور المثنی سند مالكيت مراتب را به دفاتر حوزه خود كتبا اعلام و متذكر شود كه هر موقع نسبت به‌پلاک موضوع المثنی سند مالكيت بخواهند هر گونه سند معامله تنظيم نمايند (اعم از اينكه به استناد اصل سند مالكيت باشد يا المثنی) جريان ثبتی ملک را استعلام و سپس در صورت نبودن مانع اقدام به تنظيم و ثبت معامله كنند.

هر يک از دفترخانه‌ها مكلفند دفتری براي ثبت شماره پلاک اين قبيل املاک داشته باشند كه در موقع تنظيم اسناد به آن مراجعه نموده در صورتي كه مورد معامله از املاكي باشد كه نسبت به آن المثني صادر شده بايد قبلاً جريان ثبتی ملک را استعلام و در صورت نبودن مانعی اقدام به تنظيم سند بنمايند. تخلف از رعايت دستور فوق مستلزم كيفر درجه پنج به بالا مقرر در ماده۴۲ قانون دفتر اسناد رسمي است.

جهت مشاوره حقوقی با وکلا و کارشناسان ما با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

2.4/5 - (5 امتیاز)