حضانت فرزند در طلاق توافقی بر عهده کیست؟

حضانت فرزند در طلاق توافقی، در طلاق توافقی از جمله مشکلات مهمی که ممکن است فکر زوجین را مشغول نماید حضانت فرزندان است. زیرا در صورت وجود فرزند قانونگذار مقرراتی را تنظیم نموده تا فرزندان کمترین آسیب را بعد از طلاق تجربه نمایند. زیرا در طلاق توافقی فقط مصلحت زوجین مطرح نیست، بلکه باید تکلیف فرزندان و اینکه بعد از طلاق نگهداری آنان با کدام یک از زوجین است می بایست روشن گردد.

حضانت به معنی نگهداری، حمایت جسمی و عاطفی، آموزش و تربیت کودک توسط والدین است که طبق قانون این مسئولیت به عهده زوجین است.

طبق مقررات فانون مدنی، حضانت فرزندان، هم حق و هم وظیفه والدین است، و هیچ کدام از والدین حق ندارند در مدتی که حضانت کودک برعهده آن ها است از این مسئولیت امتناع کند یا دیگری را از آن محروم سازد.

در ماده 1168  قانون مدنی، نگهداری اطفال هم حق هم تکلیف ابوین است. به همین دلیل است که هیچ کدام از زوجین حق ندارد در مدتی که حضانت فرزند را  بر عهده دارند، از نگهداری فرزند امتناع نمایند.

حضانت فرزند در طلاق توافقی
حضانت فرزند در طلاق توافقی

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند دختر و پسر با چه کسی است؟

حضانت فرزند تا چه سنی با مادر است؟

طبق قانون به طور کلی حضانت فرزندان (دختر و پسر)  تا سن هفت سالگی با مادر است. پس از سن هفت سالگی حضانت دختر تا نه سالگی  وپسر تا پانزده سالگی با پدر است و بعد از آن فرزندان ازدایره  حضانت پدرخارج می‌شوند، و خود باید تصمیم بگیرند که در ادامه با کدام یک از والدین می‌خواهند زندگی کنند.

حضانت فرزند در طلاق توافقی بر عهده کیست؟

شرایط حضانت فرزند با توجه به نوع طلاق می‌تواند متفاوت باشد اگر والدین در طلاق و جدایی با یکدیگر توافق داشته  باشد، دادگاه تصمیم گیری در خصوص این که حضانت فرزندان با کدام یک از والدین باشد را نیز بر عهده آنان قرار می دهد و در موضوع حضانت هیچ دخالتی نمی نماید، زیرا نوع طلاق توافقی است.

بنابراین ، حضانت فرزند در طلاق توافقی به توافق زوجین بستگی دارد و دادگاه با توجه توافق زوجین در این خصوص تصمیم گیری می نماید.

چه بسا که زوجین با یکدیگر توافق نمایند حضانت فرزند چهار ساله را که طبق قانون با مادر است به پدر واگذار نمایند. در حالی که طبق قانون حضانت فرزند چه پسر و چه دختر تا سن هفت سالگی به عهده مادر قرار گرفته است و او در این زمینه اولویت خواهد داشت.

همچنین، در هنگام طلاق توافقی، زوجین علاوه بر تعیین تکلیف حضانت باید در خصوص ملاقات فرزند و زمان و مکان ملاقات تصمیم گیری نمایند.

مطابق ماده 41 قانون حمایت خانواده

«هر گاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکلیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی‌حق شود، می تواند در خصوص اموری از قبیل حضانت به دیگری، یا تعیین شخص ناظر با پیش‌بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند».

حضانت فرزند در طلاق توافقی
حضانت فرزند در طلاق توافقی

نکات مهم در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی

  • طبق قانون اگر حضانت  فرزند با مادر باشد، و مادر بعد از جدایی ازدواج نماید، حضانت فرزند از وی ساقط می‌شود. ولی در طلاق توافقی، زن و شوهر می‌توانند با یکدیگر خلاف این را  توافق کنند، یعنی در صورت ازدواج مجدد مادر، همچنان حضانت فرزند کماکان با مادر باشد.
  • طبق قانون حضانت فرزند دختر و پسر تا پایان سن هفت سالگی به مادر واگذار شده است و پس از آن دختر تا نه سالگی و پسر تا پانزده سالگی حضانت با پدر است، مگر این والدین در خصوص حضانت با یکدیگر توافق نمایند.
  • در خصوص حضانت فرزند در صورت جدایی والدین، دادگاه مصلحت طفل را در نظر می‌گیرد. مگر این که جدایی والدین به صورت توافقی باشد که در این صورت حضانت با توجه به توافق زوجین مشخص می گردد.
  • در طلاق توافقی، بحث ملاقات طفل با هر یک از والدین و همچنین تعیین مکان و زمان ملاقات، و سایر جزئیات آن، بستگی به نوع توافق زوجین دارد، و در صورتی که والدین در این خصوص به توافق نرسند، تصمیم گیری با دادگاه است.
  • در صورت طلاق توافقی، نفقه فرزند برعهده پدر است، و میزان پرداخت و چگونگی پرداخت بستگی به توافق زوجین در طلاق توافقی دارد. در صورت اختلاف پدر و مادر در خصوص پرداخت نفقه، دادگاه مبلغ نفقه را بر اساس شرایط سنی و نیازهای روز مره  فرزند تعیین می‌کند.
  • تا زمانی که فرزند به سن هجده سال تمام برسد، پدر یا جد پدری  بر او ولایت خواهد داشت.
  • در صورتی که شخصی که حضانت طفل با اوست، مواظب فرزند نباشد و یا دارای انحطاط اخلاقی باشد طرف دیگر می تواند با اثبات آن در دادگاه در خواست سلب حضانت نماید.

حضانت فرزند بعد از فوت هر یک از والدین

ممکن است رابطه زوجیت با فوت یا طلاق زوجین از بین برود اما هیچ چیز نمی تواند رابطه خونی بین فرزند را با پدر یا مادر را از بین ببرد. تنها موضوعی که حق حضانت فرزند را تحت تاثیر قرار میدهد انحطاط اخلاقی والدین است که موجب سلب حضانت هر یک از والدین می گردد.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و ازدواج مادر

حسب ماده 1171 قانون مدنی : در صورت فوت هر یک از والدین حضانت فرزند با آن که زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای فرزند قیم تعیین کرده باشد.

  • طبق قانون اگر مادر پس از جدایی از همسرش حضانت طفل را به عهده بگیرد، در صورت ازدواج مجدد مادر حضانت فرزند از او سلب میگردد. البته در صورتی که پدر از حق خود در سلب حضانت  با توجه به ازدواج مجدد مادر استفاده نماید.
  • حال در صورت فوت پدر و ازدواج مجدد مادر، مادر اولویت در حضانت فرزند دختر یا پسر را دارد. بنابراین اگر بعد از فوت پدر و ازدواج مجدد مادر پدر بزرگ یا هر کس دیگری دادخواستی را مبنی بر سلب حضانت مادربه دلیل ازدواج مجدد مادر طرح نماید. چنین دادخواستی رد خواهد شد، زیرا پدر بزرگ یا هر کس دیگری باید صلاحیت مادر به دلیل سلامت روحی ، روانی و یا انحطاط اخلاقی مادر را برای سلب حضانت فرزند اثبات نماید.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

4.3/5 - (15 امتیاز)