جرم ممانعت از ملاقات فرزند

جرم ممانعت از ملاقات فرزند ، طبق قانون، عرف و شرع هنگامی که زن و مرد تصمیم به جدایی می گیرند و عقد نکاح بینشان باطل میشود مواردی به‌ وجود می آید که ضمن توجه به آن باید از بعد قانونی هم رسیدگی گردد.

یکی از موضوعاتی که بعد از طلاق به میان می آید حضانت فرزندان است. طبق قانون حضانت به معنی وظیفه، حق و تکلیفی است که قانون برای نگهداری از فرزندان متصور شده است.

در صورتیکه حضانت فرزند به یکی از والدین پدر یا مادر داده می شود مجموعه وظایف و تعهدی برایش ایجاد می گردد که در صورت سرپیچی از آن مطابق قانون با آن برخورد می شود. یکی از این تعهدات قانونی این است که یک طرف به هیچ عنوان نمی تواند مانع ملاقات فرزند شود.

بنابراین در صورتیکه یکی از طرفین مانع ملاقات فرزند شود این اقدام او دارای ضمانت اجرای قانونی می باشد و طبق قانون مستحق جزای نقدی و بازداشت می باشد. جهت مشاوره با وکیل خانواده کلیک کنید. جهت آشنایی بیشتر در خصوص جرم ممانعت از ملاقات فرزند با ما همراه باشید.

حسب ماده 1172 قانون مدنی

هیچ یک از ابوین حق ندارد در مدتی که حضانت طفل بر عهده آنهاست از نگهداری او امتناع کند. در صورتی که والدین از نگهداری طفل سرباز زند دادگاه می تواند آنها را الزام به نگهداری از فرزند کند و در صورتی که این الزام مؤثر نباشد یا بیم فساد و تباهی طفل برود شرایط حضانت فرزند را به خرج پدر و در صورت فوت وی یا عدم تمکن به خرج مادر تامین می گردد.

حضانت و سرپرستی فرزندان ابتدا به عهده والدینشان می باشد و چنانچه یکی از آنها فوت کند حضانت بر عهده دیگری می باشد. مطابق قانون بعد از فوت والدین حضانت فرزندان برعهده جد پدری و وصی منصوب از طرف آنها می باشد که باید صلاحیت نگهداری را دارا باشند.

همچنین در خصوص جرم ممانعت از ملاقات فرزند باید گفت که حسب ماده 1174 قانون مدنی

در صورتی که به علت طلاق یا به هر علت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت‌ حضانت او نمی باشد حق ملاقات طفل خود را دارد تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن در صورت اختلاف بین ابوین با دادگاه است.

البته در این خصوص موضوع حائز اهمیت این است که حضانت از طرف یکی از والدین  نیاز به طلاق زوجین ندارد و اگر زن و مرد بدون جدایی در یک منزل زندگی نکنند  این ماده قانونی صدق می کند.

همچنین چنانچه والدین سر موضوع  زمان و مکان و مدت ملاقات با یکدیگر توافق نداشته باشند باید به دادگاه مراجعه کرده تا دادگاه نسبت به موضوع تصمیم بگیرد. به طور کلی به هیچ عنوان امکان محروم کردن والدین از ملاقات با فرزندانشان وجود ندارد و دادگاه نمی تواند چنین حکمی بدهد.

جرم ممانعت از ملاقات فرزند و مجازات آن
جرم ممانعت از ملاقات فرزند

ضمانت اجرای جرم ممانعت از ملاقات فرزند

برای اینکه در خصوص ملاقات و دیدار با فرزندان میان مادر و پدر اختلاف نظر نباشد برای جرم ممانعت از ملاقات فرزند مجموع قوانین مدونی برای جلوگیری از اختلاف تعیین و تدوین شده است.

لذا، حسب ماده 41 قانون

حمایت از خانواده هر گاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی‌حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش‌بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.(مصوب1391)

تبصره ـ قوه قضائیه مکلف است برای نحوه ملاقات والدین با طفل ساز و کار مناسب با مصالح خانواده و کودک را فراهم نماید.

آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف شش‌ ماه توسط وزارت دادگستری تهیه  و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

همچنین حسب ماده 40 قانون حمایت از خانواده هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذینفع و به دستور دادگاه صادرکننده رای نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می‌شود.

و طبق ماده 54 قانون حمایت از خانواده، هرگاه مسئول حضانت، از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی‌حق شود، برای بار اول، به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و درصورت تکرار، به حداکثر مجازات مذکور محکوم می ‌شود.

جهت مشاوره در خصوص جرم ممانعت از ملاقات فرزند با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل دادگستری

3.6/5 - (19 امتیاز)