وکالت تعویض پلاک خودرو چیست؟

وکالت تعویض پلاک خودرو در دفاتر اسناد رسمی و توسط خریدار و فروشنده تنظیم می شود و به معنای اعطای وکالت در تعویض پلاک توسط فروشنده به خریدار می باشد. امروزه در بازار خودرو، خرید و فروش این کالا اغلب به شیوه وکالتی صورت می گیرد.

منظور از شیوه وکالتی این است که طرفین قرارداد (خریدار و فروشنده)، در دفترخانه اسناد رسمی حاضر شده و فروشنده به خریدار برای تعویض پلاک خودرو وکالت می دهد. در اینجا باید خاطر نشان کرد که اصولاً تعویض پلاک خودرو مستلزم حضور توأمان خریدار و فروشنده در مراکز تعویض پلاک می باشد.

اما در مواردی که خرید و فروش به صورت وکالتی انجام می گیرد، خودرو با پلاکی که به نام فروشنده می باشد به خریدار تحویل داده می شود. همچنین در وکالتنامه قید می گردد که خریدار یا شخص دیگری که نام او در وکالتنامه قید شده است از طرف فروشنده وکالت دارد تا ظرف مهلت قانونی معین در مراکز تعویض پلاک خودرو حضور یافته و با پرداخت هزینه های مربوطه پلاک خودرو را به نام مالک جدید تعویض نماید.

وکالت تعویض پلاک خودرو منشاء آثار حقوقی متعددی است که در این نوشتار به بررسی برخی از مهمترین آنها می پردازیم. همچنین تعدادی از راهکارهای کاربردی برای پیشگیری از مشکلات رایج در خصوص معاملات وکالتی، ارائه خواهیم داد.

وکالت تعویض پلاک خودرو
وکالت تعویض پلاک خودرو

شیوه تنظیم وکالتنامه تعویض پلاک خودرو

برای اعطای وکالت تعویض پلاک خودرو، طرفین قرارداد یعنی خریدار و فروشنده می بایست در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی حضور یابند. همچنین آنان می بایست مدرک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی به همراه داشته باشند. همچنین برای احراز مالکیت خودرو، سند مالکیت خودرو نیز می بایست توسط فروشنده در دفتر اسناد رسمی ارائه شود. وکالتنامه تعویض پلاک خودرو حاوی موضوعات زیر است :

  • نام، نام خانوادگی، مشخصات هویتی و نشانی محل اقامت موکل یا وکالت دهنده. در این بخش مشخصات هویتی فروشنده به عنوان کسی که وکالت در انتقال سند و تعویض پلاک را به خریدار می دهد ذکر می شود.
  • نام، نام خانوادگی، مشخصات هویتی و نشانی محل اقامت وکیل. در این بخش مشخصات هویتی خریدار یا کسی که در ضمن قولنامه به عنوان وکیل برای تعویض پلاک معرفی می شود قید می شود.
  • موضوع وکالتنامه؛ در این قسمت وکالت تعویض پلاک خودرو و انتقال سند مالکیت قید می شود.
  • بخش محاسبه هزینه های مربوط به ثبت و مالیات قابل پرداخت. ضمناً خاطرنشان می شود که هزینه تنظیم وکالتنامه تعویض پلاک باید توسط خریدار یا فروشنده پرداخت شود.
  • توضیحات؛ در این بخش چنانچه طرفین قرارداد توافقات دیگری در خصوص اعطای وکالت برای تعویض پلاک و انتقال سند مالکیت داشته باشند، بیان می کنند.

نکات حقوقی در خصوص وکالت تعویض پلاک خودرو

در مواردی که وکالت تعویض پلاک خودرو توسط فروشنده به خریدار اعطاء می گردد، این مسئله بسیار رایج است که خریدار تعویض پلاک خودرو را اصطلاحاً پشت گوش می اندازد، تا جایی که مدت اعتبار وکالتنامه به پایان می رسد. در این موارد برای این که فروشنده که پلاک خودرو به نام اوست متحمل خسارات گوناگون نشود، بهتر است پیش از تنظیم وکالتنامه، یک صورتجلسه تنظیم شود مبنی بر این که خودرو با پلاک …. به نام فروشنده آقا/خانم ….. به خریدار آقا/خانم …. تحویل گردید و کلیه مسئولیت های ناشی از رانندگی با وسیله نقلیه مذکور به عهده خریدار می باشد.

همچنین در این موارد ممکن است مبلغ قابل توجهی به عنوان وجه التزام برای تضمین اجرای مورد وکالت تعیین گردد. در این شیوه در ضمن قراردادی که میان طرفین قید می گردد یا در ضمن نوشته ای جدا، مبلغی به عنوان وجه التزام پیش بینی می شود. در این صورت چنانچه خریدار در ظرف مدت مقرر اقدامات لازم برای تعویض پلاک خودرو را انجام نداد، به موجب قرارداد محکوم به پرداخت وجه التزام می باشد.

کلیه مقررات مربوط به وکالت تعویض پلاک خودرو در مورد موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه قابل اجراء می باشد. همچنین در خصوص اموال غیر منقول مثل زمین و منزل نیز در مواردی که خرید و فروش ملک به شیوه وکالتی انجام می پذیرد، موارد مذکور در فوق قابل اجرا خواهد بود. از نظر حقوقی چنانچه در ظرف مهلت مقرر خریدار اقدامات لازم برای تعویض پلاک خودرو را انجام ندهد، فروشنده می تواند به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی یا دادگستری مراجعه کرده و پلاک خودرو را توقیف کند. در این صورت خودروی مذکور توقیف شده و با تعویض پلاک مجدد و پرداخت خسارت تاخیر انجام تعهد توسط خریدار از توقیف در خواهد آمد.

وکالت تعویض پلاک خودرو

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو در سال 1402 چقدر است؟

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو در سال 1402 مبلغ 150 هزار تومان است و پرداخت این هزینه براساس مفاد قرارداد و عرف محل  می باشد. در صورت عدم وجود قرارداد یا توافق بین طرفین هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو بر عهده فروشنده است.

مدارک مورد نیاز برای وکالت تعویض پلاک خودرو

  1. اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین
  2. فاکتور کارخانه، برای ماشین های تولید داخل
  3. برگه گمرکی، برای خودروهای خارجی
  4. برگه سبز خودرو
  5. آدرس، کد پستی و شماره تلفن فروشنده و خریدار
  6. مبایعه نامه خرید و فروش خودرو

مدت زمان اعتبار وکالت تعویض پلاک

مدت اعتبار وکالت تعویض پلاک خودرو منوط به خواسته فروشنده است و هیچ محدودیتی برای زمان وکالت وجود ندارد و فروشنده می تواند در وکالت برای پایان مدت آن تاریخ خاصی را ذکر کند مثلا 20 روز یا 2 ماه یا اینکه وکالت مذکور بدون مدت تنظیم شود .

وکالت تعویض پلاک خودرو

نمونه متن وکالت تعویض پلاک خودرو

موکل : آقا/ خانم …… فرزند …… به شماره ملی …… و شماره شناسنامه …… صادره از ……

وکیل : آقا/ خانم …… فرزند …… به شماره ملی …… و شماره شناسنامه …… صادره از ……

مورد وکالت : مراجعه به مراکز پلیس نیروی انتظامی و ادارات پلیس راهنمایی و رانندگی و مراکز نقل و انتقلل خودرو در نیروی انتظامی، به منظور تعویض و فک پلاک موجود، بر روی خودرو …… مدل …… رنگ …… به شماره شاسی …… و شماره موتور …… و شماره انتظامی …… و اجرای کلیه تشریفات قانونی، شامل ارائه خودرو و مدارک مربوط به آن، جهت بازدید فنی و کارشناسی نیروی انتظامی و پرداخت حقوق و عوارض و هزینه های مربوطه و دادن هر گونه تعهد از سوی موکل، در مراجع فوق الذکر، نسبت به خودرو مذکور و در صورت لزوم، دریافت پلاک فک شده و یا تحویل آن به انبار راهنمایی و رانندگی و گرفتن هرگونه رسید و یا گواهی، جهت ارائه به موکل با دارا بودن حق امضا تمامی اسناد و مدارک ، در اداره راهنمایی و رانندگی و مراکز فوق الذکر و با حق تعویض و اخذ شناسنامه مالکیت خودرو مذکور و دریافت هر نوع گواهی و مدارک صادره از طرف دوایر نقل و انتقال خودرو در نیروی انتظامی و ارائه رسید و تحویل آن به موکل. ذیل این وکالت نامه، موکل به وکیل، اجازه داد تا با ارائه درخواست پلاک جدید به نام خود یا هر شخص حقیقی و یا حقوقی دیگر، برای نصب آن بر روی خودرو اقدام نماید.

حدود اختیارات : وکیل مرقوم در انجام مورد وکالت با حق توکیل به غیر، دارای تمامی اختیارات کامل و لازمه قانونی، از جانب موکل می باشد و هرگونه عمل و اقدام و امضاء، در زمینه مورد وکالت، به منزله عمل و اقدام و امضا موکل، محسوب و نافذ و معتبر و دارای آثار قانونی است . این سند، در دو برگ اوراق نیم برگی به شماره های سری …… و …… تنظیم؛ مبلغ …… ریال، بابت تنظیم سند و به موجب فیش شماره …… به بانک ملی ایران شعبه …… واریز و قبض رسید شماره …… صادر و ارائه گردید .

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

2.7/5 - (4 امتیاز)