هزینه دادرسی مهریه در سال 1401 چقدر است؟

هزینه دادرسی مهریه در سال 1401، به موجب بند 6 ماده 4 قانون حمایت خانواده رسیدگی به دادخواست مهریه با دادگاه خانواده است. برای مطالبه مهریه زوجه اصولاً می بایست به دادگاه محل اقامت شوهر مراجعه نماید. در صورتی که محل اقامت شوهر نامعلوم باشد یا مراجعه به دادگاه محل اقامت شوهر موجب عسر و حرج زوجه شود، زوجه می تواند در دادگاه خانواده محل اقامت خود دعوای مطالبه مهریه را مطرح نماید.

شروع رسیدگی در دادگاه خانواده مستلزم تنظیم و تقدیم دادخواست حقوقی به دفتر دادگاه خانواده می باشد. دادخواست برگه چاپی مخصوصی است که مشخصات دعوا اعم از نام و نشانی طرفین دعوا، موضوع دعوا (خواسته) و بهای خواسته در آن قید می شود.

یکی دیگر از اقدامات لازم برای شروع به رسیدگی دعوای مطالبه مهریه، پرداخت هزینه دادرسی مهریه می باشد. پرداخت هزینه دادرسی در دادگاه خانواده به صورت خرید و ابطال تمبر مالیاتی صورت می گیرد.

در صورتی که میزان مهریه بیش از  دویست میلیون ریال باشد ، هزینه دادرسی در مرحله بدوی سه و نیم درصد درصد ارزش خواسته، هزینه دادرسی  مهریه درمرحله تجدیدنظر و واخواهی چهارو نیم درصد خواسته و در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث پنج و نیم درصد خواسته می باشد.

بیشتر بخوانید : مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت چگونه است؟

هزینه دادرسی مهریه

اگر زوجه توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد تکلیف چیست؟

مطابق قانون حمایت خانواده مصوب 1391 برای زوجه، معافیت های قانونی جهت پرداخت هزینه دادرسی مهریه تعیین گردیده است. به طور کلی زوجه می تواند هزینه دادرسی را در هنگام تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده به دلیل اعسار پرداخت نکند، یا به صورت اقساطی آن را بپردازد. به این صورت که زوجه هنگام مطالبه اصل خواسته (مهریه) تقاضای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را مطرح کند.

هزینه دادرسی مهریه چگونه تعیین می گردد؟

به موجب ماده 61 قانون آیین دادرسی مدنی میزان هزینه دادرسی مطابق با بهای خواسته تعیین می گردد. منظور از بهای خواسته مبلغی است که زوجه به عنوان خواهان در ضمن دادخواست قید می کند و مبنای محاسبه هزینه دادرسی مهریه قرار می گیرد. چنانچه زوجه توانایی مالی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، می تواند درخواست اعسار طرح کند.

دادگاه ضمن بررسی موضوع، در خصوص اعسار یا عدم اعسار زوجه از پرداخت هزینه دادرسی اعلام رای می نماید. در صورتی که زوجه از پرداخت هزینه دادرسی دعوای مطالبه مهریه معسر شناخته شد، از پرداخت هزینه دادرسی معاف می شود. البته در صورتی که حکم به نفع زوجه صادر شد، زوجه می بایست از محل محکوم به نسبت به پرداخت هزینه دادرسی اقدام نماید.

پرداخت هزینه دادرسی مهریه بر عهده کیست؟

در هنگام طرح دعوای حقوقی، اصولاً خواهان می بایست هزینه دادرسی مهریه را پرداخت کند. ولیکن در صورتی که حکم به نفع خواهان و بر علیه خوانده صادر شود، خواهان می تواند هزینه دادرسی و حق الوکاله ای که پرداخت نموده است را از محکوم علیه مطالبه کند.

همچنین در صورتی که محکوم علیه درخواست ورود ثالث، اعاده دادرسی و دیگر دعاوی حقوقی را داشته باشد، مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی می بایست، هزینه دادرسی را پرداخت نماید. دعوای مطالبه مهریه از دعاوی مالی به شمار می رود. بنابراین به موجب ماده 11 قانون حمایت خانواده زوجه می تواند پیش از طرح دعوای حقوقی، پس از صدور حکم و تا پیش از اجرای حکم از دادگاه صالح، تقاضای صدور دستور تامین خواسته را مطرح کند.

هزینه دادرسی مهریه به عهده کیست؟

نکات مهم در خصوص دعوای مهریه

مطابق با ماده 22 قانون حمایت خانواده در صورتی که میزان مهریه در زمان وقوع عقد تا صد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی است. در صورتی که میزان مهریه از صد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن بیشتر باشد، در خصوص مازاد فقط تمکن مالی شوهر ملاک است.

در واقع منظور از اجرای مقررات قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، امکان بازداشت شوهر به استناد عدم پرداخت مهریه است. به عبارت دیگر با تصویب قانون حمایت خانواده، قانونگذار حمایت کیفری خود از زوجه را تنها در خصوص تعداد صد و ده سکه بهار آزادی یا معادل آن حفظ کرده است.

بنابراین در مورد مهریه های بیشتر از صد و ده سکه بهار آزادی یا معادل آن، شوهر در صورت عدم پرداخت مهریه بازداشت نمی شود، بلکه محکوم به از اموال او پرداخت می شود. شوهر ممکن است در خصوص پرداخت محکوم به دعوای مطالبه مهریه، درخواست اعسار از پرداخت مهریه را طرح نماید.

در این صورت دادگاه موضوع اعسار وی را بررسی می کند و در صورتی که آن را محرز دانست، حکم اعسار محکوم علیه را صادر می نماید. دادگاه همچنین ممکن است به علت شرایط خاص محکوم علیه، پرداخت هزینه های دادرسی و محکوم به را به صورت اقساطی تعیین نماید.

جهت مشاوره حقوقی و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

 

4/5 - (8 امتیاز)