شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه ، مهریه مالی است که به محض وقوع عقد نکاح، مرد متعهد می شود که به همسر خود بپردازد. زوجه بعد از ازدواج هر وقت که اراده کند می تواند مهریه خود را از زوج مطالبه نماید. در حال حاضر مراحل به اجرا گذاشتن مهریه دستخوش تغییراتی گردیده است که بی شک نیازمند مشاوره با وکیل خانواده مجرب می باشد اگر قصد دارید با روند و شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه آشنا شوید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اگرچه طبق قانون و شرع مهریه برای زن واجب بوده و به آن تاکید زیادی شده است ولی متأسفانه در سالهاي اخير، ميــزان مهريه بدون توجه به توانایی هــاي مالی مرد به صورت فوق‌العاده ای افزايش پيدا کرده است، به نحوی که امکان پرداخت درصد کمی از مهريه تعيين شــده هم برای مرد وجود ندارد. اين امر مشــکلاتی را برای مردان و دستگاه قضایی ايجاد نموده است.

قانونگذار با توجه به اينکه زياد بودن مهريه و نپرداختن آن بازداشت و حبس مردان را به همراه داشته است درصدد رفع اين مشکل برآمده و با الزام رئيس قوه ی قضائيه به تعيين مبلغی مهريه به عنوان مهريه متعارف مردان را ازبازداشت به علت نپرداختن مهریه مازاد بر مهريه ی متعارف معاف نموده است.

به اجرا گذاشتن مهریه

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه

اجرا گذاشتن مهریه به دو صورت انجام می گیرد که عبارت است از مراجعه به اداره ثبت و دادگاه :

1 – اداره ثبت

در این روش باید متذکر شد که زن برای مطالبه مهریه اش در ابتدا باید به دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه نماید تا درخواست طلب مهریه نماید. بنابراین زوجه نباید به طور مستقیم به دادگاه مراجعه کند. لذا، زوجه با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفترخانه محل وقوع عقد که در آنجا عقد نکاح ثبت گردیده است مراجعه نموده و تقاضای صدور اجرائیه نماید.

سردفتر پس از صدور اجراییه پرونده را به اداره ثبت اسناد و املاک ( اداره اجرای مهریه)  ارسال می کند. پس از تشکیل پرونده در اداره اجرای مهریه زوجه می تواند زوج را ممنوع الخروج  و درخواست توقیف اموال را بخواهد.

در صورتی که زوجه اموالی از شوهر معرفی کند و یا با استعلامات به دست آمده اموالی به نام زوج به دست آید که خارج از مستثیات دین باشد زوجه میتواند تقاضای توقیف و ارزیابی و در نهایت مزایده  بنماید.

ولی در صورتی که ظرف ۲ ماه مالی پیدا نشود و یا طرف ۶ ماه پرونده مهریه به نتیجه نرسد به درخواست زوجه یا وکیل او گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه صادرمی شود.

2 – دادگاه

زن برای مطالبه مهریه خود نمی تواند مستقیما به دادگاه مراجعه کند. در صورتی که زوجه نتواند از طریق اداره ثبت نتواند مهریه اش را از مرد بگیرد دادگاه در خصوص مهریه تصمیم گیری کرده و تکلیف مهر را مشخص نماید.

چنانچه مرد توانایی پرداخت مهریه زن را نداشته باشد می تواند درخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد که در اینصورت مهریه به صورت اقساط پرداخت می شود.

حسب ماده 22  قانون حمایت خانواده هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد ، وصول آن مشمول مقررات ماده (2) قانون اجرای محکومیت های مالی است. چنانچه مهریه ، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است .

قانون جدید مهریه

مطابق قانون جدید مهریه ، میزان مهریه مندرج در سند ازدواج به هر میزان که باشد معتبر است و امکان مطالبه آن از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد. ولی در مهریه تا میزان ۱۱۰ سکه، امکان جلب شوهر به سبب نپرداختن مهریه وجود دارد. به عبارت دیگر فقط صدورحکم جلب تا ۱۱۰ سکه امکان‌پذیر است.

در صورتی که مهریه تا میزان 110 عدد سکه پرداخت شود، زن برای مطالبه الباقی مهریه خود باید بتواند اموالی را از شوهر به دادگاه معرفی کند درغیر اینصورت، مرد برای نپرداختن الباقی مهریه جلب نخواهد داشت.

مدارک لازم برای به اجرا گذاشتن مهریه

1- ثبت نام در سامانه ثنا

2- اصل شناسنامه

3- اصل کارت ملی

4- اصل عقدنامه یا اخذ رونوشت آن از دفترخانه ازدواج

به اجرا گذاشتن مهریه

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟

1 – هزینه به اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه : به طور کلی دادگاه برای رسیدگی به هر پرونده ای‌ هزینه دادرسی دریافت می‌نماید  که در همان ابتدای شروع به رسیدگی در دادگاه از زن گرفته می شود. اگر زن توان پرداخت هزینه دادرسی را ندارد می تواند ضمن مطالبه مهریه، تقاضای اعسار از هزینه دادرسی را مطرح نماید و میزان آن بستگی به میزان خواسته دارد.

  • هزینه دادرسی در مرحله بدوی : تا مبلغ دویست میلیون ریال معادل دو ونیم درصد و مازاد بر ان معادل سه و نیم درصد بهای خواسته یا محکوم به
  • هزینه دادرسی در مرحله واخواهی و تجدید نظر : معادل چهار و نیم درصد بهای خواسته یا محکوم به

2 – هزینه به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت : این هزینه برای زن زن نیم عشر دولتی یا یک بیستم کل مهریه می باشد. اما چنانچه زن بخواهد مهریه اش را ببخشد و یا از ادامه عملیات اجرایی پرونده با صلح میان زوجین متوقف شود این نیم عشر نیز از او گرفته نخواهد شد.

اما چنانچه زن مهریه اش را به همین منوال از مرد بگیرد می تواند هزینه هایی اجرای ثبت را برای دریافت مهریه خود از شوهرش دریافت کند. مثلا در صورت گرفتن وکیل یا ثبت آگهی یا هزینه کارشناسی بعد فروش اموال  یا وصول طلب به موجب همان اجراییه از مرد گرفته خواهد شد.

مستثنیات دین در پرداخت مهریه

مستثنیات دین ماده ۲۴  قانون محکومیت های مالی عبارت هستند از:

  • منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکومٌ‌ علیه در حالت اعسار او باشد.
  • اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکومٌ‌ علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  • آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ٌعلیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود.
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
  • وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌ وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  • تلفن مورد نیاز مدیون
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

در صورتی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه را دارید حتما قبل از هر اقدامی با  وکیل مهریه مشاوره و مشورت و راهنمایی های لازم را دریافت کند. زیرا به اجرا گذاشتن مهریه دارای نکات ظریفی است که که فقط وکیل مهریه به دلیل تجربه و اطلاعاتی که دارد میتواند کمک شایانی به شما بنماید.

گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای باتجربه و متخصص در دعاوی خانواده اخص پرونده های مطالبه مهریه، آماده ارائه انواع خدمات وکالت و مشاوره می باشند. جهت مشاوره حقوقی با وکیل مهریه با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

سوالات متدوال در خصوص به اجرا گذاشتن مهریه

1 – اگر دفترخانه محل وقوع عقد تغییر کرده باشد چه باید کرد؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم مراحل به اجرا گذاشتن مهریه ابتدائا مراجعه به دفترخانه محل وقوع است. در صورتی که آدرس دفترخانه محل وقوع عقد تغییر کند شما می توانید با تماس از کانون سردفتران ازدواج نشانی جدید را دریافت کنید.

2 – چگونه زوج می تواند تقاضای رفع ممنوع الخروجی نماید؟

در صورتی که مرد توان پرداخت مهریه به صورت دفعه الواحده را نداشته باشد باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه نماید. در صورتی که دادگاه مرد را معسر تشخیص دهد، مهریه به صورت اقساطی پرداخت می شود و مرد پس از پرداخت پیش پرداخت مهریه و یک یا دو قسط، می تواند از اجرای ثبت یا دادگاه، تقاضای رفع ممنوع الخروجی نماید.

3 -چه اموالی را می توان بابت مهریه توقیف کرد؟

به طور کلی هرگونه مال منقول وغیر منقولی که مستثنیات دین نباشد، قایل توقیف می باشد. در صورتی که مرد دارای یک خانه باشد که در آن خانه سکونت دارد  و یا دارای اتومبیلی است که با آن امرار معاش می کند مانند تاکسی و یا دارای یک خط موبایل باشد این موارد مستثنیات دین تلقی می شوند که با اعتراض زوج از توقیف آزاد می شود

4 -آیا مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اجباری است؟

بله، در حال حاضر با توجه تغییرات صورت گرفته در به اجرا گذاشتن مهریه زوجه مستقیما نمی تواند به دادگاه مراجعه نماید و باید جهت اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه آن از واحد اجرای اداره ثبت اقدام نماید. و پس از آن در صورت عدم امکان توقیف مال می توان با اعلام انصراف از اجرای مهریه در اداره اجرای ثبت برای مطالبه مهریه به دادگاه خانواده مراجعه کرد.

3.2/5 - (45 امتیاز)