نحوه استعلام ازدواج قبلی

نحوه استعلام ازدواج قبلی، طبق قانون و شرعا در کشور ما زوجین با امر ازدواج تشکیل پایگاه اجتماعی به نام خانواده را می دهند. ازدواج امری قانونی است که دارای شرایط و موازین تعیین شده می باشد.در اکثر خانواده ها و غالبا مبنای ازدواج و انعقاد عقد برای افراد نداشتن سابقه ازدواج زن یا مرد می باشد.

حال ممکن است در هنگام ازدواج و شروع زوجیت یکی از طرفین (مرد یا زن) مواردی را از شخص مقابل مخفی کرده و یا موجب فریب شخص برای جلب رضایت وی در ازدواج گردد. به طور مثال پنهان کردن ازدواج قبلی مرد یا زن از شخص مقابل برای ازدواج جدید.

به دلیل اهمیت بالای این موضوع در میان آحاد مردم در این مقاله به موضوع نحوه استعلام ازدواج قبلی و ضمانت اجرای قانونی و بررسی مخفی کردن ازدواج قبلی و چگونگی استعلام آن می پردازیم.

ضمانت اجرای کیفری پنهان کردن ازدواج قبلی

همانطور که گفتیم پنهان نمودن ازدواج قبلی و فریب دادن شخصی برای ازدواج دارای ضمانت اجرای کیفری می باشد. مستند قانونی آن ماده 647 قانون مجازات اسلامی می باشد. مطابق ماده مذکور در صورتی که هر یک از زوجین قبل از ازدواج طرف خود را به امور واهی مانند داشتن موقعیت اجتماعی یا داشتن تحصیلات عالی و تجرد فریب دهد به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می شود.

ضمانت اجرای مدنی پنهان کردن ازدواج قبلی

مطابق ماده 1128 قانون مدنی اگر در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده  باشد که ممکن این صفت در عقد ذکر شده باشد یا عقد نکاح بر مبنای ان صورت بگیرد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن صفت را نداشته، طرف مقابل می تواند عقد را فسخ نماید.

نحوه استعلام ازدواج قبلی

چگونگی نحوه استعلام ازدواج قبلی

چنانچه فرد بخواهد در ابتدای ازدواجش اطمینان خاطر برای محرز شدن ازدواج یا عدم ازدواج فرد مقابل حاصل نماید باید از طرف مقابل درخواست نماید که نسبت دریافت گواهی تجرد اقدام نماید.

درخواست صدور گواهی تجرد صرفا به درخواست شخص متقاضی یا وکیل وی امکانپذیر است. به اینصورت که متقاضی باید از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور به‌ صورت آنلاین درخواست خود را ثبت نماید و بعد از ابلاغ زمان تحویل نسبت به دریافت آن اقدام کند.

گواهی تجرد شامل اطلاعاتی از قبیل اینکه آیا فرد قبلا ازدواج کرده است یا خیر؟ در صورتیکه ازدواج قبل داشته است آیا به دلیل طلاق یا فسخ نکاح یا بذل مدت در ازدواج موقت می باشد.

توجه داشته باشید که درخواست صدور گواهی تجرد  فقط به خود شخص و یا وکیل وی امکانپذیر است و گواهی تجرد فقط به دارنده شناسنامه تحویل داده می شودو سایر اشخاص چنین حقی و امکانی را ندارند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی تجرد

  1. اصل شناسنامه و تصویر کلیه صفحات شناسنامه
  2. اصل  کارت ملی و تصویر کارت شناسایی ملی
  3.  پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری (پرداخت هزینه  فقط در محل تحویل و با ارائه کارت بانکی مقدور می باشد).

سوالات متدوال:

پنهان کردن ازدواج سابق چه ضمانت اجرایی دارد؟

پنهان کردن ازدواج قبلی دارای ضمانت اجرای مدنی (فسخ نکاح) و کیفری (حبس از 6 ماه تا دوسال) می باشد.

آیا استعلام ازدواج قبلی اشخاص بدون رضایت و حضور آنها امکانپذیر است؟

خیر، دریافت صدور گواهی تجرد و استعلام ازدواج قبلی فقط  به درخواست خود شخص و برای دارنده شناسنامه ممکن است‌.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص نحوه استعلام ازدواج قبلی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

3.1/5 - (38 امتیاز)