ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر ، از نظر قانون مدنی ریاست خانواده با شوهر است و در خصوص برخی از موضوعات مهم زندگی مثل تعیین محل زندگی، اشتغال به شغل و خروج از منزل تصمیم گیری می کند. طبق ماده 18 قانون گذرنامه، صدور گذرنامه برای زنان متاهل منوط به اجازه همسر آنان است.

حتی در مورد زنانی که کمتر از 18 سال دارند نیز در صورتی که متاهل باشند، صدور گذرنامه برای ایشان مستلزم رضایت شوهرانشان می باشد. البته باید در نظر داشت که این حق به صورت مطلق برای شوهر پیش بینی نشده است. در موارد ضروری و استثنایی که شوهر به صدور گذرنامه برای همسر خود رضایت ندهد، گذرنامه ممکن است به تشخیص دادستان محل صادر شود.

همچنین پس از صدور گذرنامه و تا پیش از خروج از کشور نیز، ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر ممکن است صورت گیرد. برای این کار شوهر یا نماینده قانونی وی می بایست در محاکم قضایی و اداری ذیصلاح حضور پیدا کرده و تقاضای ممنوع الخروجی همسر را طرح نماید. در ادامه این نوشتار ضمن بررسی برخی از مهمترین مراحل و شرایط قانونی لازم برای ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر، محدودیت های این حق برای شوهر را بررسی خواهیم کرد.

ممنوع الخروج کردن زن

شرایط و مراحل ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

همانطور که پیداست مرجع صالح برای صدور دستور ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر، اداره گذرنامه می باشد. برای این کار شوهر می بایست به همراه مدارکی که در ادامه می آید به اداره امور گذرنامه یا دفاتر آن در شهرستان ها مراجعه کرده و درخواست ممنوع الخروجی زوجه از کشور را تقدیم می نماید. مهمترین مراحل دریافت دستور ممنوع الخروجی زوجه از قرار زیر است:

  • همانطور که اشاره شد در نخستین مرحله، شوهر یا وکیل او می بایست در اداره کل گذرنامه و اتباع نیروی انتظامی در تهران یا دفتر گذرنامه در شهرستان ها مراجعه نماید.
  • اصل شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج نیز برای اصالت سنجی باید به همراه درخواست به اداره گذرنامه تقدیم گردد.
  • تنظیم درخواست ممنوع الخروجی زن و ارائه آن به اداره گذرنامه
  • بررسی مدارک در اداره گذرنامه و صدور دستور ممنوع الخروجی
  • تائید پرونده ممنوع الخروجی توسط رئیس اداره گذرنامه و ثبت آن در سیستم یکپارچه خدمات دولتی به منظور جلوگیری از خروج قانونی زوجه از کشور

در چه مواردی شوهر نمی تواند زن را ممنوع الخروج نماید؟

همانطور که اشاره شد حق شوهر در مورد ممنوع الخروج ساختن زوجه مطلق نیست و در مورد این حق نیز مانند هر حق قانونی دیگر استثنائاتی وجود دارد. برخی از مهمترین استثنائات حق ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر از قرار زیر است :

  • در صورتی که شوهر در ضمن وکالتنامه ای اجازه خروج از کشور را به همسر خویش داده باشد، دیگر نمی تواند به استناد ماده 18 قانون گذرنامه، درخواست ممنوع الخروجی زوجه را مطرح نماید.
  • چنانچه زوجه رضایتنامه محضری شوهر خود مبنی بر اجازه خروج از کشور را ارائه نماید، ممنوع الخروجی وی لغو می شود.
  • در صورتی که زن و شوهر هر دو قانوناً مقیم خارج باشند.
  • بانوانی که به عقد شوهر خارجی درآمده و تابعیت ایرانی خویش را حفظ کرده باشند.
  • در صورتی که به عنوان شرط ضمن عقد اختیار خروج از کشور به زوجه اعطا گردیده باشد.
  • در صورتی که ثابت شود شوهر به دلایلی مانند جنون یا بیهوشی، اهلیت لازم برای تعیین تکلیف در خصوص خروج زن از کشور را ندارد.

ممنوع الخروج کردن زن

مدارک مورد نیاز برای ممنوع الخروج کردن زن

1. سند یا قباله ازدواج یا رونوشتی از آن که مصدق رابطه زوجیت باشد.

2. ارائه مدارک هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی

3. درخواست و تقاضای کتبی ممنوع الخروجی زن

استعلام ممنوع الخروج کردن زوجه

برای استعلام ممنوع الخروجی زوجه باید به همراه گذرنامه به اداره پلیس گذرنامه مراجعه نموده و به صورت مستقیم فرآیند استعلام را انجام دهد.

نکات حقوقی در خصوص ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

  • در صورتی که خروج از کشور برای زوجه ضروری باشد می تواند بر علیه شوهر دعوای لغو ممنوع الخروجی را طرح نماید. برای این کار زوجه می بایست تقاضای مورد نظر را به دادستانی محل اقامت خود تقدیم نماید. در صورتی که دادستان تشخیص دهد خروج زن از کشور ضروری است، دستور لغو ممنوع الخروجی زوجه صادر می گردد.
  • در حال حاضر بسیاری از بانوان ورزشکار، هنرمند، دانشمند و … در ضمن عقد نکاح وکالت بلاعزل در مورد ممنوع الخروجی را دریافت می کنند. دریافت وکالت بلاعزل به معنای این است که زوجه به عنوان نماینده قانونی شوهر، می تواند در خصوص خروج خود از کشور تعیین تکلیف نماید. ممنوع الخروج شدن یک فرد ممکن است به دلایل دیگری از جمله تحت تعقیب کیفری قرار گرفتن، باشد. از همین رو برای بررسی و استعلام ممنوع الخروج بودن یا نبودن یک فرد می توان به اداره گذرنامه مراجعه کرد.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل خانواده با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

1/5 - (1 امتیاز)