میزان قرار وثیقه چقدر است؟

میزان قرار وثیقه چقدر است؟ یکی از سوالات پرتکرار شما عزیزان این است که میزان قرار وثیقه چقدر است و بر چه اساسی تعیین می شود. به دلیل اهمیت موضوع در این نوشته به توضیح مختصری به این موضوع می پردازیم با همراه باشید.

به گفته وکیل کیفری هدف قانونگذار از قرار تامین کیفری تضمینی جهت دسترسی به متهم در مراحل تحقیقات مقدماتی رسیدگی و زمان اجرای حکم  و جلوگیری از فرار متهم و جبران ضرر و زیان شخص زیان دیده می باشد. صدور قرار وقیقه نیز در واقع مبلغی است که بازپرس برای تضمین حضور متهم در نظر میگیرد تا شخص مال یا پولی به میزان وثیقه را معرفی نماید.

میزان قرار وثیقه برچه معیاری تعیین می شود؟

مطابق با قوانین و مقررات آیین دادرسی کیفری تعیین میزان مبلغ قرار وثیقه بر عهده‌ی مرجع قضایی صادرکننده قـرار وثیقه است. میزان وثیقه باید متناسب با نوع جرم ارتکابی و مجازات آن و میزان خسارات زیاندیده از جرم تعیین شود.

مبلغ وثیقه نباید کمتر از خسارت وارده به شاکی یا زیان دیده باشد بلکه باید به میزان ضررو خسارات وارده در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که معرفی نوع وثیقه از اختیارات متهم است و مقام قضایی مجاز نیست نوع وثیقه را محدود به مصداق خاصی مانند وجه نقد نماید.

در صورتی که متهم برای وثیقه مال غیر منقولی معرفی نماید مال مورد جهت ارزیاب به کارشناس ارجاع می شود. اگر مال معرفی شده به میزان وثیقه یا بیشتر از آن باشد بازپرس قرار قبولی وثیقه صادر می کند ولی اگر کمتر باشد متهم باید مال دیگری را به عنوان وثیقه معرفی کند.

میزان قرار وثیقه چقدر است؟

عواملی که در میزان قرار وثیقه مؤثر است عبارتند از

1- موضوع جرم

بازپرس در تعیین میزان قرار وثیقه به موضوع جرم و خطرناک بودن جرم و شدت مجازات توجه می کند و هرچقدر موضوع جرم سنگین باشد به همان نسبت تامین شدیدتر باشد.

2- دلایل و مستندات اتهام

در صورتی که شاکی برای اثبت جرم دلایل و مستندات قوی وجود داشته باشد  یا بازپرس احتمال دهد که با آزاد بودن متهم، دلایل از بین برود و یا با شهود تبانی نماید مطمئنا تامین متهم شدیدتر می شود.

3- احتمال فرار متهم

در صورتی که بازپرس احتمال دهد که احتمال فرار متهم موجود است تامین باید به نحوی باشد که از فرار متهم جلوگیری کند.

4- احتمال از میان رفتن آثار جرم

در صورتی که بازپرس احتمال دهد که آزادی متهم منجر به از میان آثار جرم شود تامین باید شدیدتر یا مسلتزم بازداشت متهم است.

5- سابقه و وضعیت و حیثیت متهم

بازپرس در تعیین میزان قرار وثیقه به سایقه کیفری شخص متهم ، بیماری و سن و شغل و وضعیت اجتماعی متهم توجه و همه این موارد را در تعیین میزان وثیقه لحاظ می کند.

تعیین میزان قرار وثیقه با کیست؟

تعیین میزان قرار وثیقه بر عهده بازپرس است و میزان وثیقه با توجه به جرم ارتکابی، شدت مجازات، میزان خسارات وارده به شاکی و شرایط موجود در پرونده تعیین می شود ولی در هر صورت مبلغ و میزان وثیقه نباید از میزان خسارات وارده به شخص زیاندیده کمتر باشد.

جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل تهران  با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

3.3/5 - (10 امتیاز)