مضرات طلاق توافقی چیست؟

مضرات طلاق توافقی، هر گونه زوال و لغزش در بنیان خانواده باعث سست شدن و تخریب جامعه انسانی می شود. زیرا که خانواده از پایه های اصلی رشد و تعالی مردم جامعه از جمله زنان، مردان و فرزندان است.

بنابراین، هر گونه تزلزل و ناهنجاری در این راستا موجب به بار آمدن پیامدهای منفی برای جامعه می باشد. انجام طلاق توافقی و تاکید برای طلاق توافقی به این منظور است که زوجینی که امکان سازش بینشان محال بوده و دلیلی قانع کننده پشت تصمیمشان اتخاذ شده است به بهترین نحو که هم به سود خودشان باشد و هم جامعه از یکدیگر به طور مسالمت آمیز جدا شوند.

لذا، زوجین با انتخاب گزینه طلاق توافقی می توانند هرچه زودتر و بدون جدال و نزاع به زندگی مشترکشان خاتمه دهند. فی الواقع طلاق توافقی راه و پیشنهادی از سوی قانون برای آرامش افراد و سهولت هرچه بیشتر برای جدایی میان زوجین است.

با تمام توصیفات ذکر شده و بیان ابعاد مثبت و مزایا در راستای طلاق توافقی باید خاطر نشان کرد که راه ساده و تسریع وقت در روند طلاق توافقی موجبات مضراتی برای طلاق توافقی شده است  که در این مقاله به آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید : هزینه طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل چقدر است؟

مضرات طلاق توافقی
مضرات طلاق توافقی

مضرات طلاق توافقی برای زنان و مردان

1- سهولت در طلاق توافقی موجب شده است که اکثر زوجین با اینکه مشکلاتشان قابل حل و جزئی می باشد اولین و آسان ترین راه را طلاق توافقی بدانند.

2- همیشه طلاق آخرین راه برای حل اختلافات، مشکلات و بن‌بست های زندگی میان زوجین بوده است. اصل بر این است که زوجین با مقاومت، مشاوره، درمان و سازش در پی بازسازی و ترمیم زندگی زناشویی خود برآیند.

اما متأسفانه امروزه با سازش هرچه کمتر زوجین و انتخاب های کورکورانه روبه رو هستیم. به طوری که آمار طلاق توافقی روز به روز افزایش داشته و میل به این امر و سهولت در این روند موجب ترغیب افراد به طلاق توافقی می شود.

3 – پشیمانی از طلاق توافقی: تسریع در پرونده های طلاق توافقی باعث شده است که در زمان کوتاه زوجین نتوانند به اشتباهاتشان پی ببرند و در پی ترمیم مشکلات و زندگیشان برآیند تا با کمی تفکر و دور از تصمیم های احساسی معقول ترین را انتخاب کنند که این موضوع در آینده موجب افسوس و پشیمانی زوجین می گردد.

در خیلی از پرونده ها زوجین بدون اطلاع آشنایان و خانواده اقدام به طلاق توافقی میکنند. اما بعد از سپری شدن زمان احساس پشیمانی کرده و فکر می کنند شاید می توانستند با وقت دادن به خود انتخاب بهتری را رقم بزنند که در این زمان پشیمانی سودی نداشته و ممکن است صدمات روحی و شرایط سختی در انتظار زوجین باشد.

4- عدم آمادگی زوجین برای مرحله جدیدی از زندگی: یکی از دلایلی که زوجین در صدد فوری برای طلاق توافقی هستند عدم آمادگی زوجین برای جدایی و پایان دادن به زندگی متاهلی می باشد. در طلاق غیر توافقی به دلیل طولانی شدن سیر پرونده افراد تا زمانیکه تمام مراحل سپری شود فرصت دارند تا خود را پیدا کرده و کم کم با شرایط وقف پیدا کنند و برای شروع زندگی جدید آمده شوند.

اما در طلاق توافقی به دلیل انجام شدن سریع سیر پرونده این شرایط وجود نداشته و افراد خیلی زود و بدون آمادگی وارد مرحله جدیدی از زندگی می شوند.

5- اجباری نبودن حضور زوج در دفتر ثبت طلاق : در طلاق توافقی بعد از صدور گواهی عدم سازش هیچ اجباری مبنی بر حضور زوج در محضر برای ثبت طلاق وجود ندارد. اگر بخواهند این شرط وجود داشته باشد باید شرط الزام به حضور زوج در دفتر ثبت طلاق را نیز جز شروط متن توافقنامه طلاق قرار دهند یا از قاضی درخواست کنند که این مورد هم در حکم صادر شده قید گردد.

حضور طرفین در محضر از جمله تعهداتشان می باشد که اگر غیر از این باشد می‌توان از دادگاه درخواست الزام به حضور در محضر را درخواست نمود.

6- سریع بودن روند طلاق توافقی امکان سازش را می کاهد:  با توجه به اینکه روند طلاق توافقی سریع تر از طلاقهای یکطرفه می باشد فرصت صلح و سازش بین زوجین را می کاهد و باعث افزایش آمار طلاق در جامعه ما شده است.

7- تصمیم گیری از روی احساس : یکی دیگر از مضرات طلاق توافقی تصمیم گیری زوجین به صورت عجولانه و از روی احساس می باشد که تصمیم گیری از روی احساس و بدون منطق قطعا پشیمانی برای زوجین به همراه خواهد داشت.

مضرات طلاق توافقی
مضرات طلاق توافقی

بیشتر بخوانید : مراحل طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل

مضرات طلاق توافقی برای کودکان

در طلاق توافقی به جهت اینکه زوجین می خواهند در همه زمینه های مشترک به توافق برسند در خیلی از مواقع بدون در نظر گرفتن مصلحت فرزندان سریعا توافق کرده و تصمیم به جدایی می گیرند.

در این راستا زوجین به دلیل عجله برای توافق و انجام هر چه زودتر مسائل طلاق در خصوص فرزندان تصمیم عجولانه و غیر معقولی اتخاذ کرده که موجب خطرهای احتمالی آینده فرزندان و زندگی اجتماع شان می شود.

مزایای طلاق توافقی برای زوجین

بعد اتخاذ تصمیم زوجین مبنی بر جدایی، بهترین تصمیم و انتخاب برایشان گرفتن طلاق توافقی است. به دلیل ساده بودن و صرف زمان کمتر و همچنین هزینه های پایین‌تر معمولا زوجین برای جدایی و خاتمه  زندگی مشترک طلاق توافقی را انتخاب می کنند. مهم ترین مزایای طلاق توافقی به شرح زیر است :

  1. زوجین قبل از حضور در جلسات دادگاه بر سر مسائل حقوقی خود، مهریه، نفقه، اجرت المثل و… به توافق می‌رسند.
  2. زمان صدور رای طلاق کوتاه می‌باشد.
  3. عدم تشکیل پرونده‌های متعدد و کاهش چالش های حقوقی در دادگاه خانواده.
  4. کاهش اختلاف و تنش و همچنین درگیری میان زوجین و خانواده آن‌ها.
  5. جلوگیری از رفت و آمد مداوم زوجین به دادگاه.
  6. کاهش جنگ قدرت میان زوجین و فرزندان آن‌ها.
  7. با اخذ وکیل با تجربه می‌توانید کمتر از 20 روز کاری حکم را دریافت کنید.
  8. امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه (در صورت باکره بودن).
  9. مزیت بارز طلاق توافقی کم هزینه‌ بودن آن نسبت به سایر طلاق ها می باشد.
  10. مهم ترین مزیت طلاق توافقی این است که سریع تمام می‌شود و فرد از فشار روانی سنگینی که در آن قرار دارد خلاص می‌شود.

در این نوع طلاق با گرفتن وکیل طلاق توافقی حاذق می توانید در مدت کمتر از یکماه حکم عدم امکان سازش را بدون شرکت در جلسات مشاوره اجباری و حتی جلسات دادگاه دریافت کرده و می توان برای اجرا و ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نمود.

نهایتا، درست است که طلاق توافقی شما را خیلی زود به مقصد نهایی رسانده و در کمترین زمان و با کمترین هزینه می توانید به زندگی مشترک خود خاتمه دهید. اما باید توجه داشته باشید که همیشه می توانید برای طلاق اقدام کنید و برای گرفتن طلاق و راه های آسان آن شتاب زده عمل نکرده و با فرصت دادن به خود و حل مسائل درصدد انتخاب بهترین راه برای زندگی خود باشید.

2.6/5 - (7 امتیاز)