مبلغ دیه کامل انسان در سال 1402

در این نوشته به بررسی موضوع مبلغ دیه کامل انسان و نحوه تعیین مبلغ دیه مبلغ دیه کامل انسان و نحوه مطالبه دیه می پردازیم. چنانچه فردی به طور عمد یا غیر عمد جرمی را علیه جان شخصی مرتکب شود مانند اعضای بدن و یا منافع اعضای بدن مرتکب باید دیه پرداخت کند. لذا، اگر جرم پیش آمده عمدی بوده باشد ولی مجازاتش قصاص نباشد باید مبلغی به عنوان دیه پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: وکیل کیفری

  • مبلغ دیه کامل انسان در سال 1402 ، در ماه های غیر حرام یا عادی ، ۹ میلیارد ریال، معادل ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شد.
  • مبلغ دیه کامل انسان در ماه های حرام ، معادل۱۲ میلیارد ریال، معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

می باشد. است. یکی از انواع مجازات های حاضر در جامعه که در قانون پیش بینی و مقرر گردیده مجازات دیه است.به عبارتی روشن تر پرداخت دیه به عنوان مجازات اصلی شخص مرتکب در نظر گرفته شده که بعضا در برخی موارد به جای قصاص بایستی مبلغ دیه پرداخت گردد.

دیه چیست؟

حسب ماده 445 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 دیه مقدار مال معینی است که در شرع اسلام به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر دلیلی امکان قصاص وجود ندارد مقرر شده است.

مطابق ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی « دیه اعم از مقدر و غیرمقدر مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیر عمدی به نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود».

طبق تعریفی که از قانون مقرر در خصوص دیه داشتیم باید گفت شرایط تعیین دیه دو مورد است که عبارت است از :

مورد اول : در مورد جرایمی که به طور عمد ی صورت گرفته ولی به دلایلی نمی توان قصاص را اجرا کرد. مثال آن در مورد جرم قتل می باشد که خانواده قاتل یا خود مرتکب با ورثه مقتول با یکدیگر توافق کنند که به جای قصاص راضی به دریافت دیه شوند.

مورد دوم : در خصوص جرایم عمدی است که آن هم به دلایلی نهایتا منجر به قصاص نمی گردد. (مانند جرم شبه عمد) که در چنین حالتی هم مرتکب با پرداخت دیه مجازات می گردد.

بیشتر بخوانید: جرم خیانت در امانت و مجازات آن

مبلغ دیه کامل انسان

نحوه تعیین مبلغ دیه کامل انسان

محاسبه مبلغ دیه کامل انسان بر اساس مبلغی است که توسط قوه قضائیه هر سال اعلام می گردد و با توجه به نرخ تورمی است که هر ساله توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد. به همین دلیل است که طبق قانون مبلغ دیه کامل انسان هر سال با سال قبل تفاوت دارد.

طبق این دستور تمام اشخاصی که مکلف به پرداخت دیه هستند باید همان مقدار دیه تعیین شده را بپردازند حتی اگر جرمی را که مرتکب شده اند در سال های قبلی رخ داده باشد.

انواع دیه

مطابق مطابق قانون مجازات اسلامی دیه به چند دسته تقسیم می شود :

دیه قتل : دیه قتل دیه معادل نرخ دیه کامل یک انسان می باشد.

دیه اعضای بدن : اگر در بدن انسان یک عضو وجود داشته باشد، از بین بردن آن ، معادل مبلغ دیه کامل انسان است. ولی اگر از یک عضو دو عدد موجود باشد، از بین بردن یکی از آنها نصف دیه کامل و از بین بردن هر دوی آنها دیه کامل دارد مانند چشم.

دیه منافع اعضاء : اگر شخصی مرتکب جنایتی بر دیگری شود که به موجب آن فرد برخی از حواس خود را از دست بدهد، باید دیه منافع آن عضو را بپردازد. مانند از بین رفتن شنوایی بدون اینکه به خود گوش آسیبی برسد.

دیه جراحات : در صورتی که شخصی مرتکب جراحتی در شخصی شود باید دیه جراحات وارده را بپردازد. میزان دیه جراحات وارده با تشخیص پزشکی قانونی امکانپذیر است. مانند خراش، کبودی، تورم.

تشریفات رسیدگی به دعوای مطالبه دیه

در صورت شکایت شاکی در دادسرا ، معمولا قاضی دادگاه کیفری حکم به پرداخت دیه را صادر می کند. و نیازی به دادخواست جداگانه برای مطالبه دیه نیست. بنابراین برای مطالبه دیه بدوا باید اقدام به شکایت کیفری کرد و پس از اثبات اصل جرم در دادسرا جهت مطالبه دیه نسبت به طرح دعوای حقوقی مطالبه دیه اقدام کرد.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص مبلغ دیه کامل انسان در سال 1402 با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

3.1/5 - (8 امتیاز)