شرایط طلاق به درخواست زن چیست؟

شرایط طلاق به درخواست زن ، در قانون کشور ما و به طور معمول درخواست طلاق موکدا به اراده و خواست زوج محقق می گردد. اما ممکن است شرایطی به‌وجود بیاید که طلاق به درخواست زوجه هم امکان‌پذیر باشد، حتی اگر زوج به طلاق گرفتن از زوجه راضی نباشد.

در خیلی از مواقع پیش می آید که زن و مرد در طلاق با یکدیگر به توافق رسیده و به طور مسالمت آمیز و با در نظر گفتن حق و حقوق یکدیگر از هم طلاق می گیرند.

بسیاری از وکلای زبده و صاحب منصب با توجه به علم و آگاهی از قانون در زمینه حقوق خانواده حتی الامکان زوجین را از ابتدا به مصالحه و در مرحله بعد به توافق یا همان طلاق توافقی ترغیب می نمایند.

حال اگر زوجه حتی با بخشیدن حق و حقوق خود یعنی مال و مهریه اش به زوج هم نتواند مرد را راضی به طلاق نماید چنانچه یکی از شرایط ذیل فراهم و محقق گردد، زن می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق خود را ارائه نماید. در ادامه نوشته به بررسی موضوع شرایط طلاق به درخواست زن می پردازیم.

در چه شرایطی زن می تواند طلاق بگیرد؟

1 – عدم پرداخت نفقه :

یکی از شرایط طلاق به درخواست زن عدم پرداخت نفقه است.حسب ماده 1129 قانون مدنی «در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه، زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه».

همچنین مطابق شروط ضمن عقد نکاح در صورتی که مرد نسبت به پرداخت نفقه به مدت 6 ماه اقدام نکند و الزام شوهر به پرداخت نفقه ممکن نباشد زن می تواند تقاضای طلاق به دلیل نپرداختن نفقه مطرح نماید.

شرایط طلاق به درخواست زن

2 –  زن مدعی عسر و حرج باشد :

مهم ترین و اساسی ترین شرایط طلاق به درخواست زن تحقق عسروحرج زن و اثبات عسر و حرج زن می باشد.

مطابق ماده 1130 قانون مدنی

«در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره (۱۳۸۱/۴/۲۹) – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد :

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.
  6. غیبت زوج : هرگاه زوج بیش از 4 سال در زندگی مشترک غیبت داشته باشد زن می تواند به دلیل غیبت زوج به دادگاه درخواست طلاق نماید. که در ماده 1029 قانون مدنی به این موضوع اشاره شده است.

شرایط طلاق به درخواست زن

3 – زن مدعی تحقق شروط دوازده‌گانه ضمن عقد نکاح باشد :

یکی از شرایط طلاق به درخواست زن تحقق شروط ضمن عقد نکاح می باشد. در صورت تحقق شروطی که در عقد نامه و به صورت چاپی نوشته شده و به امضای زوج رسیده است زوجه می تواند درخواست طلاق  به دلیل تحقق شروط ضمن عقد را بدهد. که این شروط به شرح ذیل می باشد:

  1. خودداری شوهر از پرداخت نفقه زن.
  2. سوء رفتار شوهر در حدی که غیرقابل تحمل باشد.
  3. بیماری صعب العلاج شوهر که غیرقابل درمان باشد و ادامه زندگی مشترک را با مشکل مواجه کند.
  4. در صورتی که شوهر دیوانه باشد یا در طول زندگی مشترک دیوانه شود.
  5. اشتغال شوهر به شغلی که به حیثیت و آبروی خانوادگی زن لطمه بزند.
  6. محکومیت شوهر به 5 سال حبس یا بیشتر.
  7. اعتیاد شوهر به مواد مخدر به شکلی که زندگی مشترک را مختل کند.
  8. چنانچه زوج شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب زندگی مشترک را بدون عذر موجه ترک کند.
  9. محکومیت فطعی شوهر به ارتکاب جرم خلاف شئونات خانوادگی زن.
  10. ناباروری مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک.
  11. در صورتی که شوهر مفقودالاثر شود و شش ماه پس از مراجعه زن به دادگاه خبری از او نباشد و پیدا نشود.
  12. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن.

4 – داشتن وکالت بلاعزل طلاق

چنانچه مرد حق طلاق را به صورت غیر مشروط و یا به صورت وکالت بلاعزل به زن واگذار نماید زن می تواند حتی بدون داشتن هیچ دلیل برای طلاق اقدام و خود را مطلقه  نماید. اما در این شرایط وجود وکیل به نیابت از مرد برای طلاق الزامی می باشد.

وکیل برای درخواست طلاق به درخواست زن

وکلا با داشتن علم و آگاهی در زمینه پرونده های خانواده و آشنایی با روند و پیچ وخم قانون در این راستا می توانند به نحو احسنت و در کوتاهترین زمان پرونده درخواست طلاق به درخواست زن را به نتیجه مطلوب برسانند.

شرایط طلاق به درخواست زن

سوالات متدوال در خصوص شرایط طلاق به درخواست زن

1 – برای طلاق چگونه اقدام کنم؟

در صورتی که قصد طرح دعوای طلاق دارید باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه و تقاضای ثبت دادخواست طلاق به درخواست زوجه را مطرح کرد. پس از ثبت دادخواست پرونده به شعب دادگاه خانواده ارجاع  می شود که شما می توانید برای پیگیری پرونده به شعبه مراجعه کنید.

2 – اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد؟

در صورتی که زوجه برای داشته باشد مانند اثبات عسر و حرج و تحقق شروط ضمن عقد نکاح می تواند هم مهریه خود را مطالبه کند و هم طلاق بگیرد. در غیر اینصورت ، زوجه مجبور است به دلیل کراهت مهریه را ببخشد تا مرد را راضی به طلاق کند.

3- طلاق به درخواست زن چقدر طول می کشد؟

به دلیل شرایط خاصی که طلاق به درخواست زن دارد و به دلیل اثبات این شروط سلسله مراتب طلاق به درخواست زن دارای پیچیدگی و اصول خاص خود بوده و زمانبر می باشد.

در حالت معمول چنانچه زوج به حکم صادر شده طلاق اعتراضی نداشته باشد 4 تا 6 ماه زمان می برد. اما چنانچه حکم طلاق با اعتراض زوج همراه باشد مراحل تجدید نظر و دیوان عالی تقریبا یکسال زمان می برد تا زوجه بتواند طلاق خود را از زوج بگیرد.

4 – هزینه های طلاق چقدر است؟

الف) هزینه دادرسی درخواست طلاق  به درخواست زن با توجه به غیر مالی بودن دعوا و با توجه مدارک و تعداد پیوست های شما حدودا 300 الی 500  تعیین می شود.

ب) در صورتی که شما داور نداشته باشید باید از طریق دادگاه اقدام به معرفی داور کنید که باید حدودا 200 هزار تومان واریز کنید تا مراحل داوری انجام شود.

ج) بعد از صدور رای نوبت به اجرای صیغه طلاق می رسد که هزینه ثبت طلاق در دفترخانه حدودا 1500 الی 2 میلیون می باشد.

د) حق الوکاله وکیل که با توجه به مهارت وکیل متفاوت می باشد و درهر مورد به صورت خاص و با ارزیابی شرایط زوجه و مدارک تصمیم گیری می شود و پرونده باید توسط وکیل بررسی و هزینه وکیل متعاقبا اعلام می شود.

5 – آیا ترک منزل توسط مرد از دلایل طلاق است؟

بله یکی از شرایط طلاق به درخواست زن ترک زندگی مشترک می باشد. چنانچه زوج شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب زندگی مشترک را بدون عذر موجه ترک کند، زن می تواند تقاضای طلاق کند.

6 – اگر مرد راضی به طلاق نباشد زن می تواند طلاق بگیرد؟

در صورتی که زن مدارک و مستندات محکمه پسندی داشته باشید و شرایط طلاق به درخواست زن موجود باشد بله قطعا می توانید برای طلاق اقدام کنید و نیازی به رضایت مرد نیست.

7 – آیا زن بدون دلیل می تواند طلاق بگیرد؟

همانطور که گفته شد حق طلاق در قانون ایران با مرد می باشد و زن برای طلاق یک طرفه باید شرایط طلاق به درخواست زن را داشته باشد و باید تحقق شروط ضمن عقد نکاح یا عسر و حرج استناد نماید. در غیر اینصورت اگر مدارکی نداشته باشد و مرد راضی به طلاق نباشد فقط به دلیل کراهت شدید و بذل کلیه حقوق مالی می تواند طلاق بگیرید.

البته کراهت شدید زوجه از زوج باید برای قاضی رسیدگی کننده احراز شود. در این مورد قضات به صورت سلیقه ای رای صادر می کنند و رویه شعبات متفاوت می باشد.

8 – تکلیف حضانت فرزندان در طلاق به درخواست زن چیست؟

مطابق مقررات قانون مدنی حضانت فرزندان مشترک تا 7 سالگی با مادر است. بعد از آن دختر از ۷ تا ۹ سالگی و پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی با پدرمی باشد. و حضانت فرزندان مطابق قانون تصمیم گیری می شود و درخواست طلاق به درخواست زن تاثیری در حضانت فرزندان ندارد.

گروه وکلای یعقوبی با داشتن تیمی مجرب در زمینه  دعاوی خانواده و با سابقه درخشان در پرونده های خانواده با تبیین حق و قانون در این زمینه توانسته بهترین حصول نتیجه را برای موکلان خود به ارمغان آورد. جهت مشاوره حقوقی در خصوص شرایط طلاق به درخواست زن  با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

2.8/5 - (6 امتیاز)