زنای به عنف یا تجاوز به عنف چیست؟

شرایط اثبات زنای به عنف، به رابطه ی جنسی که با زور، اجبار، تهدید و بدون رضایت شخص مقابل صورت گرفته باشد  زنای به عنف می گویند. به طور کلی ، زنای به عنف یا تجاوز به عنف به مجموعه رفتار و اعمال جنسی تعلق می گیرد که بدون رضایت از سوی شخص بزه دیده  و شخصی که به ضرر وی بوده انجام گرفته است.

همچنین طبق ماده 221 قانون مجازات اسلامی، تجاوز به عنف عبارت است از “جماع مرد و زنی که علقه زوجیت، بین آنها نبوده…”. و در در تبصره این قانون آمده است :” جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قبل یا دبر زن محقق می شود. ”

لذا، در تکمیل تعریف زنای به عنف باید گفته شود که عنف در لغت به معنای خشونت زور و بی رحمی و زنا هم به رابطه جنسی میان زن و مرد که بدون رابطه زوجیت باشد گفته می شود. بدین معنا که هیچ عقد دائم و موقتی بین آنها جاری نشده باشد.

همچنین حسب تبصره 2 ماده 244 قانون مجازات اسلامی “هر گاه کسی، با زنی که راضی به زنای با او نباشد، در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنا به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن، اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق، جاری است.” .

همچنین در صورتیکه این عمل در شرایطی صورت بگیرد که زن هوشیاری کامل را نداشته یا شخص مورد بزه دیده به سن بلوغ نرسیده باشد در تعیین مجازات برای مجرم تاثیر نخواهد گذاشت  و عمل او قانونا زنای به عنف بوده و محکوم به مجازات زنای به عنف می شود.

جهت مشاوره با وکیل کیفری کلیک کنید

شرایط اثبات زنای به عنف در قانون مجازات جدید و قدیم

شرایط و روشهای اثبات یا ادله اثبات زنای به عنف

قربانی جرم برای اثبات جرم زنای به عنف باید مدارکی را ارائه دهد که تجاوز با قهر و غلبه و با توسل به زور صورت گرفته است. بنابراین، زنای به عنف یا تجاوز به عنف هم مانند سایر جرم ها مجموعه شرایطی برای اثبات دارد که عبارت است از: اقرار، شهادت، علم قاضی

اقرار: اولین شیوه برای اثبات زنا اقرار خود شخص می باشد که البته اگر خود شخص اعتراف به جرم زنا کند باید دارای مجموعه شرایط باشد که عبارت است از:

عاقل و بالغ باشد، با اختیار و اراده خود اقرار به زنا کند، اقرار باید 4 مرتبه صورت بگیرد یعنی 4 مرتبه اقرار کند که زنا کرده است کمتر از 4 بار قبول نمی باشد، شخص حتما باید در حضور قاضی اقرار به عمل زنا کند نه در حضور دادگاه نه پلیس و نه کلانتری.

همچنین حسب بند الف ماده 172 قانون مجازات اسلامی، در صورت 4 بار اقرار زانی در نزد قاضی دادگاه، جرم زنا به عنف اثبات می شود. شخص اقرار کننده، باید از سلامت کامل عقل برخوردار باشد و بدون هیچ گونه اکراه و اجباری این کار را انجام دهد.

نکته مهم در خصوص اقرار برای اثبات جرم زنا این است که معمولا اقرار در این موضوع غیر ممکن می باشد و خود شخص به سادگی و با اختیار خود اقرار به جرم انجام داده نخواهد نمود.

شهادت : دومین راه  اثبات جرم زنا شهادت شهود است. خود شهادت هم قانونا دارای شرایطی خاص می باشد از جمله اینکه باید چهار شاهد عادل و بالغ وعاقل که قاضی هم آنها را قبول داشته باشد (پاک یا حلال‌زاده باشند) شهادت به جرم زنا دهند.

به عبارت روشن‌تر شهادت بدین معنا است که این تعداد افراد باید دیده باشند که آلت مرد به اندازه ختنه گاه وارد آلت زن شده است.

علم قاضی : منظور از علم قاضی این است که از طریقی اثبات جرم به قاضی ثابت شود. بنابراین، علم قاضی نیز راهی برای اثبات است یعنی قاضی با توجه به قرائن و امارات که نوعا علم‌آور هستند ، جرم متهم را زنای به عنف تشخیص داده و حکم صادر میکند.

شرایط اثبات زنای به عنف در قانون مجازات جدید و قدیم

علم قاضی در تجاوز به عنف

در بحث تجاوز به عنف علم قاضی بالاترین دلیل برای صدور حکم می باشد و قاضی موظف است امارات و قرائن مستند علم خود را در حکم بیان دارد.

این امارات و قرائن در اثبات جرم تجاوز از جانب متهم می تواند مواردی از قبیل نظزیه پزشک قانونی مبنی بر وجود خون یا منی متهم در واژن زن و یا تعلق اثر انگشت حک شده بر بدن زن به متهم از طریق اثر انگشت نگاری و یا فیلم ظبط شده توسط دوربین های مدار بسته از صحنه تجاوز و هر دلیل یا نشانه ای که بتواند قاضی را به صدور حکم علیه متهم قانع کند.

دادگاه صالح در جرم زنای به عنف

جرم زنای به عنف طبق قانون و مصوبات قانونی در صلاحیت دادگاه کیفری یک است. یکی از مشکل ترین جرایم قانون جرم زنا به عنف است و همچنین با وجود مجازات حدی که برای آن در نظر گرفته شده است از سخت‌ترین و حساس ترین مجازات ممکن در قانون می باشد.

مجازات زنای به عنف

همانطور که گفتیم مجازات زنای به عنف مجازات حدی (اعدام) می باشد. حسب ماده 244 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، مجازات زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی موجب اعدام زانی است.

در اجرای این حکم، تفاوتی ندارد که زانی، جوان یا غیر جوان باشد و اینکه محصن با غیرمحصن می باشد.

مصادیق تجاوز به عنف

هر گاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است.

اگر تجاوز و زنا از طریق اغفال و فریب و ترساندن زن یا شخص نابالغ باشد حتی اگر وی با این ترساندن تسلیم بشود و تن به این کار بدهد باز هم تجاوز به عنف است و مجازات آن اعدام است.

حکم تجاوز به دختر باکره

اگر شخصی که باکره باشد مورد تجاوز قرار بگیرد و بکارت او از بین برود فرد مجرم طبق قانون علاوه بر مجازاتی که شامل حالش می شود باید ارش بکاره (دیه غیر مقدر برای پارگی بکارت زن) واز جهت مسئولیت مدنی مهرالمثل زن را پرداخت نماید.

در صورتیکه زن باکره نباشد، علاوه بر اینکه به مجازات اصلی محکوم می گردد، باید فقط مهرالمثل  زن را پرداخت نماید.

شرایط اثبات زنای به عنف در قانون مجازات جدید و قدیم

توبه متهم در جرم زنای به عنف یا تجاوز به عنف

ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی« در جرائم موجب حد به استثنای قذف و محاربه هرگاه متهم قبل از اثبات جرم، توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود، حد از او ساقط می گردد. همچنین اگر جرائم فوق غیر از قذف با اقرار ثابت شده باشد، در صورت توبه مرتکب حتی پس از اثبات جرم، دادگاه می تواند عفو مجرم را توسط رئیس قوه قضائیه از مقام رهبری درخواست نماید.

تبصره ۱- توبه محارب قبل از دستگیری یا تسلط بر او موجب سقوط حد است.

تبصره ۲- در زنا و لواط هرگاه جرم به عنف، اکراه و یا با اغفال بزه دیده انجام گیرد، مرتکب درصورت توبه و سقوط مجازات به شرح مندرج در این ماده به حبس یا شلاق تعزیری درجه شش یا هر دو آنها محکوم می شود».

مطابق ماده 114 قنون مجازات اسلامی در صورتی که جرم زنای به عنف یا  تجاوز به عنف از طریق اقرار ثابت شود و ندامت و اصلاح متجاوز برای قاضی ثابت و محرز شود دادگاه می تواند عفو مجرم را توسط رئییس قوه قضائیه از مقام رهبری درخواست نماید.

مطابق تبصره 2 ماده مذکور در صورت توبه و سقوط مجازات ، متجاوز به حبس یا شلاق تعزیری درجه 6 یا هر دو محکوم می شود. (حبس بیش از 6 ماه تا 2 سال – شلاق از 31 تا 99).

جهت مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری در خصوص شرایط اثبات زنای به عنف با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

2.9/5 - (10 امتیاز)