زنای محصنه چیست؟

شرایط اثبات زنای محصنه با علم قاضی و قوانین جمهوری اسلامی ،به رابطه جنسی میان زن و مردی بدون اینکه رابطه زوجیت بین آنها باشد را زنا گویند. لذا حسب تبصره 1 ماده 221  قانون مجازات اسلامی زنا با  با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود.

زنای محصنه در صورتی محقق می شود که هنگام اجرای عمل زنا بین زن و مرد یکی از آنها یا هر دوی آنها متاهل باشند (یعنی دارای همسردائمی باشند). به عبارتی روشن‌تر هرگاه شخصی همسری داشته باشد که بدون محدودیت و هر زمان که بخواهد بتواند با او رابطه جنسی داشته باشد و همسر وی هیچگونه بیماری مانند حیض، نفاس و مشکلی مانند غیبت طولانی و مسافرت غیره نداشته باشد اما مرد همچنان اقدام به عمل زنا کند، زنای محصنه انجام داده است.

چنانچه مرد زنا کند به آن زنای محصن و در صورتی که زن مرتکب عمل زنا شود زنای محصنه گفته می شود.

جهت مشاوره با وکیل کیفری کلیک کنید.

زنای غیر محصنه چیست؟

به زنایی گفته می شود که مرتکب جرم مجرد باشد و دارای شرایط احصان نباشد یا اینکه در صورت تاهل، شرایط احصان برای او وجود نداشته باشد. بنابراین در زنای غیر محصنه ، مرتکب جرم یا مجرد است یا متاهل که دارای شرایط احصان نمی باشد. اگر مرتکبین جرم هر دو مجرد باشند هر دو زانی غیر محصنه محسوب می شوند.

احصان چیست؟

احصان ، عبارت است از اینکه فرد، همسر شرعی و دائمی بالغی دارد که درحالت بلوغ، با او رابطه جنسی  از قبل یا دبر داشته و هر زمان که بخواهد می تواند، با او رابطه جنسی داشته باشد. مسافرت یا غیبت و یا بیماری همسر می تواند، شرایط احصان را از بین ببرد.

شرایط اثبات زنای محصنه با علم قاضی و قوانین جمهوری اسلامی

فرق زنای محصنه با غیر محصنه

فرق بین زنای محصنه و غیر محصنه در مجرد یا متاهل بودن مرتکب جرم می باشد. نکته ی قابل توجه این است که در صورتی که زن یا مرد متاهل شرایط نزدیکی با همسر دائمی خود را به هر دلیلی اعم از مسافت طولانی، بیماری و. نداشته باشند زنا از نوع زنای غیر محصنه خواهد بود و مجازات زنای غیر محصنه نیز جاری خواهد شد.

شرایط اثبات زنای محصنه و غیر محصنه

1- اولین شرط در خصوص اثبات زنای محصنه شرط اقرار می باشد که خود فرد اعتراف به انجام عمل خود می نماید. که طبق قانون برایش مجازاتی در نظر گرفته شده است.

همچنین شخص اقرار کننده باید دارای شرایطی باشد که عبارت است ازعاقل و بالغ باشد، فرد با اختیار خود و بدون زور و اجبار اقرار به عمل خود نماید، فرد باید 4 مرتبه به عمل زنای انجام داده اقرار کند که اگر کمتر از 4 مرتبه باشد موجب اثبات عمل زنا نمی شود، انجام عمل اقرار حتما باید در حضور قاضی انجام گیرد تا اعتبار داشته باشد نه اشخاص دیگر.

2- شهادت راه دیگر اثبات زنای محصنه شهادت شهود می باشد. طبق قانون جهت جلوگیری از هر گونه سوء نیت و هر قصد و غرضی شرایطی برای شهادت در نظر گرفته می شود از جمله تعداد افرادی که می خواهند شهادت دهند که 4 مرد عادل یا 3 مرد و 2 زن باشند. بدین معنا که این افراد باید دیده باشند که آلت مرد تا ختنه گاه وارد آلت زن شده باشد.

3- علم قاضی از جمله دیگر ادله اثبات زنای محصنه علم قاضی می باشد. بدین منظور که خود قاضی با توجه به مجموعه شواهد و قرائن به این یقین برسد که جرم رخ داده است. مثلا از طریق راه هایی مانند فیلم برداری و عکس برداری یا نظریه پزشک قانونی از انجام عمل زنا که یقین قاضی حاصل شود عمل زنا انجام شده است که این امر اثبات محسوب شده و قاضی حکم نهایی را صادر می نماید.

شرایط اثبات زنای محصنه با علم قاضی و قوانین جمهوری اسلامی

مجازات زنای محصنه

براساس ماده 225 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 حکم زنا برای زانی محصن یا زانیه محصنه رجم است. بنابراین مجازات زنای زن شوهردار و مرد زن دار رجم می باشد

بنابراین حسب ماده گفته شده، حکم زنای مردی که همسر دائم دارد و عاقل است با زن دیگر و همچنین، حکم زنای زنی که همسر دائم دارد با مرد دیگر، رجم یا همان سنگسار است.

البته حکم رجم یا سنگسار در صورتی است که که بتوان زنا را اثبات نمود. اما اگر امکان اجرای مجازات رجم وجود نداشته باشد، دادگاه صادر کننده حکم قطعی بعد از موافقت رئیس قوه قضاییه، در صورتی که جرم با بینه ثابت شده باشد، مجازات اعدام را اعمال می نماید درغیر این صورت مجازات ، صد ضربه شلاق خواهد بود.

مجازات زنای غیر محصنه

مجازات زنای غیر محصنه مطابق ماده 230 قانون مجازات اسلامی، “حد زنا در مواردی که مرتکب، غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است.” بر اساس این ماده، می توان گفت: حکم زنای غیر محصنه، مجازات حدی شلاق، به میزان صد ضربه خواهد بود. شایان ذکر است، از آنجا که این مجازات، یک مجازات حدی می باشد، امکان تبدیل و تخفیف آن وجود نخواهد داشت.

حد زنای غیر محصنه

حسب ماده 230 قانون مجازات اسلامی حد زنای غیر محصنه در قانون ، مجازات حدی شلاق، به میزان صد ضربه خواهد بود.

دادگاه صالح رسیدگی به جرم زنای محصنه

مرجع صالح رسیدگی به جرایم زنای محصنه حسب ماده302 قانون آیین دادرسی کیفری در دادگاه کیفری یک می باشد.

گناه زنای غیر محصنه در اسلام چیست

طبق قوانین شرعی و اسلامی در کشور ما هر گاه زن و مردی که بدون رابطه زوجیت بین آنها نزدیکی صورت بگیرد جرم زنا انجام شده که گناه کبیره بوده و دارای مجازات تعریف شده و مشخصی می باشد. در اسلام و قانون برای روابط میان زن و مرد چهارچوب هایی تعریف شده است که هرگاه افراد فراتر از این قوانین عمل کنند از نگاه اسلام مرتکب گناه شده و از نظر قانون مرتکب جرم گردیده و مستوجب مجازات حدی می باشند.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

3.3/5 - (13 امتیاز)