حکم زنا با محارم به چه معناست؟

حکم زنا با محارم، طبق قانون هر رابطه جنسی بین مرد و زنی که رابطه زوجیتی بینشان وجود نداشته باشد حرام بوده و زنا نامیده می شود، حال اگر این رابطه که زنا نام دارد بین 2 فردی صورت گیرد که با هم محرم باشند یعنی تحت هیچ شرایطی در حالت عادی امکان ازدواج و زوجیت بینشان امکان‌پذیر نباشد این رابطه را  رابطه زنا با محارم می نامند.

زنا با محارم هم طبق قانون مجازات اسلامی جرم بوده و بر حسب قوانین برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است. موضوع زنا با محارم نه تنها در کشور ما بلکه در دیگر کشورها هم مهم بوده و حائز اهمیت می باشد. لذا، طبق قانون هر کشور با این جرم مقابله می شود.

محارم چه کسانی هستند؟

آنچه از گفته بر می آید محارم به خویشاوندان نزدیکی گفته می شود که امکان علقه زوجیت بینشان وجود ندشته باشد. مانند پدر و دختر، دایو و عمو، خاله و ….

حسب دین مبین اسلام و قانون مجازات اسلامی محارم به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت است از :

محارم نسبی : محارم نسبی به نسبت محرمیتی گفته می شود که به دلیل وجود رابطه خونی بوجود آمده است. مانند: فرزند با پدرو مادر، عمو ودایی، خاله وعمه، پسر خواهرو پسر برادر.

محارم سببی : محارم سببی به نسبت محرمیتی گفته می شود که به دلیل رابطه زوجیت و ازدواج میان افراد بوجود آمده است. مانند رابطه عروس و پدر شوهر یا مادر زن و دادماد.

محارم رضایی : محرم رضایی یا قرابت رضایی محرمیتی را گفته می شود که از طریق شیر دادن به فرزند از طریق زنی که مادر اصلی خود طفل نباشد بوجود می آید. مانند رابطه یک مرد با مادر رضایی اش یا خواهر رضایی اش.

حکم زنا با محارم

جرم زنا با محارم چیست؟

طبق قانون رابطه بین هر یک از افراد جامعه دارای چهارچوب و تعریف مشخصی می باشد. این موضوع در خصوص افرادی که به هم محرم هستند هم صدق می کند. بنابراین، رابطه بین محارم از قانون مستثنی نیست.

حسب عرف و شرع ارتباط میان محارم هم تعریف و قانون خود را دارد. لذا، چنانچه افراد هر در ارتباطی فراتر از تعریف عرف و قانون بروند جرم کرده و افراد مشمول مجازات می شوند.

نکته مهم و حائز اهمیت در خصوص زنا با محارم این است که طبق قانون 221 مجازات اسلامی و تعریف زنا می گوید این رابطه باید به طوری صورت گرفته باشد یعنی آلت تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در اندام جنسی زن رفته باشد. لذا، اگر رابطه در حد هم آغوشی یا همین اندازه باشد رابطه زنا رخ نداده و تنها می توان گفت عمل نا مشروع با محارم محقق شده است.

حکم زنا با محارم

مجازات و حکم جرم زنا با محارم در اسلام

حسب ماده 224 قانون مجازات اسلامی زنا با محارم نسبی (یعنی آن دسته از محارمی که رابطه خونی سبب ایجاد محرمیت شده است) ، سبب می شود که زناکار به مجازات اعدام محکوم شود. مثلا اگر دایی با خواهر زاده یا عمو با برادر زاده رابطه جنسی داشته باشند زنا با محارم انجام شده و مجازاتش اعدام است.

طبق ماده ی ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی،حد زنا در موارد زیر اعدام است :

  • زنا با محارم نسبی
  • زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
  • زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.
  • زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

تبصره ماده 224 :  هر گاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.

لذا به طور کلی مجازات و حکم زنا با محارم نسبی، اعدام می‌باشد و اگر زن به زور و جبر به رابطه ی جنسی وارد شده باشد، حکم زنا به عنف داشته و فقط مرد به مجازات زنا با محارم (اعدام) محکوم خواهد شد.

به دلیل اهمیت بالای اجرای مجازات زنا با محارم این موضوع مورد توجه جامعه و قانون قرار گرفته و به آن توجه به سزایی می شود. باید بدانیم سرپیچی از قانون و سهل انگاری در این موضوع مهم و دارای تبعات ناهنجار و خطر آفرینی برای بنیان خانواده و جامعه خواهد بود.

بدین جهت ما برای آگاهی بیشتر مردم در خصوص حکم زنا با محارم، مجموعه توضیحات و تفسیر هایی را جمع‌آوری کرده و به آن پرداختیم اما بهتر است در خصوص مشکلاتی از این قبیل با مشورت وکیل کیفری در راستای هر چه بهتره روند پرونده و مسائل قانونی یاری جوییم و از تجارب و علم آنها در این زمینه استفاده و بهره کافی و وافی را ببریم.

3.9/5 - (49 امتیاز)