منظور از ثبت وکالتنامه در سامانه میخک چیست؟

ثبت وکالتنامه در سامانه میخک معمولاً توسط افرادی صورت می گیرد که در خارج از ایران اقامت دارند و برای اموری مانند دریافت مدارک تحصیلی یا انتقال اموال و … به افراد داخل ایران وکالت حقوقی می دهند. با انعقاد وکالتنامه در سامانه میخک، وکیل به عنوان نماینده قانونی موکل حق حضور در مراجع اداری و قضایی، صالح شناخته می شود.

برای مثال در صورتی که در سامانه میخک وکالتنامه ای جهت دریافت مدرک تحصیلی تنظیم شده باشد، وکیل می تواند با در دست داشتن وکالتنامه مزبور در دانشگاه محل تحصیل موکل حضور پیدا کرده و مدرک تحصیلی را دریافت نماید. به عبارت دیگر وکالتنامه هایی که در سامانه میخک تنظیم می شود دارای اعتبار وکالتنامه هایی می باشد که در دفاتر اسناد رسمی داخل ایران تنظیم می شود.

عقد وکالت مطابق با قانون مدنی ایران یکی از انواع عقود جایز است. بنابراین هر کدام از طرفین این عقد (وکیل و موکل)، می توانند هرگاه که خواستند وکالتنامه را فسخ کرده و از آن خارج شوند. اما از نظر حقوقی عزل وکیل و فسخ وکالتنامه توسط موکل، می بایست به اطلاع وکیل برسد. در غیر این صورت اقداماتی که وکیل در فاصله عزل تا آگاهی یافتن از عزل انجام داده است، در حق موکل خود از نظر قانونی اعتبار خواهد داشت.

سامانه اینترنتی میخک چیست؟

ثبت وکالتنامه در سامانه میخک ، سامانه اینترنتی میخک یا مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی یکی از سامانه های اینترنتی زیرمجموعه وزارت امور خارجه ایران می باشد که خدمات کنسولی گوناگونی در آن به شیوه غیر حضوری ارائه می شود. از جمله خدمات کنسولی قابل ارائه در وبگاه میخک می توان به قابلیت ثبت وکالتنامه در سامانه میخک اشاره داشت. ثبت وکالتنامه در سامانه میخک ممکن است به دلایلی از قبیل انحصار وراثت، تحویل مدارک تحصیلی و ثبت درخواست و صدور وکالت نامه ، دریافت گواهی سوء پیشینه … در درگاه اینترنتی میخک صورت گیرد.

به طور کلی مطابق با قوانین گوناگون از جمله قانون مدنی، قانون تجارت و … در بسیاری از موارد ممکن است ایرانیان مقیم در خارج از کشور نیاز به انجام اقدامات حقوقی در داخل کشور مثل دریافت مدارک تحصیلی یا انتقال اموال داشته باشند. در نوشتار پیش رو شیوه و مراحل ثبت وکالتنامه در سامانه میخک برای ایرانیان خارج از کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ثبت وکالتنامه در سامانه میخک

شیوه و مراحل ثبت وکالتنامه در سامانه میخک

نخستین گام برای ثبت وکالتنامه در سامانه میخک مراجعه به نشانی اینترنتی mikhak.mfa.gov.ir می باشد. پس از ورود به سامانه میخک برای تنظیم وکالتنامه باید در سامانه مذکور ثبت نام نمود. برای این کار کافی است بر روی گزینه ثبت نام/ ورود در صفحه اصلی سایت کلیک کرد.

سپس در صفحه پیش رو می بایست اطلاعات شخصی از جمله شماره ملی و نشانی پست الکترونیکی(ایمیل) را وارد کرد. رمز ثابت توسط متقاضی تعیین می شود و رمز موقت نیز یک عدد شش رقمی است که به نشانی ایمیل متقاضی ارسال می شود. پس از ثبت نام در سامانه میخک می بایست با استفاده از رمز عبور ثابت یا متغیر وارد سامانه شده و فرم وکالتنامه را تکمیل نمود.

در صورتی که برای نخستین بار است که به سامانه میخک وارد می شوید، ابتدا می بایست مشخصات هویتی خود را در صفحه قید کنید. در این صفحه نام، نام خانوادگی و نام پدر متقاضی می بایست به دو زبان فارسی و انگلیسی وارد شود. همچنین شماره شناسنامه، جنسیت، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، نام مستعار، کشور محل تولد و سایر مشخصات هویتی متقاضی نیز می بایست در این صفحه وارد گردد. علاوه بر درج مشخصات هویتی، فایل اسکن شده مدارک مورد نیاز برای ثبت وکالتنامه در سامانه میخک نیز می بایست در این صفحه بارگذاری شود.

نحوه ثبت وکالتنامه در سامانه میخک

برای ثبت وکالتنامه بعد از ورود به سامانه میخک بدوا باید سفارت برای تائید وکالت را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که فقط  به سفارت و کنسولگری کشور خود میتوانید برای تایید وکالتنامه مراجعه کنید. البته این مورد دارای استثنائاتی می باشد آن هم برای ایرانیان مقیم کانادا است. اشخاص مقیم کانادا باید به دفتر حفاظت منافع واشنگتن مراجعه کنند.

مرحله بعد از تایید سفارت تکمیل اطلاعات وکیل و موکل و تنظیم متن وکالت می باشد. بعد از تنظیم وکالتنامه باید مشخص شود که چه کسی در ایران وکالتنامه را تحویل بگیرد. بعد از طی مراحل فوق باید نسبت به تایید وکالت اقدام و نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام نمائید.

ثبت وکالتنامه در سامانه میخک

نکات حقوقی در خصوص انعقاد وکالتنامه در سامانه اینترنتی میخک

سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک)، خدمات حقوقی متنوعی را به شیوه غیر حضوری برای ایرانیان مقیم خارج از کشور ارائه می دهد. از جمله این خدمات می توان به ثبت وکالتنامه در سامانه میخک اشاره کرد. کسانی که در ایالات متحده آمریکا، کانادا و سایر کشورهای آمریکای شمالی اقامت دارند، برای استفاده از خدمات سامانه میخک می بایست به دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران واقع در واشنگتن مراجعه نمایند.

برای ثبت وکالتنامه در سامانه میخک می بایست هزینه ای تحت عنوان حق الثبت پرداخت شود. برای پرداخت هزینه مذکور می بایست با استفاده از کارت های بانکی اعتباری اقدام نمود. همچنین باید توجه داشت که پس از ثبت وکالتنامه در سامانه میخک می بایست درخواست مذکور توسط کارکنان وزارت امور خارجه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود شرایط وکالتنامه به نام وکیل ثبت شود.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید . فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری

5/5 - (1 امتیاز)