منظور از پلمپ ملک ورثه ای چیست؟

پلمپ ملک ورثه ای، با فوت متوفی کلیه دارایی وی اعم از اموال، مطالبات و بدهکاری ها به وراث حین الفوت او منتقل می شود. مالکیت وراث متوفی بر ماترک وی تا زمانی که تقسیم ترکه به صورت کامل انجام نگرفته باشد، به صورت غیر مستقر است. یعنی هیچ یک از ورثه نمی تواند در ماترک متوفی تصرفی نماید. اگر در میان دارایی های متوفی ملکی وجود داشته باشد، دادگاه می بایست دستور پلمپ ملک ورثه ای را صادر نماید.

پلمپ ملک ورثه ای مهر و موم دارایی های غیر منقول متوفی پیش از تقسیم ترکه می باشد. مامور پلمپ با استفاده از سرب یا قیطان گداخته، منفذ ورودی درب خانه را پر می کند. پس از فوت متوفی مطابق با ماده 167 قانون امور حسبی افراد زیر می توانند از مرجع قانونی پلمپ ملک ورثه ای را تقاضا نمایند :

چه اشخاصی می‌توانند درخواست پلمپ ملک ورثه‌ای را بدهند؟

  • هر کدام از ورثه قانونی متوفی، یا نماینده قانونی آنان.
  • موصی له؛ یعنی کسی که به نفع او وصیتی صورت گرفته شده است.
  • طلبکار متوفی، در صورتی که طلب او مستند به سند رسمی باشد.
  • کسی که از طرف متوفی به عنوان وصی تعیین شده باشد.

پلمپ ملک ورثه‌ای چگونه انجام می‌شود

تحریر صورتمجلس پلمپ ملک ورثه ای

هنگام پلمپ ملک ورثه ای، مامور پلمپ می بایست صورتجلسه ای تنظیم نماید، که در آن تاریخ پلمپ ملک، نام شهود و … ذکر می شود. مطابق با ماده 167 قانون امور حسبی صورتمجلس تنظیمی می بایست در بر دارنده موارد زیر باشد:

  • تاریخ اعم از سال، ماه، روز و ساعتی که مهر و موم انجام گرفته است.
  • نام و مشخصات هویتی کسی که مباشر پلمپ ملک ورثه ای می باشد.
  • علتی که موجب مهر و موم ملک شده است، اعم از دستور یا حکم دادگاه صالح.
  • نام و مشخصات هویتی اعم از محل اقامت کسی که درخواست مهر و موم ملک را طرح کرده است.
  • در صورتی که ملک به دستور ابتدایی مرجع قضایی پلمپ می شود، می بایست این موضوع در صورتمجلس قید شود.
  • نام، مشخصات و امضای اشخاص ذینفع که در هنگام پلمپ حضور داشته اند.
  • تعیین مکانی که ماترک در آنجا مهر و موم گردیده، اعم از سالن، اتاق، راهرو، گنجه.
  • ذکر این موضوع که آیا وسایل در محل خود توقیف گشته، یا این که جای آن تغییر کرده است.
  • وصف اجمالی از وسایلی که مهر و موم نشده است.
  • در صورتی که برای ملک پلمپ شده نگهبان تعیین شده باشد، نام نگهبان و شیوه انتخاب او اعم از این که توسط ورثه یا دادگاه تعیین شده باشد، قید می گردد.
  • اظهار کتبی با قید التزام از کلیه کسانی که با متوفی در یک محل زندگی می کرده یا اموال او را در تصرف داشته اند، مبنی بر این که متوفی اموال دیگری ندارد و اگر دارد، آنها از وجود آن بی اطلاعند.

اقدامات قانونی لازم جهت پلمپ ملک ورثه ای

در مواردی که پلمپ ملک ورثه ای به صورت فوری ضروری باشد، این کار مطابق با قانون امور حسبی با دستور دادستان صورت می گیرد. در حوزه قضایی بخش، با توجه به عدم حضور دادستان، مامورین انتظامی و محلی دستور پلمپ ملک ورثه ای را صادر می نمایند. مطابق با ماده 171 قانون امور حسبی در هر مورد که مامورین صلاحیتدار نسبت به مهر و موم ترکه متوفی اقدام می نمایند، می بایست کلیه کلید هایی که از ملک پلمپ شده موجود است را در لفاف یا پاکت مخصوصی مهر و موم کرده و به دادگاه محل ارسال نمایند.

طبق ماده 172 قانون امور حسبی در صورتی که در میان ورثه شخص محجور اعم از مجنون یا غیر رشید وجود داشته باشد، دادرس می بایست پش از مهر و موم، مراتب را به اطلاع دادستان رسانده تا در مورد تعیین قیم اقدام نماید.

نکات پایانی در خصوص پلمپ ملک ورثه ای

پلمپ ملک ورثه ای ، یکی از اقدامات قانونی پیش از تقسیم ترکه متوفی می باشد. دلیل مهر و موم ترکه این است که ماترک متوفی از هرگونه تعرض و دسترسی غیر قانونی حفظ شود. به موجب ماده 174 قانون امور حسبی در مواردی که ملک ورثه ای باید پلمپ شود، رئیس دادگاه می بایست شخصاً یا توسط کارمند علی‌البدل مبادرت به مهر و موم املاک ورثه ای نماید. دادگاه می بایست از کسانی که آنها را ذی‌نفع می‌داند دعوت به عمل آورده تا در هنگام مهر و موم ترکه حضور پیدا کنند. با این حال عدم حضور این افراد، مانع مهر و موم ترکه نخواهد شد.

پلمپ ملک ورثه ای به صورت موقت انجام می گیرد. با تقسیم ترکه مطابق با مقررات قانونی در خصوص سهم الارث هر یک از ورثه، به دستور دادگاه فک پلمپ صورت می گیرد. اگر کسی به صورت غیر مجاز نسبت به فک پلمپ ملکی که به موجب قانون پلمپ شده است، اقدام کند مجرم شناخته شده و مطابق با قانون مجازات اسلامی به مجازات جزای نقدی یا حبس محکوم می گردد. جهت مشاوره با وکیل متخصص ملکی تماس بگیرید.

پلمپ ملک ورثه ای چقدر زمان می‌برد؟

مستندات قانونی پلمپ ملک ورثه ای

ماده ۱۶۷ قانون امور حسبی «افراد مذکور زیر می‌توانند درخواست مهر و موم ترکه را بنمایند :

۱.  هر یک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنها

۲. موصی‌له در صورتی که وصیت به جزء مشاع شده باشد

۳.  طلبکار متوفی که طلب او مستند به سند رسمی یا حکم قطعی باشد به مقدار طلب در صورتی که در مقابل طلب رهن نبوده و ترتیب دیگری هم برای تامین طلب نشده باشد

۴. کسی که از طرف متوفی به عنوان وصایت معین شده باشد.»

ماده ۱۷۶ قانون امور حسبی «در موقع مهر و موم صورت‌مجلسی مشتمل بر امور زیر تنظیم می‌شود :

۱.  تاریخ سال و ماه و روز و ساعتی که اقدام به مهر و موم شده است.

۲. نام و مشخصات کسی که مباشر مهر و موم است.

۳.  علتی که موجب مهر و موم شده است.

۴.  نام و مشخصات و محل اقامت کسی که درخواست مهر و موم نموده و اگر دادرس به نظر خود اقدام به مهر و موم کرده باشد این نکته را در‌ صورت مجلس می‌نویسد.

۵. نام و مشخصات و اظهارات اشخاص ذینفع که در موقع مهر و موم حاضر بوده‌اند.

۶. تعیین جایی که ترکه در آنجا مهر و موم شده از قبیل اتاق- صندوقخانه و گنجه.

۷. وصف اجمالی از اشیایی که مهر و موم نشده است.

۸. اموال در محل خود مهر و موم شده است یا محل آن تغییر داده شده.

۹. نگهبان در صورتی که معین شده باشد با ذکر اینکه نگاهبان را دادرس مستقلاً معین کرده یا بر حسب معرفی اشخاص ذینفع.

۱۰. اظهار کتبی و صریح با قید التزام از کلیه اشخاصی که با متوفی در یک جا زندگانی کرده و یا اموال در تصرف آنها بوده مشعر بر اینکه چیزی از اموال‌متوفی را خارج یا مخفی نکرده و مطلع نیستند که دیگری به طور مستقیم یا غیر مستقیم اموال متوفی را برده یا مخفی کرده است».

ماده ۱۸۱ قانون امور حسبی «هر گاه در حین مهر و موم ترکه وصیت‌نامه یا برگه‌ای دیگر پیدا شود که در لفافی مهر و موم شده باشد دادرس مشخصات اوراق و‌چگونگی مهر و موم و عنوانی که روی آن نوشته شده و نشانه روی لفاف را در صورتمجلس نوشته دادرس و حاضرین اگر معروف باشند و بتوانند‌امضاء کنند امضاء می‌نمایند و اگر امتناع از امضاء نمایند امتناع آن‌ها از امضاء نوشته می‌شود.»

قانون 172  امور حسبی «در صورتی که بین ورثه محجوری (کودک یا مجنون و…) باشد که ولی یا وصی یا قیم (سرپرست) نداشته باشد، دادرس باید پس از مهر و موم مراتب را به دادستان اطلاع دهد که جهت تعیین قیم اقدام نماید».

به موجب ماده ۱۷۳ قانون امور حسبی «در صورتی که بین ورثه غایبی باشد که برای اداره اموال خود نماینده نداشته باشد اگر محل غایب معلوم است دادرس پلمپ ملک ورثه‌ای را به او اطلاع می‌دهد و اگر محل غائب معلوم نباشد به دادستان اطلاع خواهد داد که در صورت اقتضا جهت تعیین امین برای او اقدام کند».

ماده ۱۷۴ قانون امور حسبی «رئیس دادگاه در مواردی که باید اقدام به پلمپ شود فوراً باید خود یا به وسیله کارمند علی‌البدل اقدام به مهر و موم نماید و اگر علتی موجب تأخیر این اقدام گردد علت مذکور را در صورت مجلس می‌نویسد».

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

3.6/5 - (16 امتیاز)