مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون مجازات اسلامی چیست؟

مجازات فرار از صحنه تصادف در قانون مجازات اسلامی، طبق قانون مجازات چنانچه در یک تصادف رانندگی مصدوم احتیاج به کمک داشته و راننده فرار کند، دوران محکومیت او تا دو سوم افزایش می یابد. در واقع مجازات فرار از صحنه تصادف، به عنوان یک عامل تشدید کننده مجازات، موجب افزایش طول دوران محکومیت یا جزای نقدی می شود.

همانطور که اشاره شد میزان مجازاتی که یک راننده فراری ممکن است به آن محکوم شود، با توجه به نوع ورود آسیب و میزان آن متفاوت است. از همین رو در این نوشتار ضمن بررسی مجازات راننده مقصر در وقوع تصادفاتی که به زخمی شدن و فوت اشخاص دیگر منتهی می شود، مجازات فرار از صحنه تصادف را در مورد هریک از انواع آسیب های جسمانی مطابق با قانون مجازات اسلامی مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین در آخر انواع فرار از صحنه تصادف را مطابق با قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین موجود، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مجازات فرار از  صحنه تصادف رانندگی منتهی به فوت

چنانچه در نتیجه بی احتیاطی یا بی مبالاتی راننده مقصر، شخص یا اشخاصی فوت کنند ، مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس تعزیری محکوم می گردد. حال چنانچه راننده از صحنه تصادف فرار کرده باشد، مجازات فرار از صحنه تصادف ممکن است تا چهار سال و نیم افزایش یابد.

البته در این خصوص باید توجه داشت که اصولاً قتل های ناشی از تصادف های رانندگی، قتل های غیرعمد می باشند. در صورتی که عمدی بودن یک قتل ناشی از تصادف رانندگی در دادگاه کیفری ثابت شود، مجازات اولیه مرتکب قصاص خواهد بود. این مجازات در صورت تقاضای اولیای دم بر مرتکب اجراء می شود.  به تصریح ماده مذکور در مواردی که قتل ناشی از تصادف رانندگی به صورت شبه عمدی ارتکاب می یابد، مرتکب علاوه بر تحمل مجازات تعزیری می بایست در صورت مطالبه بزه دیده یا اولیای دم دیه جنایت وارد شده را نیز به وی پرداخت کند.

مجازات فرار از صحنه تصادف
مجازات فرار از صحنه تصادف

مجازات فرار از صحنه تصادف منتهی به نقص دائمی

اگر تصادفی که رخ داده است منتهی به وقوع بیماری جسمی یا روانی که غیرقابل درمان باشد گردد، یا موجب از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن شود، راننده مقصر به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت ديه در صورت مطالبه‌ از ناحيه مصدوم محکوم می شود. در این صورت چنانچه راننده از صحنه تصادف فرار کند، مطابق با ماده 222 قانون مجازات اسلامی مجازات وی ممکن است تا یک سال و نیم افزایش یابد. در این موارد نیز مقصر باید دیه جنایت وارد شده را به مجنی علیه یا اولیای دم وی بپردازد.

فرار از صحنه تصادف منتهی به سایر آسیب ها

مطابق قاون اگر تصادف رانندگی منجر به وقوع آسیب هایی از قبیل موارد زیر گردد، مجازات راننده مقصر عبارت از دو ماه تا شش ماه حبس تعزیری می باشد. علاوه بر این راننده می بایست دیه مجنی علیه را نیز پرداخت کند. در صورتی که راننده از صحنه تصادف فرار کند، ممکن است مجازات مرتکب تا نه ماه افزایش یابد.

  • نقصان یا ضعف دائم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن
  • از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم، بدون آن که آن عضو از کار بیفتد.
  • تصادف رانندگی موجب وضع حمل زن پیش از موعد شود.

اگر تصادف رانندگی موجب وقوع آسیب های دیگری غیر از موارد مذکور گردد، مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه مجنی علیه محکوم می گردد.

شرایط تشدید مجازات راننده متخلف

  1. مست بودن راننده يا متصدي وسايل موتوري در زمان وقوع جرم .
  2. راننده پروانه نداشته باشد.
  3. داشتن سرعت غیرمجاز
  4. رانندگی با علم به علم به نقص فنی خودرو.
  5. از محل‌هايي‌که عبور از آن ممنوع گرديده است رانندگي نموده است.
  6. مصدوم احتياج به کمک فوري داشته و راننده با وجود امکان رساندن‌ مصدوم به مراکز درماني و يا استمداد از مأمورين انتظامي از اين کار خودداري کند.
  7. به منظور فرار از تعقيب محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند.
مجازات فرار از صحنه تصادف
مجازات فرار از صحنه تصادف

ماده قانونی مجازات فرار از صحنه تصادف

ماده قانونی مجازات فرار از صحنه تصادف ماده 719  قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده می باشد مطابق ماده 719 «هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مامورین انتظامی از‌ این کار خودداری کند. و یا به منظور فرار از تعقیب محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در‌مواد (714) و ( 715) و (716) محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده اعمال کیفیت مخففه نماید.

تبصره ۱  « راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به‌مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد».

تبصره 2 « در تمام موارد مذکور هر گاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مامورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به‌ هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت خواهد نمود».

فرار از صحنه تصادف چیست؟

مطابق با قانون مجازات اسلامی فرار از صحنه تصادف لزوماً به معنای ترک صحنه و گریز از آن نیست. اگر راننده با وجود توانایی از امداد رسانی به مصدوم تصادف و مطلع ساختن پلیس خودداری نماید، ممکن است طول دوران محکومیت او به حبس تا دو سوم افزایش یابد.

در واقع از نظر حقوقی باید دانست که چنانچه با وجود نیاز مصدوم به کمک رسانی، راننده مقصر صحنه جرم را ترک کند، پلیس را خبر نکند یا به هر شیوه دیگر به مجنی علیه کمک رسانی نکند، طول دوران محکومیت او به مجازات حبس افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر مجازات فرار از صحنه تصادف، در قانون مجازات اسلامی این است که طول دوران حبسی که قرار است راننده مقصر به آن محکوم شود، افزایش می یابد.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل کیفری با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)