جرم منازعه چیست؟

جرم منازعه و مجازات آن ، به طور کلی و در لغت منازعه به معنای نزاع و ستیز کردن است. اما در اصطلاح حقوقی درگیری و ستیز بین 2 گروه یا دو دسته جمعی را منازعه می گویند. در واقع ستیز و جنگ باید میان گروه باشد یعنی تعدادشان باید بیش از 2 نفر باشد تا درگیری و نزاع نامیده شود.

مجازات جرم منازعه یا نزاع دسته جمعی چیست؟

جرم منازعه و مجازات آن در ماده 615 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری گردیده است. طبق ماده ۶۱۵ قانون مجازات اسلامی؛ هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه نمایند هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع بسته به شرایط به مجازات زیر محکوم می‌شوند:

  • در صورتی که نزاع منجر به قتل شود به حبس از یک تا سه سال.
  • در صورتی که منجر به نقص عضو شود به حبس از شش ماه تا سه سال.
  • در صورتی که منجر به ضرب و جرح شود به حبس از سه ماه تا یک سال.

تبصره ۱- در صورتی که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص داده شود مشمول این ماده نخواهد بود.

تبصره ۲- مجازات‌های فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.

بیشتر بدانید : مجازات خیانت در امانت چیست؟

جرم منازعه و مجازات آن

عناصر و ارکان تشکیل دهنده جرم منازعه

عنصر قانونی جرم منازعه

برای تحقق هر جرمی سری دلایل و ارکانی باید وجود داشته باشد. طبق قانون برای تحقق جرم منازعه و مجازات آن ، وجود عناصر قانونی، مادی و معنوی ضروری و لازم می باشد.

عنصر قانونی جرم منازعه در ماده 615 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری گردیده است. طبق ماده ۶۱۵ قانون مجازات اسلامی هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کرده باشند هر کدام از شرکت‌کنندگان در نزاع، حسب مورد به مجازات مقرر محکوم خواهند گردید.

عنصر مادی جرم منازعه

عنصر مادی جرم منازعه یعنی عمل شرکت در نزاع گروهی یا دست جمعی. بدین معنا که هر فرد شرکت کننده نزاع، عملش در تحقق وقوع جرم تاثیر گذار است که منجر به رخ دادن صدمه به یکدیگر شود.

بنابراین باید در نزاع درگیری فیزیکی رخ داده باشد نه لفظی و فحاشی. همچنین نکته مهم این است که هر دو طرف نزاع و دعوا باید مورد زد و خورد قرار بگیرند.

در واقع، در صورت عدم تحقق این نتایج حتی اگر منازعه به نتایجی مثل هتک حیثیت یا اخلال در آسایش عمومی منتهی شود مورد مشمول ماده 615 نیست ولی ممکن است در قالب ماده 617 یا 618 قانون مجازات اسلامی جرم شناخته شود.

عنصر معنوی جرم منازعه

در تحقق عنصر معنوی جرم منازعه تعمد و سوء نیت افراد لازم می باشد.

مرجع صالح رسیدگی به جرم نزاع دسته جمعی

طبق قانون و اصول قانونی محل وقوع  در هر جرمی محل رسیدگی به آن جرم هم می باشد. اما مرجع صالح رسیدگی به جرم منازعه و مجازات آن دادگاه های کیفری 2 تهران می باشد. اما اگر که نزاع منجر به قتل شده باشد مرجع رسیدگی آن دادگاه کیفری یک خواهد بود.

بیشتر بخوانید : مجازات انتقال مال غیر چیست؟

مجازات منازعه و نزاع چیست

نحوه پرداخت دیه در نزاع دسته جمعی

در صورتیکه ضاربان میزان ضرب و جرح وارد شده شان مشخص و معلوم باشد، هرکس به اندازه جرحی که وارد نموده مسئول پرداخت دیه خواهد بود. در غیر این صورت و زمانی که ضارب مشخص نشود ، دیه به طور مساوی بین شرکت گنندگان در نزاع تقسیم می شود.

شرایط تحقق جرم منازعه چیست؟

  1. در جرم منازعه باید صدمات منجر به قتل یا نقص عضو یا ضرب و جرح واقع شود و صدمات وارده باید در اثنای منازعه صورت بگیرد. بنابراین در صورتی که  نزاع فقط  منجر به توهین و فحاشی شود برای تحقق جرم منازعه کفایت می کند.
  2. جرم منازعه با فعل مثبت  شرکت در منازعه و به صورت عمدی تحقق پیدا می کند.
  3. حداقل شرکت کنندگان در جرم منازعه باید حداقل 3 نفر و عمل شرکت کنندگان در نزاع باید به صورت فیزیکی باشد.

سوالات متدوال

آیا جرم نزاع دسته جمعی قابل گذشت است؟

جرم نزاع دسته جمعی در زمره جرائم غیرقابل گذشت می باشد ولی رضایت شاکی از جهات تخفیف می باشد و با گذشت شاکی در مجازات مرتکبین تخفیف داده می شود.

آیا جرم منازعه جرم مقید محسوب می شود؟

جرم منازعه و تحقق آن منوط به حصول یکی از نتایج مذکور در ماده ۶۱۵ قانون مجازات اسلامی می باشد یعنی برای تحقق آن باید یکی از این آسیب ها مانند قتل نقص عضو یا ضرب و جرح صورت بگیرد.

جهت مشاوره حقوقی در خصوص جرم منازعه و مجازات آن با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

4.6/5 - (16 امتیاز)